Dylan och Nobel

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Dylan och Nobel

Inläggav Sheriffen » tor 27 okt 2016, 09:34

Diskussionerna om årets Nobelpris i litteratur har som bekant rasat över hela världen. Jag har följt en del av dem och min ståndpunkt klargjorde jag redan samma dag som priset kungjordes, i en status på Facebook.

Men jag har tänkt på det här med varför Bob Dylan, som han uppenbarligen även själv med stor emfas anser, faktiskt inte kan komma i fråga för priset, eftersom han inte är författare utan sångare och musiker.

Väldigt många säger att sångtexter och poesi i princip är samma sak, mer eller mindre utbytbara. Men tänker man närmare efter är det svårt att hålla med om det. En sångtext är skriven enligt helt andra parametrar än en dikt. Den har en refräng, som upprepas. Den har verser. Formen för texten styrs av att den ska framföras av någon som sjunger, till en melodi.

En dikt, däremot, har ingen refräng. Den har inte verser av samma slag som en sångtext. Den är ett annat slags text. På samma sätt som en bildhuggares konstverk inte är samma sak som en målares konstverk, trots att de båda avbildar. Men den ena gör det i sten, den andra med oljefärg. Och formen i det konstnärliga uttrycket styrs av mediet. De är inte samma sak.

Sedan den polarisering som uppstått mellan dem som föredrar Mr. Leonard Cohen och dem som föredrar Bob Dylan. Jämförelsen mellan dem haltar högst betydligt. Därför att...

...Mr. Leonard Cohen är författare. Han har skrivit romaner. Han har skrivit dikter, samlade i flera diktsamlingar. Men så är han dessutom sångare och musiker. Hans konstnärsskap spänner helt enkelt över flera fält än Bob Dylans, och i egenskap av författare uppfyller han de krav man bör ställa på en mottagare av Nobelpriset i litteratur. Vad man sedan tycker om kvaliteten på det han gjort - det finns som bekant besynnerligt nog de som inte uppskattar hans verk - hör inte till saken. Formellt uppfyller han alla krav.

Musik är inte samma konstform som litteratur.

Så Akademien borde lära sig att se skillnad på böcker och CD-skivor.
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten