Ragga med litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » lör 27 jan 2007, 03:55

jophan skrev:
Sten skrev:Till exempel har jag sett en person göra vad jag misstänker var ett halvseriöst raggningsförsök genom att under en kongressmiddag förklara indoeuropeiska språks utveckling och inbördes släktskap, komplett med kartor och träd ritade på servetten. Jag vet inte om det fungerade.

Det vore märkligt om det inte fungerade.

Ur min synvinkel - inte en chans. Jag har, med rätta, kallats en intellektuell som inte har något intellektuellt att säga om någonting förutom nattklubbar. Och är det något jag kan så är det nattklubbsragg. Och det Sten beskriver är... a total no go. Det är i själva verket extremnördigt. Och Christiane - för er som läst det där kongressfanzinet - skulle ha skrattat sig halvt fördärvad. Av medlidande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 27 jan 2007, 10:44

För det första: Jag skämtade. Ha ha.

För det andra: Läste du vad Sten skrev? Tror inte du själv att det är en liten skillnad mellan ragg på kongressmiddagar och nattklubbsragg, som du förde in i diskussionen just nu?

För det tredje: Vore jag singel skulle jag gärna hänga på den tjej som började prata jämförande språkvetenskap med mig klockan två på natten ungefär vartsomhelst.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » lör 27 jan 2007, 11:28

Nördighet hos en tjej ger helt klart många pluspoäng, i alla fall inom sådana nördighetsfält som jag själv intresserar mig för. Hellre en ingående diskussion om mitokondriernas DNA än om dansprogrammen på teve eller något annat svammel.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Sten » lör 27 jan 2007, 12:58

jophan skrev:För det första: Jag skämtade. Ha ha.

För det andra: Läste du vad Sten skrev? Tror inte du själv att det är en liten skillnad mellan ragg på kongressmiddagar och nattklubbsragg, som du förde in i diskussionen just nu?

För det tredje: Vore jag singel skulle jag gärna hänga på den tjej som började prata jämförande språkvetenskap med mig klockan två på natten ungefär vartsomhelst.

För övrigt sade Dessy just att tjejen i fråga fortfarande brevväxlar med Dave Lally efter två och ett halvt år. Om det nu bevisar något.

Men ja, min poäng var förstås att det spelar ganska stor roll i vilket sammanhang man träffas. Om jag av någon anledning skulle försöka ragga skulle jag antagligen inte använda samma taktik på en nattklubb som i ett universitetsbibliotek, en husdjursmässa eller ett möte för bergsklättrare. Typ. (Eller så skulle jag det, och misslyckas i de flesta fall, men det beror bara på hur bra jag är på att ragga.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav sisterofsam » lör 27 jan 2007, 15:02

Att ragga med Da Vinci-koden verkar i alla fall ha blivit vanligare än hundtricket. Två gånger har det hänt att killar (och en gång en gammal farbror) satt sig bredvid mig på spårvagnen eller hållplatsen, sett att jag läst en bok och börjat prata om Da Vinci-koden. Det har sedan inte gått att få dem att sluta.
Annika
sisterofsam
WAHF

Inläggav jophan » lör 27 jan 2007, 15:31

sisterofsam skrev:Att ragga med Da Vinci-koden verkar i alla fall ha blivit vanligare än hundtricket.

Jag skulle snarare vilja kalla en konversation om Da Vinci-koden för ett modernt preventivmedel, än ett raggningstrick. Men det är jag det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 27 jan 2007, 17:29

Jo, jag misstänker att ingen boknörd blir speciellt imponerad av personer som vill framhålla sin intellektuella läggning genom att skryta om att de läst Dan Brown, Liza Marklund, Jan Guillou eller för den delen Jackie Collins. Dilemmat är ju det vanliga, att bara runt tio procent av befolkningen räknas till "storkonsumenter" av litteratur, och att definitionen på "storkonsument" är att man läser en bok i månaden eller fler. I vilket fack den definitionen placerar dem av oss som läser tjugo böcker i månaden eller fler vågar jag knappt ens tänka på.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Ragga med litteratur

Inläggav OsloPC » lör 27 jan 2007, 19:27

Planckskonstant skrev:Någon som framgångsrikt raggat med litteratur - och i så fall vilken bok?

Nei...

Ellers har jeg etter det jeg kan se lest 9 av de 16 bøkene, men det er ikke alle jeg i ettertid er like begeistret for å ha lest, og noen av de 7 gjestående jeg godt kunne tenke meg å lese.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 27 jan 2007, 19:28

jophan skrev:För det första: Jag skämtade. Ha ha.

Ja, jo, det förstod jag ju.

Det är det säkert, men jag tror för all del inte att skillnaden behöver vara så stor. Såvitt jag har kunnat märka beror det egentligen inte så ofta på exakt vad man pratar om eller ens på given situation när det handlar om raggning, för det är främst andra grejer som spelar in. Till exempel att det finns ett ömsesidigt intresse - ok, då, attraktion. Det är säkert bra om man har något intresse gemensamt att diskutera, men det är inte nödvändigt. Den absolut kanonsnabbaste uppraggning jag själv har varit med om var en gång på hösten 1987, när jag och min kompis Nisse just lämnade Tre Backar och två tjejer kom springande efter oss från lokalen och den ena frågade mig vad klockan var och den andra frågade Nisse något annat och raggningen var fullbordad, eftersom ingen av oss ens hann svara innan de började kyssa oss. Nu hade de i och för sig suttit och spanat in oss och blivit panikslagna när vi stack och det var därför de rusade efter, men i alla fall. Nisse flydde för övrigt från tjejen som kastade sig över honom, men attraktionen var uppenbarligen större mellan mig och tjejen som hoppat på mig för henne tog jag med mig hem.

Fast om du skulle bli uppraggad av/ragga upp henne beror nog på mer än så, eller?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 27 jan 2007, 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » lör 27 jan 2007, 19:32

jophan skrev:För det tredje: Vore jag singel skulle jag gärna hänga på den tjej som började prata jämförande språkvetenskap med mig klockan två på natten ungefär vartsomhelst.

Eg au.

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 09:17

Med tanke på trådens ämne kan jag förstås inte undanhålla er detta till engelska översatta citat av Friedrich Nietzsche, som var "Quote of the day" från The Free Dictionary:

"When marrying, one should ask oneself this question: Do you believe that you will be able to converse well with this woman into your old age?"

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » sön 28 jan 2007, 10:26

Man bör alltså fästa stor vikt vid god hörsel, artikulationsförmåga och röstläge. Det låter rimligt.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Föregående

Återgå till Kulturkvarten