Vem sade detta?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Vem sade detta?

Inläggav Pelotard » tis 08 mar 2011, 14:30

"I don’t need inspiration, because I’m a professional. Inspiration is for amateurs."

Kan ni gissa vem som sagt detta? Ledtråd - intevjun gjordes inte på författarens modersmål.
Pelotard
LoC-skribent

Re: Uttalanden om litteratur

Inläggav Merry » tis 08 mar 2011, 14:57

Pelotard skrev:"I don’t need inspiration, because I’m a professional. Inspiration is for amateurs."

Kan ni gissa vem som sagt detta? Ledtråd - intevjun gjordes inte på författarens modersmål.

Inte en aning, men om jag får vara fördomsfull gissar jag att det är en man, och han skriver bästsäljande böcker som litteraturkritiker inte gillar (och är stolt över det). =)
Merry
Fan

Inläggav jophan » tis 08 mar 2011, 16:02

Vad baserar du gissningarna på? I princip alla yrkesförfattare jag har pratat med eller läst intervjuer av menar att yrkesförfattare inte väntar på inspiration utan skriver drivet och regelbundet, dag ut och dag in. Jag avstår från att gissa just eftersom vilken författare som helst skulle ställa upp på uttalandet.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 08 mar 2011, 17:30

Pelotard skrev:"I don’t need inspiration, because I’m a professional. Inspiration is for amateurs."

Det där var Janne Guillou.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » tis 08 mar 2011, 17:40

Andra halvan ("Inspiration is för amateurs") tycker jag låter ganska arrogant & korthugget (speciellt som det inte kan vara en amerikan; "intevjun gjordes inte på författarens modersmål"). Givet att det här är en intervju, snarare än en förtrolig konversation, får mig att tro att det är en man. De tillåts oftare ha en arrogant publik persona.

Författare som skriver kritikerrosad litteratur brukar ofta vara försiktiga med att uttrycka en total brist på inspiration, men det är inte helt ovanligt hos de som skriver som ett jobb. Att det är en fråga om bästsäljande är en gissning baserat på att det är sagt i en intervju och det i mitt tycke arroganta uttalandet. Även om det är ett faktum att man inte jobbar på inspiration utan snarare perspiration, så är man nog försiktig med att säga det om man inte har vänt helt om och är stolt över det.

Jag sade fördomsfull - det är en gissning baserad på generalisering. Det kan mycket väl vara en kvinnlig författare som recenseras på kultursidorna av andäktiga finkulturkritiker. Jag tror bara inte det.
Senast redigerad av Merry fre 11 mar 2011, 10:46, redigerad totalt 1 gång.
Merry
Fan

Inläggav Pelotard » tor 10 mar 2011, 14:25

Guillou är korrekt - både vad beträffar citatet och det där med "arrogant bästsäljande man" :) - men, som sagt, så gott som alla författare som livnär sig på sitt skrivande skulle utan att blinka ställa upp på det. (Och så gott som alla författare som kan livnära sig på skrivandet ägnar sig åt genrelitteratur, så det hänger förstås ihop logiskt också.)
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 10 mar 2011, 14:31

Merry skrev:Även om det är ett faktum att man inte jobbar på inspiration utan snarare perspiration, så är man nog försiktig med att säga det om man inte har vänt helt om och är stolt över det.

Du verkar ha helt andra erfarenheter än jag, och jag har då ändå hört många dussin författare, uppburna som okända, svara på frågan. Intressant.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » tor 10 mar 2011, 15:17

jophan skrev:Du verkar ha helt andra erfarenheter än jag, och jag har då ändå hört många dussin författare, uppburna som okända, svara på frågan. Intressant.

Det är ju en viss skillnad mellan att säga något i stil med "en procent inspiration and 99 procent perspiration", och att säga "inspiration är för amatörer". Det är framförallt den delen jag tyckte lät ganska arrogant, speciellt i en publik intervju.

Har du några exempel på "finkulturella" författare som hävdar att inspiration är irrelevant?
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 10 mar 2011, 17:43

Ända sedan jag hörde Janne Guillou säga det där har jag tyckt att han fånar sig, för jag tror inte på att det finns ett sätt att skriva romaner. Jag tror det finns lika många sätt som författare som gör det. Jag märker sådant redan på oss andraplansfigurer, översättarna. Hittills har jag inte träffat två översättare - och jag har träffat och känner många - som ens rent praktiskt arbetar på samma sätt. Yrket förefaller kunna varieras väldigt mycket, allt ifrån om man läser boken före eller inte, till om man ens översätter kapitlen i rätt ordning, till hur noggrann man är med olika sorters termer, till om man själv redigerar före eller efter granskning eller inte alls, och så vidare. För att då inte tala om det viktigaste, infallsvinkel i själva språkbehandlingen visavi originalet.

Jag har läst och hört inte så få författare prata om sitt författarskap, inte minst i The Paris Reviews förträffliga intervjubok. Gigantisk sak som utkom för kanske tjugo år sedan eller något och innehåller intervjuer med en osannolikt lång rad framstående författare. Till och med faksimilerna av en sida ur något av deras manus som inleder intervjuerna är fullständigt olika (i hur de har behandlats av författarna, alltså). För att då inte tala om deras enormt varierande arbetssätt, som inte ens påminner om varandra annat än att de alla skriver.

Fast till det kommer förstås att "inspiration" är ett helt odefinierat begrepp. Vad exakt betyder det?

Men att Janne Guillou saknar inspiration tycker jag är mycket märkbart. Att åstadkomma så enfaldigt träaktig prosa är nog omöjligt om man är inspirerad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 mar 2011, 21:35

Merry skrev:
jophan skrev:Du verkar ha helt andra erfarenheter än jag, och jag har då ändå hört många dussin författare, uppburna som okända, svara på frågan. Intressant.

Det är ju en viss skillnad mellan att säga något i stil med "en procent inspiration and 99 procent perspiration", och att säga "inspiration är för amatörer". Det är framförallt den delen jag tyckte lät ganska arrogant, speciellt i en publik intervju.

Har du några exempel på "finkulturella" författare som hävdar att inspiration är irrelevant?

Fast nu flyttar du målstolparna lite. Jag kommenterade på ditt "Även om det är ett faktum att man inte jobbar på inspiration utan snarare perspiration". Det är inte alls samma sak som att säga att "inspiration är irrelevant". Yrkesförfattare, såväl Nobelpristagare som Kjell Genberg, sätter sig ner och skriver, de väntar inte på inspiration. Inspirationen kommer under arbetet. Det är ju det man menar; hobbyister sätter sig och väntar på inspirationen. Yrkesförfattaren sätter sig ner och skriver.

Och det var bara det jag kommenterade. Att citatet var arrogant uttryckt, inte i innehåll men till formen, var observant av dig, och du hade ju rätt i vilken typ av författare som hade kläckt det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » fre 11 mar 2011, 09:02

jophan skrev:Fast nu flyttar du målstolparna lite. Jag kommenterade på ditt "Även om det är ett faktum att man inte jobbar på inspiration utan snarare perspiration".

Då var jag otydlig i min förklaring. Jag tyckte att uttrycket "Inspiration är för amatörer" var tydligt i sig. =) Sedan var det hela knappast någon form av djupsinnig analys från början - jag skrev bara ner min spontana reaktion, och sedan försökte jag analysera den när du frågade.
Merry
Fan

Inläggav jophan » fre 11 mar 2011, 10:49

Merry skrev:Sedan var det hela knappast någon form av djupsinnig analys från början

Du glömmer att jag utgår från att allt du säger är djupsinnigt och genomtänkt!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » fre 11 mar 2011, 16:59

jophan skrev:Du glömmer att jag utgår från att allt du säger är djupsinnigt och genomtänkt!

sarchasm (n): the gulf between the author of sarcastic wit and the person who doesn't get it. ;)
Merry
Fan

Re: Vem sade detta?

Inläggav Pelotard » mån 14 mar 2011, 11:08

...om jag djärves komma med ett inpass i en diskussion som blev intressantare än jag hade trott när jag började den, så tror jag egentligen att Guillou använde ordet "amatör" i dess grundläggande betydelse: någon som inte tar betalt, eller kanske i vidare mening försörjer sig på verksamheten. Hade han velat vara nedsättande hade han knappast dragit sig för att använda ett ord som "dilettant" :)
Pelotard
LoC-skribent

Re: Vem sade detta?

Inläggav Sheriffen » mån 14 mar 2011, 15:21

Pelotard skrev:...om jag djärves komma med ett inpass i en diskussion som blev intressantare än jag hade trott när jag började den, så tror jag egentligen att Guillou använde ordet "amatör" i dess grundläggande betydelse: någon som inte tar betalt, eller kanske i vidare mening försörjer sig på verksamheten. Hade han velat vara nedsättande hade han knappast dragit sig för att använda ett ord som "dilettant" :)

Det kan tänkas, men hörde du resten av intervjun?

Han ryade som en ångmaskin på fullfräs om hur löjligt det här med inspiration är och att det är en vanföreställning som stammar från romantiken på artonhundratalet, när alla poeter var lidande, utsökt bleka unga män som vandrade runt i skog och mark och la sig i gräset och sökte Inspiration till sina beskäftiga poem.

Det där med beskäftiga poem kan jag faktiskt personligen hålla med om, för jag begriper dem inte alls, men resten tror jag är en mycket förenklad och ganska omdömeslös bild.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten