Vem gör bäst TV-serier numera?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Vem gör bäst TV-serier numera?

Inläggav Sheriffen » ons 17 jan 2007, 22:52

Spinoff från denna diskussion: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=1995

jophan skrev:Tja, jag har inte och kommer inte att läsa tegelstenarna, livet är för kort för det, men HBO brukar ju göra bra grejor, så teveserien kommer jag säkert att se.

Jag tycker också att HBO ofta gör bra grejer, men ibland drar de ut alldeles för länge på dem. Som i fallet "Sopranos", där det avgjort skulle ha räckt med de båda första säsongerna. Eller bara den första.

Fast i alla fall, HBO känns som ett slags amerikansk lillebror till BBC och Granada. Som jag nog tycker förblir bäst i världen på TV-serier.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jesper » ons 17 jan 2007, 23:08

Sheriffen skrev:Fast i alla fall, HBO känns som ett slags amerikansk lillebror till BBC och Granada. Som jag nog tycker förblir bäst i världen på TV-serier.

Det tycker inte jag har stämt på senare år. Jag kan inte komma på en enda någorlunda ny brittisk TV-serie som ens är i närheten av "The Wire" eller "Deadwood" kvalitetsmässigt.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 18 jan 2007, 00:19

Jesper skrev:
Sheriffen skrev:Fast i alla fall, HBO känns som ett slags amerikansk lillebror till BBC och Granada. Som jag nog tycker förblir bäst i världen på TV-serier.

Det tycker inte jag har stämt på senare år. Jag kan inte komma på en enda någorlunda ny brittisk TV-serie som ens är i närheten av "The Wire" eller "Deadwood" kvalitetsmässigt.

Jag tänker efter och kommer, utan att ha sett de båda TV-serier du nämner, fram till samma slutsats. Antingen har det under senare år inte gjorts särskilt många bra TV-serier i Storbritannien, eller så har de inte visats här, eller så har jag missat dem. Fast jag gillar i och för sig "The Inspector Lynley Mysteries", men skulle förstås inte klocka in den i samma kategori som TV-serier som jag uppfattar som mästerverk, som "Brideshead Revisited", "Jeeves & Wooster", "Cracker" och "The Prisoner" (för att nämna ett antal från några olika decennier). Så kanske håller BBC och Granada på att bli ifrånsprungna. Någon som kan tipsa oss om bra brittisk TV-serie från, säg, de senaste fem åren?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 18 jan 2007, 06:11, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 18 jan 2007, 01:14

Life on Mars är bra även om jag inte tycker den är briljant. Men det är nog så att den ändrade marknaden för kvalitetsserier i USA har gjort att det bästa numera kommer därifrån.

Lynley tyckte jag inte var speciellt bra då den startade och nu säger kritikerna att den är kass nu när böckerna som den bygger på är slut.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 18 jan 2007, 01:16

Sheriffen skrev:Jag tycker också att HBO ofta gör bra grejer, men ibland drar de ut alldeles för länge på dem. Som i fallet "Sopranos", där det avgjort skulle ha räckt med de båda första säsongerna. Eller bara den första.

Håller nog inte med. Jag såg alla Sopranoavsnitt som fanns förra sommaren eller så och det var klart bra alltihop. Men man måste väl då inte ha något emot att det är ganska likartat hela tiden men då det är väldigt bra hela tiden så tycker jag inte likartheten är negativ.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 18 jan 2007, 01:32

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Jag tycker också att HBO ofta gör bra grejer, men ibland drar de ut alldeles för länge på dem. Som i fallet "Sopranos", där det avgjort skulle ha räckt med de båda första säsongerna. Eller bara den första.

Håller nog inte med. Jag såg alla Sopranoavsnitt som fanns förra sommaren eller så och det var klart bra alltihop. Men man måste väl då inte ha något emot att det är ganska likartat hela tiden men då det är väldigt bra hela tiden så tycker jag inte likartheten är negativ.

För all del. Fast själv tröttnar jag när det saknas utveckling av karaktärer och omständigheter. I princip samma sak händer gång på gång och Tony Soprano står och stampar på samma fläck och han muttrar samma sak till psykologen år ut och år in. Jag vet - "Never change a winning formula", men nog kan jag tycka att det som känns vinnande i början blir lite segt mot slutet. Ungefär som att den fjärde stora chokladkakan i rad sällan är lika god som den första.

Jag såg de båda första säsongerna, gav upp en handfull avsnitt in på den tredje, hoppade helt över den fjärde och försökte igen med den femte (eller var det den sjätte?), men gav på nytt upp efter ett och ett halvt avsnitt.

En sak som var mycket framträdande i de båda första säsongerna och som var i sammanhanget mycket komisk och som sedan nästan helt försvann var Tony Sopranos fullständiga hjälplöshet inför kvinnorna i sitt liv. Denne machotuffe, italienskättade maffiaboss klarade utan att blinka av de mest hårdföra gangsters som ville ta död på honom, men han hade inte en chans mot kvinnorna i sin tillvaro - mamman, frun, dottern och psykologen. Det var mycket dråpligt, i alla fall sett ur sydländskt perspektiv; den patriarkale machomannen är i sydliga länder fortfarande ett ideal, men det är så himla komiskt att exempelvis den tuffaste grek blir alldeles gråtmild hemma hos mamma om han så bara får en sticka i fingret och alltsom oftast regeras med järnhand av hustrun i sitt eget hem (vilket är ett skäl till den ständiga flykten till kaféet och de andra gubbarna, där man kan få vara lite tuff).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 18 jan 2007, 01:44

Om något har mordgåtorna blivit mer brutalt realistiska (med andra ord i mina ögon betydligt bättre) och dessutom tillåts äntligen den känslomässiga och erotiska spänningen mellan Lynley och Havers bli mer laddad, även om inget konkret ännu har hänt. Karaktärerna och deras inbördes förhållande utvecklas.

Ah, strike that... Jag såg just klart det sista avsnittet i den senaste omgången. Och efter det slutet kan vi inte prata om mycket gnistor mellan Lynley och Havers. Av högst begripliga skäl. Ok, ok.

Men utvecklingen av deras rollfigurer fortgår och mordgåtan var mer brutalt realistisk och trovärdig och tragisk än till och med i de närmast föregående avsnitten. De sippa morden med gift i teet på engelska landsbygden är två ljusår bort. Nu snackar vi samma sorts sjaskiga, tragiska mord i dyhål av mänskligt elände som begås i verkligheten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 18 jan 2007, 09:26

Sheriffen skrev:
Om något har mordgåtorna blivit mer brutalt realistiska (med andra ord i mina ögon betydligt bättre) och dessutom tillåts äntligen den känslomässiga och erotiska spänningen mellan Lynley och Havers bli mer laddad, även om inget konkret ännu har hänt. Karaktärerna och deras inbördes förhållande utvecklas.

Ah, strike that... Jag såg just klart det sista avsnittet i den senaste omgången. Och efter det slutet kan vi inte prata om mycket gnistor mellan Lynley och Havers. Av högst begripliga skäl. Ok, ok.

Nu vet jag inte vad som har hänt, men jag undrar om inte ett styck övernitisk forummästare har raderat ett av mina inlägg eftersom han tagit "Ah, strike that..." i inlägget ovan bokstavligt. Ack, ack. Det var förstås en humoristisk anspelning. Vart är det på väg med dagens forummästare? Det är ju alltså ett citat ur "Wag the Dog" - när Dustin Hoffman efter att de störtat i öknen först säger att deras galning från sinnessjukhuset som ska spela Old Shoe när presidententen tar emot inte är död trots att han blivit skjuten, och sedan säger "Strike that", eftersom karlen i nästa ögonblick dör.

Nåväl, vad jag skrev i det raderade inlägget var förutom det där med utvecklingen mellan Lynley och Havers att det inte märks att Elizabeth Georges böcker har tagit slut, för nu är morden mycket mer brutalt realistiska och i mina ögon har serien därför om något blivit bättre än tidigare. Jag sa också att kritiker inte sitter inne med något slags objektiv smak, utan liksom vi andra bara ger uttryck för sin uppfattning.

Får nog be forummästaren att inte vara fullt så nitisk framöver. Och möjligen lära sig känna igen filmcitat som vi cineaster kastar emellan oss när vi diskuterar film! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 18 jan 2007, 10:15

Sheriffen skrev:Får nog be forummästaren att inte vara fullt så nitisk framöver. Och möjligen lära sig känna igen filmcitat som vi cineaster kastar emellan oss när vi diskuterar film! :-)

Jag har inte rört något av dina inlägg.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » fre 19 jan 2007, 11:11

Jag är mycket glad att höra att det är HBO och inte SciFi Channel som ska göra ASoIaF...
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » fre 19 jan 2007, 11:15

De flesta TV-serier har alltid varit skäligen risiga. BBC:s och de andra brittiska produktionsbolagens stora styrka har varit de korta, avslutade serierna; här har funnits enastående produktioner, där några av de i mitt tycke bästa varit sådana som "Elizabeth", "Gormenghast", "Inspector Morse", "Lord Peter Wimsey", "Tipping the Velvet" och "Fingersmith" och så vidare. Amerikanerna har ofta lyckats bättre med sina ändlösa serier, även om få varit uthärdliga längre än några enstaka säsonger. Just nu tycker jag att "Boston Legal", "The L Word" och "Dexter" är värda att se; det var också länge "Gilmore Girls", nu tragiskt changserad, medan "West Wing" lyckades vara sevärd om än med växlande kvalitet i åtta år.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » fre 19 jan 2007, 12:26

Jag såg de först 2-3 avsnitten av Boston Legal men fastande inte. Blir den bättre med tiden?

Den amerikanska serie som höjer sig över alla andra just nu är såklart Veronica Mars.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » fre 19 jan 2007, 12:53

Svårbesvarad fråga. Den stora poängen med Boston Legal är såvitt jag ser det att serien är dels uttalat och ibland hysteriskt roligt politiskt icke-korrekt, dels att den har utmärkta skådespelare (framför allt James Spader, nästan alltid en njutning att se, men till och med den forne kapten Kirk visar sig ha oanade talanger). Medan det stora problement med Vernoica Mars, åtminstone att döma av drygt ett och ett halvt avsnitt, är att den verkar sakna uthärdliga skådespelare och dessutom snällt håller sig till gängse åsikts- och beteendeschabloner. Men jo, andra säsongen av Boston Legal är faktiskt bättre än den första.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » fre 19 jan 2007, 13:49

Just "hysteriskt roligt politiskt icke-korrekt" tror jag inte riktigt framgick av de första avsnitten men jag råkade se lite klipp från serien på yuotube som indikerade att den kunde vara politiskt icke-korrekt. Så jag ska kanske ge serien en chans till.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Jesper » fre 19 jan 2007, 14:43

Boston Legal är Ally McBeal för medelålders män (och ganska underhållande också, även om jag inte följt den slaviskt).

Veronica Mars är inte lika klyschig som den först kan verka; en bit inmärker man att mycket inte är som man först trodde.
Den är bättre än Buffy också, bara så ni vet.
Jesper
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Kulturkvarten