The Railway Children

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

The Railway Children

Inläggav Sheriffen » sön 15 mar 2015, 13:00

Jacqueline Wilson har sagt så här om Edith Nesbit, som skrivit den brittisla barn- och ungdomsboksklassikern The Railway Children: "E. Nesbit kom exakt ihåg hur det kändes att vara barn."

Om inte barnen i England för dryga hundra år sedan - eller kanske på 1870-talet, när Nesbit själv var i samma ålder som barnen i sin roman - var mycket, mycket annorlunda alla andra barn överallt i hela historien är det inte alldeles lätt att hålla med om det utlåtandet. Det torde vara alldeles osannolikt sällsynt med 11-, 12-åriga barn som är ett slags perfekta personifieringar av alla de högsta dygderna, på ett sätt som mig veterligen ingen människa, barn eller vuxen, någonsin egentligen varit i historien, i alla fall inte om man inte råkar vara kristen och tro på Jesus som historisk person med de egenskaper han tillskrivs i Bibeln, fast multiplicerade ungefär tio gånger.

Och det här känns lite trist, liksom merparten av boken. Det skulle faktiskt vara intressant att veta vad några barn egentligen tycker om The Railway Children, för att de skulle kunna identifiera sig med de sirapsdrypande godhetsmiraklen till ungar som är romanens huvudgestalter hållar jag för osannolikt på gränsen till uteslutet, men till det kommer att intrigen inte är särskilt medryckande eller spännande, inte ens när de tre mirakelsyskonen Roberta, Peter och Phyllis utför det ena storverket efter det andra, från att rädda hundratals människor undan döden i fruktansvärda olyckor till att se till så att landsförrädare i form av spioner åker i fängelse (kom ihåg att vi pratar om 11-, 12-åringar här), eftersom storverken visserligen omnämns men klaras av på några få rader, medan författarinnan i direkt tilltal till läsaren däremot med viss omständlighet talar om hur man på bästa sätt tvättar kläder (i dag tämligen föråldrade tips, för övrigt, eftersom boken utkom 1906), odlar trädgårdstäppor och annat sådant nyttigt och uppbyggande som ungar bör lära sig för att bli rekorderliga medborgare, eller låter barnen hålla oändliga samtal om hur goda de är alla tre.

The Railway Children är helt enkelt inte särskilt underhållande - tycker jag, men kanske finns det barn som är av annan åsikt, och det är just vad som vore kul att veta - och den är ganska mastig i omfånget. Själv läste jag mig igenom långrandiga transportsträckor ganska mycket på autopilot, men jag läste dem - skulle ett barn göra detsamma, eller skulle eventuell högläsande förälder helt enkelt hoppa över transportsträckorna?

Annars var det positivt överraskande med inslag som att barnens far med emfas hävdar att flickor lika väl som pojkar kan laga ett modellok, en åsikt som dock något förtogs av den föregivet vetenskapliga utläggning bokens läkare håller för Peter och där Peter får veta att män är härdiga och tuffa och orädda och kvinnor är veka, väna och tålmodiga, och därför får man inte prata om hemska saker som benbrott och sår med kvinnor, för de är så känsliga att de inte klarar av att höra om sådant. Märklig är även den döda och begravda kaninen, som gång på gång anspelas på som om alla med självklarhet känner till den, men som i övrigt inte förekommer. Barnen begraver ingen kanin, men händelsen apostroferas som om läsaren är bekant med den.

På baksidan rekommenderas för dem som obegripligt nog tycker om den förglömliga The Railway Children att de också kan läsa The Secret Garden av F. H. Burnett. Den har jag recenserat tidigare här på forumet. Och, det här måste medges - förbluffande nog framstår till och med barnen i The Railway Children som psykologiskt trovärdiga, väl utmejslade porträtt av alldeles vanliga barn om man jämför med ungarna i The Secret Garden, som är... tja, läs själva:

viewtopic.php?f=1&t=2085&p=17783#p17783

E. Nesbit: The Railway Children
Ständigt i tryck
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten