Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan

Inläggav Henke » lör 06 jan 2007, 16:22

Kommer idag på svt 1 klockan 22:00 med Rubert Everett som Sherlock Holmes.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav J-h:n » sön 07 jan 2007, 00:40

Ack, jag har just sett den, och det var verkligen inget vidare. Riktigt klyschig sentida revisionistisk Holmes-pastisch som förstås fokuserade på Holmes' knarkande - men missade att han bara knarkade mellan fallen, för att bekämpa sin leda (när han var mitt uppe i ett fall var han helt absorberad av det och behövde ingen ytterligare stimulans). Och så stoppade de in en kvinnlig psykoanalytiker utan annan uppgift än att introducera Holmes för Krafft-Ebing och de sexuella perversionernas underbara värld. Och mordgåtan var en halvdan seriemördarhistora som hade kunnat vara hämtad ur vilken ordinär tv-deckare som helst. Rupert Everett är förstås ingen dålig skådis, men Holmes var han verkligen inte. Och anakronismerna haglade. Bra Watson, dock, och snygga kostymer och miljöer.

Usch, varför måste de över huvud taget använda Holmes' namn när de gör sånt här? (Jaja, jag vet, men ändå.) Det har inte mycket mer med originalet att göra än de senaste Beck-filmerna har med Sjöwall-Wahlöö att göra.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 07 jan 2007, 03:49

J-h:n skrev:Usch, varför måste de över huvud taget använda Holmes' namn när de gör sånt här?

Det absolut *kryllar* av filmatiseringar av Sherlock Holmes. Inte ens jag har sett alla. Den enda jag gillar är dock en TV-serie från slutet av 80-talet, där jag har för mig att mannen som spelar Sherlock Holmes heter Jeremy Brett. Med allt jag har sagt om skillnaden mellan litterär förlaga och filmatisering och idiotin som ligger i att jämföra de båda, så är detta ändå den enda genuint *bra* - i mitt tycke - Sherlock Holmes vi har sett på silverduken/TV-skärmen. Inte ens Basil Rathbone har mycket att komma med i jämförelse. Nu hoppas jag bara att karlen verkligen heter Jeremy Brett och att jag inte som vanligt har kommit ihåg fel namn.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. För den som är intresserad... av de många TV-filmatiseringarna av P. G. Wodehouses Jeeves & Wooster, så är det bara en som gäller: den med Hugh Laurie och Stephen Fry. Bara inse. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » sön 07 jan 2007, 12:09

Usch, varför måste de över huvud taget använda Holmes' namn när de gör sånt här?

Håller med, såg nog tio minuter på den, väntande istället på scarface som började efter "Holmes" den är klart bättre och mycket mera se värd. Den glömde jag helt av när jag "tipsade" om Holmes. Bara slut scenen är värd att se filmen.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » sön 07 jan 2007, 12:23

Sheriffen skrev:Det absolut *kryllar* av filmatiseringar av Sherlock Holmes. Inte ens jag har sett alla. Den enda jag gillar är dock en TV-serie från slutet av 80-talet, där jag har för mig att mannen som spelar Sherlock Holmes heter Jeremy Brett. Med allt jag har sagt om skillnaden mellan litterär förlaga och filmatisering och idiotin som ligger i att jämföra de båda, så är detta ändå den enda genuint *bra* - i mitt tycke - Sherlock Holmes vi har sett på silverduken/TV-skärmen. Inte ens Basil Rathbone har mycket att komma med i jämförelse. Nu hoppas jag bara att karlen verkligen heter Jeremy Brett och att jag inte som vanligt har kommit ihåg fel namn.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. För den som är intresserad... av de många TV-filmatiseringarna av P. G. Wodehouses Jeeves & Wooster, så är det bara en som gäller: den med Hugh Laurie och Stephen Fry. Bara inse. D.S.

Jodå, det är Jeremy Brett (1933-1995) i serien från Granada Films 1984-1994, och jag kan bara hålla med (även om jag tyckte den med Christopher Plummer där han jagar Jack the Ripper var lite småkul också) om både den och Laurie/Fry-versionerna av Wodehouse.

Kan för övrigt tillägga som en liten parentes att när den inbundna utgåvan av Holmes/Cthulhu-crossoverantologin The Shadows over Baker Street kom ut så hade någon hjälpsam redaktör/korrläsare på förlaget "rättat" omnämnandet av "Jeremy Brett" i förordet till "Jeremy Irons". Jag läste ett uttalande av en av redaktörerna för antologin på nätet, och han svor dyrt och heligt på att han och hans kollega minsann hade skrivit "Brett" och att han fortfarande hade kvar den ursprungliga filen. Detta är tydligen inte det enda felet; Neil Gaiman nämnde en hel drös "rättelser" i sin blog (bl. a. hade "woolgathering" blivit "wool-gathering"), och Caitlìn Kiernan gick så långt att hon lade ut sitt bidrag på nätet eftersom hon efter Shadows over Baker Street ansåg novellen som opublicerad.

Det är lite ironiskt med tanke på vilka redaktionella ingrepp som gjordes i Lovecrafts egen "At the Mountains of Madness" när det begav sig, och att Lovecraft blev lika upprörd och betraktade den som opublicerad.

I tpb-utgåvan är dock "Irons" korrigerat till "Brett" igen; vet inte hur det är med de andra felen.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 07 jan 2007, 19:19

Henke skrev:
Usch, varför måste de över huvud taget använda Holmes' namn när de gör sånt här?

Håller med, såg nog tio minuter på den, väntande istället på scarface som började efter "Holmes" den är klart bättre och mycket mera se värd. Den glömde jag helt av när jag "tipsade" om Holmes. Bara slut scenen är värd att se filmen.

Själv skulle jag nog hellre rekommendera originalet än nyinspelningen, nämligen "Scarface" av Howard Hawks från 1932. Att man alls gjorde en nyinspelning är lite förvånande, för Scarface var Al Capones smeknamn (eftersom han hade ett ärr i ansiktet) och det är honom Paul Muni lysande spelar i originalet. I Brian de Palmas variant med Al Pacino har man moderniserat alltihop och bytt ut spriten mot narkotika, men kopplingen till Al Capone är trots det gemensamma namnet med huvudrollsinnehavaren obefintlig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten