Febern stiger

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav john-henri » sön 17 feb 2008, 21:21

Direktsänds i kanal 9, som rycker fram som en av de skojigare.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 23 feb 2008, 13:19

Kan någon som är bättre på sådant här än jag göra mig en tjänst?

Gå hit:

http://abc.go.com/

och tala om för mig om ABC:s direktsändning av Oscar Night även kommer att kunna ses via nätet!

Jag förundras som vanligt. Det ABSOLUT ENDA någon Oscar-fan som går till den här hemsidan vill veta är om Oscar Night visas via nätet. Det ABSOLUT FÖRSTA man borde se i form av en JÄTTERUBRIK är: YES, WE WILL BROADCAST OSCAR NIGHT LIVE ON THE INTERNET! eller NO, WE WILL NOT BROADCAST OSCAR NIGHT LIVE ON THE INTERNET! Absolut och kategoriskt ALLT annat är helt onödiga upplysningar, eftersom det naturliga är att kolla upp dem på Academy Awards egen hemsida i stället.

Men hur som helst, kan någon få rätsida på detta - snart! - så vore jag mycket tacksam!

Om inte svar dykt upp här om bara några timmar (titta när det postades), blir jag tvungen att lägga ut denna OT-grej på Fanaclistan, där svaren kommer direkt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 23 feb 2008, 13:40

Det verkar vara allmänt bekant bland folk i webbranschen i USA att Oscarsgalan inte sänds via webben, får jag intrycket av när jag läser detta.

Sheriffen skrev:Om inte svar dykt upp här om bara några timmar (titta när det postades), blir jag tvungen att lägga ut denna OT-grej på Fanaclistan, där svaren kommer direkt.

Varför övertrumfar ditt intresse av att få svar på alla möjliga frågor listmedlemmarnas rätt att få slippa dem på en lista där de inte hör hemma? Du är inte på något sätt "tvungen" att ställa frågor på Fanaclistan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 23 feb 2008, 13:48

jophan skrev:Det verkar vara allmänt bekant bland folk i webbranschen i USA att Oscarsgalan inte sänds via webben, får jag intrycket av när jag läser detta.

Handlade det där inte bara om piratutlagda klipp på YouTube? Det är en helt annan sak. ABC själva lär ju ha rätt att sända ut galan de själva sänder, liksom.

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Om inte svar dykt upp här om bara några timmar (titta när det postades), blir jag tvungen att lägga ut denna OT-grej på Fanaclistan, där svaren kommer direkt.

Varför övertrumfar ditt intresse av att få svar på alla möjliga frågor listmedlemmarnas rätt att få slippa dem på en lista där de inte hör hemma? Du är inte på något sätt "tvungen" att ställa frågor på Fanaclistan.

När det gäller Oscars visas inga hänsyn. Beklagar. Oscars är störst. Oscars är bäst. Oscars slår allt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 23 feb 2008, 14:17

Sheriffen skrev:
jophan skrev:Det verkar vara allmänt bekant bland folk i webbranschen i USA att Oscarsgalan inte sänds via webben, får jag intrycket av när jag läser detta.

Handlade det där inte bara om piratutlagda klipp på YouTube? Det är en helt annan sak. ABC själva lär ju ha rätt att sända ut galan de själva sänder, liksom.

Det var slutcitatet jag avsåg:
Of course, by then, the public’s appetite for web video might result in demand for a full-length Oscars Webcast.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 23 feb 2008, 14:36

jophan skrev:
Sheriffen skrev:

Det var slutcitatet jag avsåg:
Of course, by then, the public’s appetite for web video might result in demand for a full-length Oscars Webcast.

Ok, då fattar jag. Tack!

Fast vid ytterligare sökning på nätet har jag sett uppgifter som tyder på att det kan finnas en webcast trots allt, men det är oklara uppgifter. Lägg alltså märke till att det du citerar skrevs för ett år sedan och kanske har de just insett att det finns a demand, som bloggaren säger.

Uppgifterna är dock högst oklara.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 23 feb 2008, 15:07

Det står i alla fall inget om det på ABC:s webbplats eller på de affilierade sajterna www.oscars.org eller www.oscars.com , så jag tvivlar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 23 feb 2008, 19:27

Tack för informationen!

Jag har även fått extremt utförlig information av Sten Thaning privat. Han har hittat mycket.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 24 feb 2008, 18:16

I all hast.

Vad tycker vi egentligen om årets startfält?

SPOILERVARNINGAR!

Här kommer mina nötskalsrecensioner av tre filmer. Sedan måste hastas vidare och ses fler före nattens gala.

MICHAEL CLAYTON
George Clooney i rollen som Julia Roberts, när hon spelar Erin Brockovich. Samma film, samma intrig. Kvinna utbytt mot man. Fullständigt förutsägbart med ett slut där allt bygger på att nyckelperson i komplotten spelas in under vad hon tror är privat samtal, eftersom Clooney har mikrofon på sig. Det intressanta är att denna "överraskande" inspelning har tittaren känt till ska komma i ungefär 30 minuter. George Clooney ser bra ut. Som en filmstjärna från 30-, 40-, 50-talen. Samma skola på utseendet som Cary Grant och Gary Cooper.

THERE WILL BE BLOOD
Det här årets "Cold Mountain". Ohyggligt segt, föregivet storslaget och epískt drama som bara är väldigt tuggummiaktigt och delvis obegripligt. Varför mordet på prästen i den privata bowlinghallen, till exempel? Förmodligen, faktiskt, för att filmens titel inte ska verka helt malplacerad. Påstås att filmen har jämförts med Citizen Kane och Pansarkryssaren Potemkin. Blotta tanken är fasansfull.

ATONEMENT
Mycket vacker period piece med autentiskt originell och oväntad intrig. Blir för långdragen i mitten, men börjar bra (på det brittiska godset). Snygga rollprestationer. Inte i klass med Merchant/Ivory, men samma skola. Bäst hittills i årets startfält i kategorin Bästa film.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 24 feb 2008, 23:15

Sheriffen har olyckligtvis missat de två bästa av de Oscarnominerade filmerna, bröderna Coens "No Country for Old Men", som jag gissar kommer att vinna, och Jason Reitmans roliga, livsbejakande "Juno".

Bästa manliga skådespelare: Jag skulle gärna se Viggo Mortensen få priset för sin roll inte bara i fjolårets film av David Cronenberg, utan också för rollen i Cronenbergs tidigare "A History of Violence", där jag vill minnas att jag skrev att en genial regissör kan få vem som helst att framstå som en strålande aktör. Förmodligen var det orättvist, eller också är Cronenberg till och med bättre än jag trodde, för i fjolårsfilmen gör Mortensen en minst lika stark, men hela annorlunda, rolltolkning. Men jag misstänker att det blir Daniel Day-Lewis som får Oscarn.

Ellen Page i "Juno" borde få Oscarn till kvinnliga skådespelare. Om inte hon, så Marion Cotillard för sin fenomenala tolkning av Edith Piaf i filmen "La vie en rose". Men också här väntar jag mig att bli besviken och misstänker att priset utdelas för lång och trogen tjänst till Julie Christie.

Regipriset bör den här gången rätt självklart gå till bröderna Coen. Men det har pratats mycket om Paul Thomas Anderson på sista tiden, han som regisserade "There Will Be Blood".

Förmodligen har jag lika fel som alla andra i det här. Men ska man gissa bör man åtminstone göra det i förväg.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » mån 25 feb 2008, 06:07

Till min oförställda häpnad upptäcker jag att jag faktiskt hade ganska rätt. Ni har väl sett resultatet? Om inte:

Film: No Country for Old Men
Regi: Joel och Ethan Coen, No Country for Old Men
Kvinnliga huvudroll: Marion Cotillard, La vie en rose
Manliga huvudroll: Daniel Day-Lewis, There Will Be Blood
Manliga biroll: Javier Bardem, No Country for Old Men
Kvinnliga biroll: Tilda Swinton, Michael Clayton
Manus efter förlaga: Joel och Ethan Coen, No Country for Old Men
Originalmanus: Diablo Cody, Juno
Icke engelskspråkiga långfilm: Stefan Ruzowitzkys Die Fälscher (Förfalskarna), Österrike

I stort sett utmärkta vinnarval och genomgående utmärkta vinnare, tycker jag nog. Som vanligt skulle jag förstås gärna ha sett en eller annan Oscar tlll min favorit Cronenberg eller hans film, men det lär jag väl aldrig få göra förrän han får sin hedersoscar om tio år eller så när han börjat lägga av och alla kommer på att han trots allt var en stor regissör med en djupt personlig och fullständigt unik vision.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 25 feb 2008, 07:35

"Juno" har jag fortfarande missat, för den har jag bara inte tillgång till på vare sig bio eller dvd, men "No Country for Old Men" såg jag före galan. Att den vann vet jag förstås, men att den skulle ha förtjänat det kan jag inte alls hålla med om. Två orsaker, egentligen:

1) Bröderna Coen har gjort tre riktigt, riktigt bra filmer - "Blood Simple", "Miller's Crossing" och "The Man Who Wasn't There". I alla synnerhet den sistnämnda, men även den andra, skulle mycket väl ha förtjänat att få Oscarn. Dock inte "No Country for Old Men", tycker jag nog, som är en mycket enkelt historia - kille hittar skurkpengar, skurk följer efter honom för att ta tillbaka pengarna, och tittaren ligger hela tiden tjugofem minuter före filmmakarna i intrigen och vet precis hur det kommer att gå, med undantag för de mycket överraskande, sista fem minuterna. Och det höjer filmen över de allra banalaste av de dussin-thrillers som tillverkas, men inte gör det den till stor filmkonst.

2) "Atonement" var årets originellaste. Berättartekniken är unik. Det visar sig att halva filmen är (i filmens verklighet) sådant som har hänt i verkligheten, medan andra halvan är uppdiktat av en av rollfigurerna som var med om det tidigare, verkliga skeendet och är så förkrossad för resten av livet av det ohyggliga hon gjort som trettonåring att hon känner detta inre tvång att ge upprättelse på det enda, möjliga sätt som finns - genom att skapa ett nytt liv i en roman åt de människor vars liv hon krossade. Jag kan bara komma på en annan film med likartad berättarteknik, den enastående "Providence", och ett par andra med likaledes inom filmkonsten banbrytande berättarteknik som är lika originell - de även de enastående filmerna "Smoke" och "The French Lieutenant's Woman". Så därför skulle "Atonement" ha vunnit om priset delats ut till mest förtjänstfulla film.

Att Daniel Day-Lewis fick skådespelarpriset för sin kutryggige, endimensionellt vrålande karbonkopieupprepning av samma rolltolkning i "Gangs of New York" är om möjligt än mer obegripligt. Han uppvisar i cementgediget tråkiga "There Will Be Blood" nästan, men bara nästan, lika mycket talang och register som Arnold Schwarzenegger.

Och visst ska man ge Oscars till Tilda Swinton, men för *den här* rollen...?! Hon skulle ha haft sin Oscar för "Orlando"!

Den rörande Marion Coltillard var dock ett träffsäkert val och dessutom lände det välförtjänt heder till den hänförande monumentalbegåvningen Edith Piaf.

Återkommer något senare med några reflektioner kring årets gala, som var den 80:e upplagan av vad som utan några som helst tvivel är The Greatest Show on Earth - Ever!

Oscars är störst. Oscars är bäst. Oscars slår allt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 25 feb 2008, 08:45

Utan att vilja föregripa senare diskussion misstänker jag att Sheriffen faktiskt har sett No Country for Old Men på fel sätt: som en thriller. Jag vill hävda att den här filmen inte i grund och botten är någon thriller. Den lånar yttre form från thrillern, men det väsentliga är faktiskt inte vad som händer utan de inblandade personerna och deras samspel, och framför allt Anton Chigurhs gestalt och de övrigas reaktioner på och försök att förstå honom. Med andra ord en persondriven film som liksom Cormac McCarthys roman söker porträttera en nästan obegriplig ondska och andras försök att förstå den. Eller med ännu fler ord är både roman och film psykologiska och moralitetsdramer, genomförda med stor precision och stor perfektion.

Sedan tycker jag nog att man gott kan lägga till Fargo i listan över bröderna Coens mästerverk. Och med tanke på hur många filmer de gjort totalt är fyra eller fem mästerverk rätt imponerande.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Carolina » mån 25 feb 2008, 17:42

Jag såg Juno i helgen och det var en riktigt trevlig film. Förutom att jag blir något dyster när det gäller ämnet. Kan det verkligen vara sant att par annonserar om barn att adoptera i USA?
Det är när jag ser sådana filmer som jag ibland undrar hur civiliserat USA egentligen är.
Annars gillade jag själva filmen och filmmusiken var mycket bra.

Jag skulle vilja se de nominerade filmerna i utlandskategorin, men de lär ju inte komma upp på bio, antar jag.
Förra året fanns de bästa filmerna i den kategorin. "Pan's Labyrint" var fantastisk och även den som vann "De andras liv" eller vad den hette, var också mycket bra.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 00:47

john-henri skrev:Utan att vilja föregripa senare diskussion misstänker jag att Sheriffen faktiskt har sett No Country for Old Men på fel sätt: som en thriller. Jag vill hävda att den här filmen inte i grund och botten är någon thriller. Den lånar yttre form från thrillern, men det väsentliga är faktiskt inte vad som händer utan de inblandade personerna och deras samspel, och framför allt Anton Chigurhs gestalt och de övrigas reaktioner på och försök att förstå honom. Med andra ord en persondriven film som liksom Cormac McCarthys roman söker porträttera en nästan obegriplig ondska och andras försök att förstå den. Eller med ännu fler ord är både roman och film psykologiska och moralitetsdramer, genomförda med stor precision och stor perfektion.

Vid uppriktigt försök att se filmen på det här sättet kommar jag inte fram till så mycket mer än tidigare. De flesta i filmen reagerar på Anton Chigurh genom att dö. Direkt. Några överlever lite längre, och av dem är det en som flyr från men samtidigt har satt sig i sinnet att döda honom för att behålla pengarna (killen som hittat dem), en professionell torped - även han mördare - som föresatt sig att i stället jaga och döda Chigurh, en kvinna som fruktar för sin makes och sin mors men mindre för sitt eget liv (hustrun till kille 1) och några poliser som jagar Chigurh eftersom det är deras jobb. Reaktionerna slår mig inte som särskilt vare sig anmärkningsvärda eller intressanta och försöken att förstå honom inskränker sig väl strängt taget till försök att skjuta honom?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten