Om deckare och intrigens roll

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Om deckare och intrigens roll

Inläggav jophan » ons 03 jan 2007, 23:33

tompe skrev:Läser inte folk svenska deckare av storsäljande författare? Utspelar sig i Kiruna eller däromkring.

Det är väl gissningsvis Stieg Larsson, men nej, jag läser inte deckare överhuvud taget.
Senast redigerad av jophan tor 04 jan 2007, 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 03 jan 2007, 23:41

jophan skrev:
tompe skrev:Läser inte folk svenska deckare av storsäljande författare? Utspelar sig i Kiruna eller däromkring.

Det är väl gissningsvis Stieg Larsson, men nej, jag läser inte deckare överhuvud taget.

Bara av nyfikenhet: varför inte det?

Jag har för mig att du liksom jag är blind för genre och bara ser till om du tycker att en bok är bra eller dålig. Typ.

Dessutom talade du härförleden i tråden som handlar om vad man läser för närvarande om att du läst "Egyptologens gåta". Deckare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 04 jan 2007, 09:21

Sheriffen skrev:
jophan skrev:

Bara av nyfikenhet: varför inte det?

Jag har för mig att du liksom jag är blind för genre och bara ser till om du tycker att en bok är bra eller dålig. Typ.

Dessutom talade du härförleden i tråden som handlar om vad man läser för närvarande om att du läst "Egyptologens gåta". Deckare.

Den läste jag för att jag hade fått den i present. (Sedan vet jag inte om deckare är rätt genrestämpel på den, men kanske, delvis.) Nej, jag är helt enkelt inte road av deckarintriger. De få deckare jag har läst de senaste 20 åren har antingen tråkat ut mig - när deckarintrigen varit det bärande elementet - eller om de var bra, så hade det ingenting alls med deckarintrigen att göra. Alltså filtrerar jag bort deckare baserat på antagandet att de innehåller en deckarintrig. Jag har fullt sjå med att hinna läsa en bråkdel av alla böcker jag vill läsa ändå, så det känns som en naturlig filtrering.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 04 jan 2007, 12:33

Är du (jophan) road av intrig då? Eller är intrig bara nödvändigt ont som är ivägen för det viktiga?

Och vad är en deckarintrig egentligen? Ta Jack frost-böckerna (som jag vet Sheriffen gillar) till exempel. Jag skulle kalla dem deckare men har svårt att säga att intrigen i de böckerna på något sätt liknar intrigerna i en Agatha Christie-bok.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 04 jan 2007, 15:11

Det är klart att jag roas av intriger som sådana, och jag vet inte vad som karakteriserar "deckarintriger". Jag har inte grubblat på saken. Det här är ingen doktrin som jag har fått för mig och följer benhårt, det är något jag har upptäckt via trial and error. De få gånger jag har läst en deckare sedan tonåren har jag sällan fastnat för den, och i de fall det har varit en mordgåta eller liknande så har jag irriterats av att den har överskuggat personkarakteristik och övriga intriger.

Men min sampling är så liten att det är svårt att dra några säkra slutsatser av den. Jag kan ju ha haft otur, exempelvis.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 04 jan 2007, 17:13

Jag tyckte det var en intressant frågeställning då jag funderade på det för jag brukar inte tycka intriger är det viktga eller det man roas av. Jag kanske vill att det ska finnas en intrig men det är en annan sak än att den ska se ut på specifikt sätt. Så egentligen var det brist på saker som gjorde att du inte gillade deckare och inte intrigens innehåll i sig?

Jag funderade i det här sammanhaget på en bok som jag vet du läst och gillat som River of Gods. Jag tyckte det var en väldigt bra bok men jag minns ingen intrig jag tyckte var speciellt bra. Så det fick mig att ifrågasätta att man behöver en intrig att roas av.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 04 jan 2007, 18:09

tompe skrev:Så det fick mig att ifrågasätta att man behöver en intrig att roas av.

Det håller jag däremot med om. Jag uppskattar en bra, välkomponerad, elegant intrig, men den är inget måste. Skönlitterära skisser och personporträtt kan vara precis hur njutbara som helst. Texter där handligen saknar inbördes sammanhang kan vara oerhört roande. Det finns ju en uppsjö av framstående skönlitterära verk som saknar intrig i vanlig mening.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » tor 04 jan 2007, 19:25

Jag undviker också deckare av fördomsfulla skäl, men jag är beredd att prova att läsa en bok eller två inom genren för att pröva fördomarna. Vem och vad är bäst?
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Henke » tor 04 jan 2007, 23:34

Vem och vad är bäst?

Stieg Larssons Män som hatar kvinnor + Flickan som lekte med elden och sista delen - kommer i år - kommer just ni inte ihåg vad boken heter. Rekommenderas varmt!
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav tompe » fre 05 jan 2007, 00:03

En av mina favoriter är Sara Paretsky med hårdkokt kvinnlig deckare (V.I. Warshawski). Eller om man gillar hårdkokt starta med Raymond Chandler. Jack Frost-böckerna av R.D. Wingfield. Bland lite äldre Dorothy Sayers bra böcker som Strong Poison, Have His Carcase och Gaudy Night. Speciellt Gaudy Night är mer en extremt bra roman som råkar också vara en deckarhistoria.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 05 jan 2007, 01:13

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Dessutom talade du härförleden i tråden som handlar om vad man läser för närvarande om att du läst "Egyptologens gåta". Deckare.

(Sedan vet jag inte om deckare är rätt genrestämpel på den, men kanske, delvis.)

Och "1984" är ju en bra roman, så den kan ju inte vara science fiction! :-)

Nej, jag är helt enkelt inte road av deckarintriger. De få deckare jag har läst de senaste 20 åren har antingen tråkat ut mig - när deckarintrigen varit det bärande elementet - eller om de var bra, så hade det ingenting alls med deckarintrigen att göra. Alltså filtrerar jag bort deckare baserat på antagandet att de innehåller en deckarintrig. Jag har fullt sjå med att hinna läsa en bråkdel av alla böcker jag vill läsa ändå, så det känns som en naturlig filtrering.

Alla har sin smak och det är inget att orda om, men själv blir jag förbluffad över att det faktum att om en skönlitterär intrig innehåller ett brott så utrangeras verket från dem man läser. I förbikanten eller vad det heter kan man därmed konstatera att det i så fall även finns verk av Rudyard Kipling, Edgar Allan Poe, Joseph Conrad, m. fl., som i så fall bör undvikas.

Att undvika deckare per se tycker jag känns ganska mycket som att undvika science fiction per se, om du förstår hur jag menar. Man utdömer det enskilda verket utifrån vilken genre det tillhör, för tillhör det den genren kan det ju - som med "1984" ovan - inte vara "bra".

Detta bara sagt som uttryck för min förvåning.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jodå, "Egyptologens gåta" tillhör genren. Detektiv, försvunnen arvinge, mystiska dödsfall. Crime fiction. Kriminallitteratur. Precis som "1984" tillhör genren science fiction. Vetsaga. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 05 jan 2007, 10:49

Sheriffen skrev:Att undvika deckare per se tycker jag känns ganska mycket som att undvika science fiction per se, om du förstår hur jag menar. Man utdömer det enskilda verket utifrån vilken genre det tillhör, för tillhör det den genren kan det ju - som med "1984" ovan - inte vara "bra".

Hursa? Det är klart att det kan vara bra, vem har sagt något annat? Om någon har läst ett dussin sf-romaner och funnit dem tråkiga, eller möjligen tyckt att språket eller personporträtten varit intressanta men uttråkats av beskrivningarna av framtida samhällen, främmande planeter eller tekniska landvinningar, så är det väl fullständigt rationellt att hoppa över sf i fortsättningen i den gigantiska bokflod som forsar fram, utan att för den skull hävda att sf är dåligt per se. Och jag hävdar inte att det är något fel på deckare, bara att jag inte roats av dem jag läst. Hur många romantikböcker läser du själv? Hur många hästböcker? Varför/varför inte?
Sheriffen skrev:P.S. Jodå, "Egyptologens gåta" tillhör genren. Detektiv, försvunnen arvinge, mystiska dödsfall. Crime fiction. Kriminallitteratur. Precis som "1984" tillhör genren science fiction. Vetsaga. D.S.

Kanske det. Det är inte viktigt för mig. Jag tänkte inte "bra, allså inte deckare" utan att den kändes mer som äventyrsroman/humor.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 05 jan 2007, 11:12

jophan skrev:Hur många romantikböcker läser du själv? Hur många hästböcker? Varför/varför inte?

Faktiskt intressant fråga. Svaret blir "Inte många". Fast det beror strängt taget på något annat, nämligen att den förkrossande majoriteten romantikböcker är industriproducerade mallprodukter à la Harlequin och därför inte faller mig i smaken av andra skäl än att de råkar vara romantikböcker och att den förkrossande majoriteten hästböcker är mallskrivna produkter för mycket unga flickor som gillar att tillbringa fritiden i stallet och därför inte faller mig i smaken av det skälet, inte för att de handlar om hästar. Det finns bra hästböcker som även vuxna kan uppskatta. Anna Sewells "Black Beauty", till exempel. Det finns även förträffliga romantikböcker. Inte så få av dem är skrivna av Jane Austen. Till exempel.

Jag skulle inte alls ha något emot att läsa en romantikroman skriven av, säg, Ray Bradbury, och eftersom jag är hängiven hästsportsfan - så länge hästarna med sina ryttare hoppar över hinder (Malin Baryard är en av mina stora idoler) - skulle jag kasta mig över en hästbok av exempelvis Tim O'Brien.

Som så ofta annars beror det på författaren, inte på genren eller ens intrigen, om ett litterärt verk blir "bra" eller inte. ("Bra" inom citationstecken helt enkelt för att det *är* en fråga om smak.) Exakt samma synopsis på en sf-intrig skulle kunna bli en riktigt risig historia om Isaac Asimov skrivit en novell på det, men en riktigt bra novell om Clifford D. Simak skrivit den. För att ta ett möjligen övertydligt exempel, men ändå.

Säg att din tänkta person, som läst halvdussinet sf-romaner, plötsligt stod där med en sf-roman om ett galaktiskt imperium av sin favoritförfattare Hjalmar Bergman (nyupptäckt, tidigare okänt manuskript) - vore det fortfarande rationellt att undvika boken bara för att den var sf?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 05 jan 2007, 13:34

Sheriffen skrev:Det finns även förträffliga romantikböcker. Inte så få av dem är skrivna av Jane Austen. Till exempel.

Nja. Romantik var ett element i Austens författarskap, men inte huvudpoängen.

Sheriffen skrev:Säg att din tänkta person, som läst halvdussinet sf-romaner, plötsligt stod där med en sf-roman om ett galaktiskt imperium av sin favoritförfattare Hjalmar Bergman (nyupptäckt, tidigare okänt manuskript) - vore det fortfarande rationellt att undvika boken bara för att den var sf?

Nej, självklart inte. Jag har på samma sätt läst någon enstaka deckare av en del författare jag uppskattar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Kulturkvarten