Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Rymd-Olov » tor 18 okt 2007, 09:56

Vill bara infoga att jag håller med john-henri om att Quills är en utmärkt film och jag rekommenderar den gärna. Den är som sagt inte historiskt korrekt, men det verkar som om filmmakarna velat förmedla de Sades filosofi snarare än berätta om hans fysiska liv. Det lyckas de med och det blir knappast sämre av att de fokuserar på markisens frihetstörst och ifrågasättande av kvävande sexuella tabun. Detta är väl också det som vi nutida har lättast att sympatisera med. Åtminstone de flesta av oss.

Inte var det lätt, inte. Men jag får alltid för mig att den var en storfilm, eftersom jag såg den under en period då jag konsumerade film hos en liten förening här i Östersund och Quills var den mest populära filmen som visades den hösten. I konkurrens med bl a brasilianskt vardagsdrama, fransk politisk pamflett och någon svensk lågbudgetskakig vardagsrealism om jag minns rätt. Så sammanhanget säger en del.

Nu blev jag nyfiken på Heavenly Creatures också. Får väl ta och kolla upp den.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav J-h:n » tor 18 okt 2007, 11:39

Okej, en lätt en:

X: Come on, read my future for me.
Y: You haven't got any.
X: What do you mean?
Y: Your future is all used up.
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 18 okt 2007, 12:17

Ja, men om jag svarar blir Sheriffen hysterisk för den ingår ikonografiskt bland dem han tjingat för.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » tor 18 okt 2007, 22:57

john-henri skrev:Ja, men om jag svarar blir Sheriffen hysterisk för den ingår ikonografiskt bland dem han tjingat för.

Två gånger om, dessutom. Nå, Bette Davis är i alla fall inte med i den här filmen. Eller Leonard Cohen, för den delen.
Letterhack

Inläggav J-h:n » mån 22 okt 2007, 09:58

J-h:n skrev:X: Come on, read my future for me.
Y: You haven't got any.
X: What do you mean?
Y: Your future is all used up.

Ingen annan än JHH som kan? Kom igen nu, ledtrådar har ni fått ovan. Behöver ni fler? Huvudrollen (som inte förekommer i ordväxlingen ovan) är mexikan och görs av en blond skådespelare.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 22 okt 2007, 12:38

J-h:n skrev:
john-henri skrev:Ja, men om jag svarar blir Sheriffen hysterisk för den ingår ikonografiskt bland dem han tjingat för.

Två gånger om, dessutom. Nå, Bette Davis är i alla fall inte med i den här filmen. Eller Leonard Cohen, för den delen.

Nej, men det är däremot Orson Welles och Marlene Dietrich! Och det är mellan de båda som replikväxlingen äger rum i "Touch of Evil"!

Jag har på något bisarrt sätt bara missat att läsa den här tråden de senaste dagarna!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 22 okt 2007, 22:45

Vad gäller "Touch of Evil", så försök gärna se den restaurerade version där man omintetgjort de stora flertalet av filmbolagets ingrepp och mer eller mindre återställt filmen i dess ursprungliga skick. Något man önskar att de kunde göra med "The Magnificent Ambersons" också, men i det fallet är ju tyvärr allt det bortklippta kastat. Så någonstans ligger det väl något slags storslaget i det faktum att man häromåret gjorde en nyinspelning helt efter Orsons manuskript.

Hur som helst, här ett nytt citat:

"Well, isn't there any romance or adventure in the world without having a flapper in it?"

Skådespelare och/eller rollfigur och film, tack!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 23 okt 2007, 03:56, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 23 okt 2007, 00:13

Ho, ho, ho.

Well, why not make a picture in a monastery?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tis 23 okt 2007, 07:18

Tänkte bara sticka emellan frågeleken – för att nu inte tala om de alltför vanligt förekommande nekrologerna – med att försynt i dag föreslå en liten skål för en av dem som fortfrande är i livet, och fyller år dessutom. Hon spelar page i Orson Welles Othello; hon Oscarnominerades för rollen som den andra mrs deWinter i Hitchcocks Rebecca; hon hade huvudrollen i Max Ophüls "Letter from an Unknown Woman"; titelrollen i Robert Stevensons version av "Jane Eyre"; Oscarbelönades för huvudrollen (mot Cary Grant) i Hitchcocks "Suspicion" och nominerades för tredje gången för huvudrollen i "The Constant Nymph". Sf-anknytningen är väl ringa, men hon spelade i alla fall en huvudroll i "Voyage to the Bottom of the Sea". Alltså en skål och ett försynt hurra! för Joan Fontaine, 90 år gammal i dag.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 23 okt 2007, 14:40

Jag instämmer gärna i skålandet för Joan Fontaine!

John-Henri vet uppenbarligen varifrån det senaste citatet kommer, man vill kanske låta någon annan försöka. Så här en smärre ledtråd:

Rimmar på sport.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » tis 23 okt 2007, 16:27

Sheriffen skrev:John-Henri vet uppenbarligen varifrån det senaste citatet kommer, man vill kanske låta någon annan försöka. Så här en smärre ledtråd:

Rimmar på sport.

King kong?
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 23 okt 2007, 17:07

Japp - King Kong! (I förbifarten; det andra ordet i titeln skrivs versalt, eftersom det är apans egennamn.)

Fast jag vill ju gärna ha rollfiguren och/eller skådespelaren som fäller repliken också!

Tips: vi pratar inte om diverse skräpfilmer av Dino de Laurentiis eller Peter Jackson här, men det är väl förmodligen uppenbart redan i sken av repliken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » tis 23 okt 2007, 20:02

Skålar också för Joan Fontaine. Såg för ett par dagar sedan filmen The Witches regiserad av Cyril Frankel. En Hammerskräckfilm från mitten av 1960-talet. En allt annat en bra film men rätt så underhållande om man blundar för en hel del saker.

Är väl hennes sista långfilm om jag minns rätt. Hon var väl bara med i några TV-serier efter detta.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Planckskonstant » ons 24 okt 2007, 07:05

Sheriffen skrev:Fast jag vill ju gärna ha rollfiguren och/eller skådespelaren som fäller repliken också!

Jaha, jag får väl erkänna min okunnighet, den enda jag kommer på är Fay Wray (antar att det förekom andra skådisar i filmen också).

Men vad tusan, jag chansar på henne.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 24 okt 2007, 07:14

Nej, repliken yttras av rollgestalten Carl Denham, den fanatiske filmregissör som gestaltas av Robert Armstrong. Det är han som leder expeditionen och det är han som i egenskap av halvtokig visionär ser till att Kong transporteras till New York och anställer förödelse.

Och det är han som yttrar filmens slutreplik, som är en av filmhistoriens få superklassiska: "It was beauty killed the beast".

Din tur.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten