Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Varifrån kommer filmcitatet?

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 09:09

Det slog mig att det kanske kunde vara kul för oss som gillar film att köra en citatgissnings-tävling enligt samma mönster som litteraturcitatstävlingen här på forumet. För enkelhetens skull kör vi samma regler, men jag tycker att man ska svara med både filmtitel och rollfigur och/eller skådespelare. Jag börjar med ett citat som i sammanhanget är en klassikernas klassiker, och som till skillnad från några av de ytterligt få citat som är ännu mer kända - som exempelvis "Play it again, Sam!" - faktiskt sägs i filmen det är hämtat ur:

"In Italy for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed - but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly."

Enligt en för mig helt ny uppgift ska dock skådespelaren som yttrar detta i - ja, vilken film? - i sin tur ha tagit det från Benito Mussolini. Men rätt svar här i tråden är alltså filmtitel och rollfigur och/eller skådespelare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Varifrån kommer filmcitatet?

Inläggav OsloPC » sön 28 jan 2007, 14:00

Sheriffen skrev:"In Italy for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed - but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly."

Enligt en för mig helt ny uppgift ska dock skådespelaren som yttrar detta i - ja, vilken film? - i sin tur ha tagit det från Benito Mussolini. Men rätt svar här i tråden är alltså filmtitel och rollfigur och/eller skådespelare.

Kör hårt,
Sheriffen

Orson Welles i rollen som Harry Lime, The Third Man.

PC

Skal jeg nå finne frem et sitat?
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 14:18

OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:"In Italy for thirty years under the Borgias they had warfare, terror, murder, bloodshed - but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love, 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly."

Orson Welles i rollen som Harry Lime, The Third Man.

Javisst!

Skal jeg nå finne frem et sitat?

Javisst!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 14:21

Jag kan inte låta bli att lägga till en anekdot om citatet ur The Third Man. När filmen då den gick upp 1949 närmast blev en världsbrand och omedelbar klassiker, erhöll Orson Welles ett förgrymmat brev från schweiziska staten där det påpekades att man i Schweiz tillverkar precisionsur och att gökuren kommer från Bayern i Tyskland. Fast skadan var så att säga redan skedd.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » sön 28 jan 2007, 14:41

Sheriffen skrev:
OsloPC skrev:Skal jeg nå finne frem et sitat?

Javisst!

Kör hårt,
Sheriffen

Lurte først på å finne på noe merkverdig, men la gå:

If that plane leaves the ground and you're not with him, you'll regret it. Maybe not today. Maybe not tomorrow, but soon and for the rest of your life.

God jakt
PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 16:35

OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:
OsloPC skrev:Skal jeg nå finne frem et sitat?

Javisst!

Kör hårt,
Sheriffen

Lurte først på å finne på noe merkverdig, men la gå:

If that plane leaves the ground and you're not with him, you'll regret it. Maybe not today. Maybe not tomorrow, but soon and for the rest of your life.

Jag bara kan ju inte låta bli att inte ge någon annan chansen och talar därför om att det här är Humphrey Bogart som Rick i Casablanca av Michael Curtiz.

Kommer med nytt citat om en stund.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 16:43

Så småningom kanske vi kommer till det mer esoteriska, men just nu drämmer jag till med ytterligare en superklassiker:

"Fasten your seatbelts, it's going to be a bumpy night!"

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Kan inte låta bli en smärre anekdot om "Casablanca". Manuskriptet skrevs gradvis klart under pågående inspelning, så när merparten av scenerna togs visste man inte hur filmen skulle sluta och inte vilken innebörd en del av scenerna hade. Därav att Ingrid Bergman när hon är i närbild tömmer ansiktet på känslor och ser närmast uttryckslös ut - för, som hon sa: "Publiken kommer att fylla i känslorna själv!" D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 jan 2007, 16:48

Förresten, OsloPC, ber om ursäkt för att jag inte väntade på bekräftelse, men jag är ju helt säker.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 29 jan 2007, 02:23

Pfui. Bette Davis i "All About Eve", förstås. Alldeles ensamma ska ni väl inte få leka i alla fall.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 29 jan 2007, 09:44

john-henri skrev:Pfui. Bette Davis i "All About Eve", förstås. Alldeles ensamma ska ni väl inte få leka i alla fall.

Ja, självklart. Din tur att åstadkomma ett styck citat!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. I förbifarten: när Bette Davis tog sig till Hollywood för att bli skådespelerska var hon fullt medveten om svårigheterna, och hade bestämt sig för att om hon inte kunde bli världens bästa skådespelerska skulle hon vara fullt nöjd med att bli världens bästa sekreterare. Den från filmbolaget utsände som skulle möta henne på järnvägsstationen återvände ensam till studion och rapporterade att ingen som såg ut som en filmstjärna stigit av. Så det var nära. Men sedan blev hon som bekant världens bästa skådespelerska. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 09:12

Jag inför nu Åtgärd 63 och lägger ut ett filmcitat i John-Henris ställe:

"Klaatu barada nikto."

Det räcker med filmens titel, eftersom det här inte är ett citat som sägs bara vid ett tillfälle eller av bara en skådespelare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 31 jan 2007, 09:15

Alldeles för inne i översättandet kan jag väl ändå tillåta mig att häpna över att Sheriffen här väljer att citera 50-tals-sf-filmen "The Day the Earth Stood Still", efter Harry Bates långnovell "Farewell to the Master" i Astounding.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 09:19

john-henri skrev:Alldeles för inne i översättandet kan jag väl ändå tillåta mig att häpna över att Sheriffen här väljer att citera 50-tals-sf-filmen "The Day the Earth Stood Still", efter Harry Bates långnovell "Farewell to the Master" i Astounding.

Stämmer, förstås. Ett citat som funnits i huvudet sedan jag först såg filmen som trettonåring. Fast nu har du återigen hamnat i den sitsen att du måste åstadkomma ett citat - ska jag lägga ut ett åt dig igen?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Robert Wise, som regisserade "The Day the Earth Stood Still", gjorde för övrigt några science fiction-filmer till, som exempelvis "The Andromeda Strain" och "Star Trek - The Motion Picture". Hans "The Body Snatcher" är dock inget feltryck, utan heter så. Utan S på slutet. För det är inte klassikern efter Jack Finneys roman och inte någon av nyinspelningarna heller, utan en helt annan film med Boris Karloff i huvudrollen. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 31 jan 2007, 09:26

Äsch, nåt kan jag väl bidra med. En replik som jag alltid gillat är den här:

"I am big! It's the movies that got small."

Fast två frågor anmäler sig. A) Är någon annan road av det här, och, i så fall B) bör den dyre Sheriffen och jag möjligen hålla klaffen ett tag så att denne andre får en chans?

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 09:49

john-henri skrev:Äsch, nåt kan jag väl bidra med. En replik som jag alltid gillat är den här:

"I am big! It's the movies that got small."

Gloria Swanson i "Sunset Boulevard", förstås. Superklassiker.

Fast två frågor anmäler sig. A) Är någon annan road av det här, och, i så fall B) bör den dyre Sheriffen och jag möjligen hålla klaffen ett tag så att denne andre får en chans?

Som du ser kunde jag inte låta bli att svara trots dessa mycket berättigade frågor, för jag tycker det här är väldigt kul. Men möjligen gör inte så många andra det. Nåväl.

Återkommer med citat i inlägget under detta.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Att Erich von Stroheims stumfilmsepos "Queen Kelly", avsett att bli fem timmar långt, aldrig nådde ens tillnärmelsevis avsedd längd (det finns 95 rekonstruerade, fantastiska minuter) beror på att han som regissör av någon anledning inte förmådde låta bli att översittaraktigt trakassera sin huvudrollsinnehaverska, Gloria Swanson (under denna tid sannolikt världens mest kända filmstjärna). När han en dag hade fått en av hennes manliga motspelare att i stället för att enligt manus kyssa hennes hand överraskande spotta snus i den, vände Gloria Swanson på klacken och lämnade filminspelningen för gott. D.S.
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten