Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 09:57

Här en lite annorlunda och något svårare variant, för här är det kända citatet:

"Come up and see me sometime!"

Och här är vad som egentligen sades:

"Why don't you come sometime and see me? I'm home every evening...Come up, and I'll tell your fortune."

Film och skådespelare/skådespelerska och/eller rollfigur, tack. En möjligen något svårare nöt än de tidigare, även om citatet - det "Play it again, Sam!"-förvrängda högst upp - är ofantligt känt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 10:21

Hittills har jag inte kunnat något citat och jag är usel på sådant här. Men kör på ni, det finns säkert fler än jag som tycker att det är roligt att sitta vid ringside och titta.

Fast jag undrar om det är rätt forum. Det är bara sf- och fantasyfilm som hör hemma här.
Senast redigerad av jophan ons 31 jan 2007, 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 31 jan 2007, 10:22

Mae West i "She Done Him Wrong", 1933. Till Cary Grant i en av hans tidiga roller, här uniformsklädd.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » ons 31 jan 2007, 10:34

Okej, då, men innan vi övergår till sf-filmerna kan jag ju inte undanhålla den andlöst väntande publiken det här förnämliga dialogfragmentet:

A: "You're drunk!"
B: "Yeah, and you're crazy. And I'll be sober tomorrow and you'll be crazy for the rest of your life."

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 10:59

john-henri skrev:Okej, då, men innan vi övergår till sf-filmerna

Är det inte bättre att flytta tråden till baren?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 31 jan 2007, 13:49

john-henri skrev:Fast två frågor anmäler sig. A) Är någon annan road av det här, och, i så fall B) bör den dyre Sheriffen och jag möjligen hålla klaffen ett tag så att denne andre får en chans?

John-Henri

A) Ja
B) Ja

Hittills har jag kunnat vartenda citat men inte haft en chans att svara. Och då är jag ändå inne på forumet flera gånger om dagen.
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 14:10

Till Jophan: tråden kan förstås flyttas till baren, men vi kommer att börja köra sf-filmer. Också. Promise. Vi mjukstartade ju med "The Day the Earth Stood Still", och jag tror inte att tråden kommer att bli så värst annorlunda exempelvis den där folk talar om vilka böcker de läser eller den där de talar om vad de köpt på antikvariat. Det finns ju mycket icke-sf där också, typ.

Till J-h:n: ok, nu håller jag tyst en stund och ger dig chansen att plocka hem John-Henris senaste, mycket roliga, citat.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Mae West fällde förresten fler fyndiga repliker, både på bioduken och utanför. "A hard man is good to find", till exempel. Eller: "It's better to be looked over, than overlooked." Och: "When caught between two evils I generally pick the one I've never tried before." För att inte tala om klassiker i det allmänna medvetandet som: "Good girls go to heaven. Bad girls go everywhere else". Och det här: "Is that a gun in your pocket or are you just glad to see me?" Fast glöm inte det här: "When I'm good, I'm very good. But when I'm bad, I'm better." D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 14:11

Sheriffen skrev:jag tror inte att tråden kommer att bli så värst annorlunda exempelvis den där folk talar om vilka böcker de läser eller den där de talar om vad de köpt på antikvariat. Det finns ju mycket icke-sf där också, typ.

Fair enough.

Tillägg: Man kan köra med den enkla regeln att man får svara på högst var tredje fråga som ställs, förresten, för att få lite rotation på deltagarna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 31 jan 2007, 15:13

john-henri skrev:A: "You're drunk!"
B: "Yeah, and you're crazy. And I'll be sober tomorrow and you'll be crazy for the rest of your life."

It's a Gift med WC Fields, kommer inte ihåg namnen på några rollfigurer men det är förstås Fields som drar det avsnoppande svaret.

Trådens trivia-entusiaster: brukar inte den här repliken med någon smärre variation tillskrivas Winston Churchill?
Letterhack

Inläggav J-h:n » ons 31 jan 2007, 17:23

Okej, här kommer en ny. Fortfarande inte sf, men ändå.

Yeah, I killed him. I killed him for money, and for a woman. I didn't get the money. And I didn't get the woman.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 20:18

jophan skrev:
Sheriffen skrev:jag tror inte att tråden kommer att bli så värst annorlunda exempelvis den där folk talar om vilka böcker de läser eller den där de talar om vad de köpt på antikvariat. Det finns ju mycket icke-sf där också, typ.

Fair enough.

Tillägg: Man kan köra med den enkla regeln att man får svara på högst var tredje fråga som ställs, förresten, för att få lite rotation på deltagarna.

Man kan ju testa, fast om det primärt är jag, John-Henri och J-h:n som lägger ut citat och gissar medan andra kanske mest gillar att sitta ringside och titta på eller inte delta alls, kan det bli lite svårt. Jag väntar ett tag med J-h:ns citat för att se om någon annan svarar, men annars tycker i alla fall jag att vi kan köra på som hittills och som i de andra motsvarande tävlingarna på forumet. Det är roligare om det blir lite tryck i det hela, även om det inte är många som lägger ut citat och gissar (det är det ju inte i de andra lekarna heller). Jag ser gärna typ "Dagens filmcitat", eller något. Och det finns ju hur många som helst...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 31 jan 2007, 20:23

Sheriffen skrev:annars tycker i alla fall jag att vi kan köra på som hittills

Ni gör precis som ni vill, men JHH frågade om ni skulle köra på som hittills och J-h:n svarade nej tack. Det var bara ett förslag, ingen pekpinne från moderatorn, så att det inte är något missförstånd på den punkten.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 31 jan 2007, 20:27

jophan skrev:
Sheriffen skrev:annars tycker i alla fall jag att vi kan köra på som hittills

Ni gör precis som ni vill, men JHH frågade om ni skulle köra på som hittills och J-h:n svarade nej tack. Det var bara ett förslag, ingen pekpinne från moderatorn, så att det inte är något missförstånd på den punkten.

Jo, det förstod jag! Lugn i stormen, eller vad det heter. Jag bara reflekterade över förslaget. Och blir det fler som deltar så lär ju hur som helst frågan bli akademisk, typ.

Så, någon som vågar ge sig i kast med J-h:ns citat...?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Skäggmonstret » ons 31 jan 2007, 22:26

J-h:n skrev:Trådens trivia-entusiaster: brukar inte den här repliken med någon smärre variation tillskrivas Winston Churchill?

Lady Astor: "Mr. Churchill, you're drunk!"
Winston Churchill: "Yes, and you, Madam, are ugly. But tomorrow, I
shall be sober."
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav J-h:n » ons 31 jan 2007, 23:21

jophan skrev:Ni gör precis som ni vill, men JHH frågade om ni skulle köra på som hittills och J-h:n svarade nej tack.

Jag menade bara att Sheriffen och John-Henri kanske kunde hejda sig lite och ge andra också en chans att svara. Precis som Sheriffen gör nu, med andra ord. Fast är det ingen annan som kan svaret får han ju ta sitt ansvar och berätta det.
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten