Snapphanar

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Snapphanar

Inläggav Merry » mån 08 jan 2007, 15:37

Jag skulle gärna vilja veta om "Snapphanar" är värd att leta reda på. Jag skulle vilja höra den recenserad ur ett "Tre musketörerna"-perspektiv, d.v.s. helt utan argument om historisk korrekthet. Jag vet redan att den är historiskt inkorrekt på mängder av punkter. Vad jag vill veta är om den är en välskriven och underhållande äventyrshistoria eller inte.

Någon som vet en bra länk eller har en åsikt?
Merry
Fan

Re: Snapphanar (spoilervarning: TV-serien)

Inläggav Sheriffen » sön 14 jan 2007, 05:03

Merry skrev:Jag skulle gärna vilja veta om "Snapphanar" är värd att leta reda på. Jag skulle vilja höra den recenserad ur ett "Tre musketörerna"-perspektiv, d.v.s. helt utan argument om historisk korrekthet. Jag vet redan att den är historiskt inkorrekt på mängder av punkter. Vad jag vill veta är om den är en välskriven och underhållande äventyrshistoria eller inte.

Någon som vet en bra länk eller har en åsikt?

Menar du den där TV-serien som gick i julas och som repriskörs nu? I så fall kan jag säga att ett "Tre musketörerna"-perspektiv är precis vad man bör anlägga på den, för det är en frejdig äventyrshistoria i pojkboksstil. Typ. Osannolika hjältebragder staplas på varandra i parti och minut, de goda snapphanarna (inte minst den obegripligt tuffa Svart-Stina med sin rullande skånska) är så rättskaffens och tappra att musköterna hurrar och ondskingarna är så ondsinta att det skriker i väggarna, men kungen är förstås snäll och rättskaffens i alla fall (trots att det till en början är mot honom snapphanarna krigar - för att sedan med själ och hjärta hjälpa honom). Med andra ord, en riktig skröna. En ren rövarhistoria, men underhållande på det sätt som sådana kan vara. Överdrivet mycket osannolik action, men sådan är ju nu en gång det begynnande 2000-talets film- och TV-industri.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » sön 14 jan 2007, 19:08

Tack =)

Det låter som att den kan vara värd ett försök, i så fall. Jag har inte riktigt kommit fram till vad jag hade tyckt om De tre musketörerna om jag hade läst den första gången idag, men man kan aldrig veta.
Merry
Fan

Återgå till Kulturkvarten