Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » sön 20 jan 2008, 14:43

Ok, då får ni ett annat att gissa på. Jag hade faktiskt hunnit glömma att jag lagt ut ovanstående, men ingen har gissat det, så någon kanske kan det här i stället:

A: Hey, you remind me of a man.
B: What man?
A: The man with the power.
B: What power?
A: Power of hoodoo.
B: Hoodoo?
A: You do.
B: Do what?
A: Remind me of a man...

Filmtitel, skådespelare/rollfigurer. Som vanligt.

Den som eventuellt klarar båda de senaste får en (sheriff)stjärna i kanten, men det räcker med det ena för att få lägga ut nästa citat. Om någon gissar det ena, så avslöjar jag som belöning det andra.

Se där, utöka era förråd av värdelöst vetande!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » mån 21 jan 2008, 09:49

Labyrinth, ur Bowies låt Magic Dance.

Fast är det "the man"? Jag hade för mig att det var "the babe"?

Eller förekommer båda i filmen?
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » mån 21 jan 2008, 10:07

Åhå, och jag som tyckte att det lät precis som en Chico/Groucho-dialog. Där ser man...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 21 jan 2008, 10:10

Jag är rädd att ni har fel båda två. Om Bowie har använt detta så citerar han, för citatet kommer ursprungligen ur en film som gjordes samma år som han föddes. Och se där - en ledtråd!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » mån 21 jan 2008, 10:35

Jag fuskade och kollade upp det, och ja, tydligen är det så att Labyrinth refererar till filmen i fråga.

Och sen tror jag att du kan få vänta ett tag på rätt svar...
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 21 jan 2008, 10:46

Jo, jo, men så är ju det här första divisionen också. Dessutom är det som sagt tillåtet att *i stället* gissa på det närmast föregående citatet, som ingen ens har försökt med ännu. Då avslöjar jag detta som belöning. Och vice versa.

Hur som helst, en ledtråd till:

Ursprunglig förebild till rollfiguren Harry Lime i Sir Carol Reeds "The Third Man". (Harry Lime kom dock i Orson Welles tolkning mycket turligt att bli mycket annorlunda. Men vi pratar om själva inspirationskällan här. Ledtråden kräver för övrigt tankar i flera led, som ledtrådar i den här tråden plägar göra.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Varifrån kommer filmcitatet?

Inläggav Sheriffen » fre 19 apr 2013, 22:20

Det slår mig som rätt komiskt att Johan Lundström framhåller att jag kan få vänta ett tag på rätt svar. Han blev mer sannspådd än någon kunde tro, misstänker jag, eftersom det nu, dryga fem år senare, fortfarande inte har influtit något svar.

Så ok, då, jag får väl befria er från det oupphörliga, nattliga grubblandet och tala om att det var Cary Grant i filmen The Bachelor and the Bobby-Soxer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Kulturkvarten