Antologi med japansk litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Antologi med japansk litteratur

Inläggav Sheriffen » lör 14 jan 2012, 14:41

Det finns en handfull fans i Sverige som jag vet intresserar sig för Japan och japansk kultur, och därför också japansk litteratur. Såvitt jag vet är det de fans som har varit i Japan och det är verkligen ett land som överväldigar en när man kommer dit - det är i ordets rätta bemärkelse *främmande* för en västerlänning, på ett mycket positivt sätt. Kulturen är mycket rik men oerhört annorlunda vår, sederna är fullständigt annorlunda (det sägs att en västerlänning har tre tillfällen i minuten att göra bort sig i Japan och det stämmer - ingenting fungerar som här, jag svär (men samtidigt är japaner i gemen fantastiskt artiga och trevliga, så de låtsas aldrig om oss klumpiga västerlänningars fadäser)), och så vidare.

Hur som helst, när jag var på Elefterodákis i dag köpte jag en bok som jag vill tipsa andra Japanintresserade fans om. Det är en tegelsten (c:a 870 sidor) som heter Modern Japanese Literature - Volume 1: From Restoration to Occupation, 1868 - 1945. Den är redigerad av J. Thomas Rimer och Van C. Gessel och utgiven Columbia Univeristy Press, 2005. Boken innehåller skönlitteratur, poesi, essayer och teaterdramer, och speglar Japans kulturella och politiska utveckling under den i titeln angivna tiden.

Jag har förstås inte hunnit läsa den ännu, men ville bara tipsa ändå. Den verkar oerhört intressant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten