Vem sade detta?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: Vem sade detta?

Inläggav Merry » tis 15 mar 2011, 15:27

Författarinspiration har antagit i det närmaste mytiska proportioner för något som egentligen bara är undermedveten bearbetning av information. Inspiration, imho, är när du går ut och tittar på blommorna, omedveten om att din hjärna tuggar på febrilt i bakgrunden, och plötsligt kickas en idé upp till ditt övermedvetna. Det hela kräver knappast mindre förkunskap eller tankekraft än den medvetna motsvarigheten, och är troligen dessutom helt omöjligt att skilja ut i det enskilda fallet. Det är ju möjligt att Guillou främst har problem med den mytiska, hyllade författarinspirationen. Att ge hjärnan en kickstart genom nya stimuli är knappast något man kan invända mot.

Nu har jag läst ganska lite kogpsyk, så de som har bättre kunskaper i ämnet (Tommy?) får gärna berätta för mig att jag är helt ute och cyklar. =)

Kanske är vettigt av Guillou att distansiera sig så mycket som möjligt från artonhundratalets poetideal, så han slipper bli mätt på skalan blek och utsökt... Han rör sig ju visserligen mycket i skog och mark, men om han talar med fåglarna är det nog "Winged you, yer bastard" som gäller.
Senast redigerad av Merry tis 15 mar 2011, 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Merry
Fan

Re: Vem sade detta?

Inläggav Svensson » tis 15 mar 2011, 15:42

Merry skrev:Inspiration, imho, är när du går ut och tittar på blommorna, omedveten om att din hjärna tuggar på febrilt i bakgrunden, och plötsligt kickas en idé upp till ditt övermedvetna. Det hela kräver knappast mindre förkunskap eller tankekraft än den medvetna motsvarigheten, och är troligen dessutom helt omöjligt att skilja ut i det enskilda fallet.

"Konstnärlighet är medvetet återerövrad barnslighet" sa Baudelaire. Detta kräver inte heller någon utsökt tankeverksamhet men det krävs att man går in för det hela, att man tar sig tid "att gå ut att titta på blommorna".
Svensson
Trufan

Föregående

Återgå till Kulturkvarten