Ragga med litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Ragga med litteratur

Inläggav Planckskonstant » fre 26 jan 2007, 08:32

Expressen menar att vi försöker imponera med litteraturkunskaper och ger oss följande lista där man kan testa sin belästhet:

1. "Jack" av Ulf Lundell.
2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
6. Arn-böckerna av Jan Guillou.
7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj.
9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
11. "1984" av George Orwell.
12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
14. "Jane Eyre" av Emily Brontë.
15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.

http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=847503
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=847512

Alltså, den som försöker ragga på mig genom läsning av Män är från Mars, kvinnor från Venus kan känna sig blåst. Och inte enbart för att jag är lyckligt gift.

Någon som framgångsrikt raggat med litteratur - och i så fall vilken bok?

Jag har förresten inte läst 1, 10 - och pinsamt nog - 8.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 09:06

Jag har läst betydligt färre av dem, endast 5, 7, 9, 11-13 och 16. Och jag kan ju spä på och tillägga att den som försöker att ragga på mig med Arn-böckerna eller Da Vinci-koden inte heller ligger något vidare till, även om hon inte blamerar sig på samma sätt som med John Gray, om vilken Linnéa länge brukade kommentera:

Flytraps are from Venus, giant killer tomatoes from Mars. Men and women come from the planet Earth.

Själv har jag aldrig raggat med hjälp av böcker, inte medvetet i alla fall, men eftersom jag ofta pratar böcker vet jag inte vad min omgivning skulle anse. Men jag kan notera att jag inte hade träffat min första fru om jag aldrig hade läst sf och inte Linnéa om jag aldrig hade läst Tolkien. I det första fallet på ett väldigt indirekt sätt, emellertid.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 26 jan 2007, 09:30

Också min beläsenhet är lite halvdan. Jag har åtminstone hittills helt hoppat över 6 och 15. 1 irriterade mig till den grad (framför allt genom att vara så taffligt skriven) att jag aldrig läste ut den. 10 läste jag inte heller mer än delvis eftersom jag tyckte att Joanna Russ och Camille Paglia och Janet Radcliffe Richards och ett gäng till var mycket smartare. 13 läste jag för all del, plus en och en halv fortsättning, men där slutade jag eftersom jag tyckte att det inte fanns någon stor poäng med att läsa om Enid Blyton med magi tillfogad.

Vad beträffar själva ämnet har jag i och för sig en stark känsla av att så gott som alla fans på något plan raggar med litteratur, åtminstone i den mån de ägnar sig åt att ha ihop det med andra fans. Utan det gemensamma litteraturläsandet skulle parterna väl knappast över huvud taget ha träffats. Men den observationen hör kanske inte hit.

Mer konkret vill jag minnas att jag känt åtminstone två personer som hävdat sig ha betydande framgångar genom litterär raggning, dock av mer handfast slag: båda lade sig till med vanan att skriva noveller, romaner och spridda idéer för hand i kollegieblock, och att göra det på barer runt Stureplan. Förr eller senare dök det upp någon person av önskat kön som frågade vad de sysslade med och blev djupt imponerad av att få se litteratur skapas.

För tillfället får jag inte upp Expressenlänken. Synd det, för jag hade gärna velat läsa någon öppenhjärtig skildring av hur någon bär sig åt för att ragga med hjälp av "Hemsöborna" eller vad det beträffar "Anne Franks dagbok".

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Planckskonstant » fre 26 jan 2007, 10:16

För tillfället får jag inte upp Expressenlänken. Synd det, för jag hade gärna velat läsa någon öppenhjärtig skildring av hur någon bär sig åt för att ragga med hjälp av "Hemsöborna" eller vad det beträffar "Anne Franks dagbok".

Tyvärr ges inga dylika anvisningar, så du missar ingenting. Annars är ju läsningen på utdöende kan man läsa i dagens DN. Minsann! Ungefär tvärtemot hur jag uppfattar det hela, särskilt med tanke på den stora mängd papper - med skrivtecken på - som man överöses med varje dag Skulle vi inte leva i det papperslösa samhället?!

Å andra sidan verkar intellektualitet vara ute som raggningstips om man ska tro http://www.tjuvlyssnat.se/ :

Två killar ~25 pratar med varandra med skånskt uttal.
Kille 1: Du, visste du att Växjö egentligen
hette "Väg-sjö" innan?
Kille 2: Nej
Kille 1: Vill du inte veta varför då?
Kille 2: Okej.
Kille 1: Jo, för att för länge sedan brukade människor samlas för handel här på vintern, och när människor kom långväga ifrån, gick de över sjön. Därifrån kommer alltså "Väg-sjö". Fattar du?
Kille 2: Alltså, fan mannen. Lova mig att du inte berättar den för någon brud du försöker ragga på, då kommer det gå åt pipan.

Ja, jag ska egentligen ägna mig åt att skriva ett PM, där jag redogör för varför just min forskning är vad världen har väntat på, om ni undrar varför jag plötsligt är så produktiv här.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Johan » fre 26 jan 2007, 10:40

Jag har som mest bläddrat i Da Vinci-koden och inte känt någon som helst önskan att läsa Män är från mars, kvinnor från Venus, resten av böckerna på listan skall nog ha blivit lästa, men jag kan inte för mitt liv förstå varför någon någonsin skulle försöka ragga med hjälp av dem. Det är väl inte direkt den mest spännande boklistan man kan tänka sig.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 11:06

Johan skrev:Det är väl inte direkt den mest spännande boklistan man kan tänka sig.

Efter att ha brutit mot mina principer och läst artikeln, får jag den vaga känslan av att journalisten satt ihop en lista som han uppfattar bestå av böcker med prestige, antingen för att de är svåra och uppburna klassiker, eller för att de är samtidslitteratur som man bör ha läst för att kunna kalla sig bildad.

Jag rullar med ögonen och känner mig frestad att slå på smilies på forumet. :roll:
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 26 jan 2007, 11:24

Johan skrev:Jag har som mest bläddrat i Da Vinci-koden och inte känt någon som helst önskan att läsa Män är från mars, kvinnor från Venus, resten av böckerna på listan skall nog ha blivit lästa, men jag kan inte för mitt liv förstå varför någon någonsin skulle försöka ragga med hjälp av dem. Det är väl inte direkt den mest spännande boklistan man kan tänka sig.

Äsch, ni har ju alla missat poängen här. Det här är tjocka böcker och tanken är förstås att man ska slå det tilltänkta raggningsoffret i huvudet med lämplig volym så att vederbörande svimmar, varpå hemsläpning vidtar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ylva » fre 26 jan 2007, 11:38

jophan skrev:
Johan skrev:Det är väl inte direkt den mest spännande boklistan man kan tänka sig.

Efter att ha brutit mot mina principer och läst artikeln, får jag den vaga känslan av att journalisten satt ihop en lista som han uppfattar bestå av böcker med prestige, antingen för att de är svåra och uppburna klassiker, eller för att de är samtidslitteratur som man bör ha läst för att kunna kalla sig bildad.

i min värld ligger det nog mer prestige i att ha läst "en Arnbok men sedan räckte det" än i att ha läst "Arnböckerna", men å andra sidan har jag inte läst ens en halv sådan, så jag grundar tydligen min prestige på fördomar. Annars var det väl som sagt ingen jättespännande lista. Det mesta på den har jag läst, dock ej Krig och fred och Utvandrarna. Olikt John-Henri tycker jag mycket om Jack och har läst om den helt eller delvis flera gånger. Och ja, jag har faktiskt läst Män är från Mars... och möjligen skulle reflektioner över den boken kunna funka som raggning på mig, i alla fall om den raggande är beredd att stå en stund och tillsammans med mig förundras över hur många konstiga saker mr Gray säger i den. (Sådana där Förbättra ditt liv/dina relationer/ditt självfrörtroende/din hamster-böcker är en av mina guilty pleasures; jag brukar säga mig att det är ungefär som att läsa veckotidningar, något jag sällan göra.) Och av Harry Potterböckerna sträckläste jag de fyra första och tyckte att de var himla charmiga, även om jag helt och fullt förstår John-Henris karaktäristik "Enid Blyton med magi", men har sedan inte känt någon lust att läsa den femte också.

Fast som väl Jophan sade, läsa om Mästaren och Margarita borde stå högt på prioriteringslistan. Alldeles för länge sedan jag läste den. Jag tror attan att jag var ett *barn* när jag gjorde det och det skulle nog vara rätt hisnande att läsa den i som vuxen då.
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Johan » fre 26 jan 2007, 11:41

Johan A. skrev:Efter att ha brutit mot mina principer och läst artikeln, får jag den vaga känslan av att journalisten satt ihop en lista som han uppfattar bestå av böcker med prestige, antingen för att de är svåra och uppburna klassiker, eller för att de är samtidslitteratur som man bör ha läst för att kunna kalla sig bildad.
Ja, mina principer är nog starkare än min nyfikenhet. Att jag skulle behöva gå in och ta bort spärren för expressen.se härifrån kan snarare än bara trycka på länken kan också spela in.

I och för sig är nog Da Vinci-koden den bok som flest personer som efter en stunds artig konversation kommit fram till att jag tycker om böcker har tagit upp som försök till att skaffa sig en gemensam utgångspunkt på senare år. Det kanske inte alls är ett dumt val bland människor som inte läser mer än högst ett halvdussin böcker om året.

Sheriffen skrev:Äsch, ni har ju alla missat poängen här. Det här är tjocka böcker och tanken är förstås att man ska slå det tilltänkta raggningsoffret i huvudet med lämplig volym så att vederbörande svimmar, varpå hemsläpning vidtar.

Jag tror journalisten har gjort en sorglig överskattning av hur effektivt det är att slå någon i huvudet med Nässlorna blomma, inte minst med tanke på att den är mycket enklare att få tag på i pocketformat. Mobergs tetralogi är i och för sig ingenting jag vill att folk skall slå mig med.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Planckskonstant » fre 26 jan 2007, 11:53

i min värld ligger det nog mer prestige i att ha läst "en Arnbok men sedan räckte det" än i att ha läst "Arnböckerna", men å andra sidan har jag inte läst ens en halv sådan, så jag grundar tydligen min prestige på fördomar.

Det var det som var så märkligt med listan. Många av böckerna är det nog som sagt mer prestige att inte ha läst i vissa kretsar. Jag skulle gärna vilja tillhöra en sådan krets, men eftersom jag är kvar i slukaråldern läser jag nästan allt - och gärna flera gånger.

Jag fick tips om listan via några bloggar - och i princip alla de bloggar jag tittade på uppgav att de inte orkat läsa Sagan om ringen eftersom den var så tråkig. Detsamma tycker för övrigt min man, men vi är lyckliga ändå.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Johan » fre 26 jan 2007, 11:57

Gissningsvis så är listan inte anpassad efter en social grupp med litteraturintresse som gemensam beröringspunkt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav åka » fre 26 jan 2007, 12:57

Själv blir jag djupt imponerad av killar som pratar om Michael Moorcock och New Wave. Sf i allmänhet funkar, men det beror lite på attityd. Jag är inte särskilt lättraggad dock (särskilt inte de senaste typ nio åren), men jag drabbas i alla fall av en önskan att lära känna män(niskor) som pratar om sånt.

Alltså, på mig funkar det -- men inte med ovanstående lista. Fast det beror kanske på vad man säger om dem också. (Jag har läst fem av dem.)
åka
Fan

Inläggav Johan » fre 26 jan 2007, 13:16

Ja, det är klart, men då handlar det ju om ett gemensamt intresse. Sådant brukar kunna få en att lära känna andra som delar det (det är väl därför vi över huvud taget har en sida som heter fandom.se?). Det fungerar på mig också, om du pratar om rätt böcker (Harry Martinson är rätt böcker. Jan Guillou är det inte) på rätt sätt, men det gör ämnen som vikten av fair play inom fotboll, att det är mer än rätt kasst att staten får för sig att granska folks kommunikation, det trista med traditionella könsroller och minoritetspråkssituationer lika väl. Ju smalare desto bättre.

Jag har som sagt inte läst artikeln, men sett till den listan kan jag inte tänka mig att det är någonting som på något sätt bör handla om personer som har böcker eller någon speciell litteraturform som specialintresse. Det är inte riktigt samma sak.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » fre 26 jan 2007, 13:45

Johan skrev:Ja, det är klart, men då handlar det ju om ett gemensamt intresse. Sådant brukar kunna få en att lära känna andra som delar det (det är väl därför vi över huvud taget har en sida som heter fandom.se?).

Jo, och det fungerar som anti-raggning också. Folk som blir uttråkade och går sin väg när jag pratar om böcker med dem kommer förmodligen inte att vilja inleda ett förhållande med mig iallafall, så det är lika bra att rensa ut dem direkt.

Och alla intressanta samtalsämnen kan ju förstås användas för ändamålet. Till exempel har jag sett en person göra vad jag misstänker var ett halvseriöst raggningsförsök genom att under en kongressmiddag förklara indoeuropeiska språks utveckling och inbördes släktskap, komplett med kartor och träd ritade på servetten. Jag vet inte om det fungerade.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 14:23

Sten skrev:Till exempel har jag sett en person göra vad jag misstänker var ett halvseriöst raggningsförsök genom att under en kongressmiddag förklara indoeuropeiska språks utveckling och inbördes släktskap, komplett med kartor och träd ritade på servetten. Jag vet inte om det fungerade.

Det vore märkligt om det inte fungerade.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Kulturkvarten