Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav OsloPC » lör 01 dec 2007, 19:40

john-henri skrev:Chansen att identifiera The Maginficent Ambersons innan Sheriffen hinner får icke försittas. Så vare härmed gjort.
John-Henri

Selvsagt var det The Magnificent Ambersons. Da er du nestemann ut!

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav john-henri » lör 01 dec 2007, 23:11

Kanske något som anknyter en smula till årstiden, då.

A: I like it here... with you and [kvinnonamn].
B: And we love having you. When are you leaving?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » sön 02 dec 2007, 01:50

john-henri skrev:Kanske något som anknyter en smula till årstiden, då.

A: I like it here... with you and [kvinnonamn].
B: And we love having you. When are you leaving?

John-Henri

Ja, vad den kvinnliga huvudrollen hette minns jag ju inte, och ärligt talat inte ens vad den kvinnliga huvudrollsinnehavaren hette, även om hon var mycket bra, men herrarna som talar är Fred Astaire och Bing Crosby och filmen är Oscarsbelönade Holiday Inn. Oscarsstatyetten var för bästa originalsång, ej oförtjänt får man väl säga, med tanke på att det lär vara den enskilda sång som sålt bäst på skiva någonsin.
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 02 dec 2007, 10:22

john-henri skrev:Chansen att identifiera The Maginficent Ambersons innan Sheriffen hinner får icke försittas. Så vare härmed gjort. Regisserad, om jag inte minns fel, av Orson Welles.

Beror i och för sig på vilken version man pratar om, eftersom...

Tyvärr sönderklippt av andra i efterhand och i varje falol hittills omöjlig att restaurera, eftersom merparten av det som klipptes bort tydligen kastades.

...Alfonso Arau regisserade den TV-version efter Orson Welles' originalmanuskript som släpptes 2002. Tanken var någonstans lovvärd, tycker jag - man ville helt enkelt spela in det kompletta manuset och alltså få med allt det material som slaktades bort i Orson Welles' originalversion av filmen. Å andra sidan kan det ju aldrig bli Orson Welles i alla fall. Jag har inte sett denna nyinspelning, ska jag tillägga.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 02 dec 2007, 10:41

Jag har sett nyinspelningen. Problemet är nog i första hand att Arau inte är Welles, men till det kommer sånt som att Bruce Greenwood inte är Joseph Cotten, Madeleine Stowe inte är Dolores Costello, Jennifer Tilly inte är Agnes Moorehead och Gretchen Mol inte är Anne Baxter. Fans det finns flera riktigt duktiga skådespelarinsatser; fullständigt förödande är å andra sidan att Arau inte haft den minsta aning om VARFÖR han skulle filma "The Magnificent Ambersons". Så här, nämligen: Arau har fått för sig att det vore en god idé att filma ett fördärvat filmmästerverk från 1942 av filmmästaren Orson Welles. Det mästerverket råkade vara baserat på "The Magnificent Ambersons" av Booth Tarkington men kunde förstås lika gärna ha varit baserat på Joseph Conrads "Mörkrets Hjärta" eller någon annan av de texter som Welles vid den här perioden ville filma. Nu blev det Ambersons, så alltså filmar Arau Ambersons efter Welles manus och scenanvisningar. MEN VAD HAN FILMER ÄR "ETT MÄSTERVERK AV ORSON WELLES"; INTE AMBERSONS. Det gjorde däremot Welles. Vars film till och med i sönderklippt och förstörd version har mer av enhetlig vision, målinriktning och nerv än Araus har från början. Och eftersom Welles geni dessutom inte så sällan manifesterade sig just i förmågan – och viljan – att improvisera, förändra i stundens ingivelse, skriva om på stående fot och en massa annat sådant som förmodligen inte hamnade på papper och som dessutom är just det som är totalt omöjligt att kopiera i pietetsfulla rekonstruktioner är hela företaget absurt. Seg och tråkig film som du gör klokt i att fortsätta att missa.

Annars var det förstås "Holiday Inn", som snabbt meddelats. Inspirerat av att jag gjorde misstaget att se om den töntiga "uppföljaren" "White Christmas" som visades på någon TV-kanal. Så över till J-h:n.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » mån 03 dec 2007, 01:22

Okej. Kanske inte sf, men bra nära:

It's a terrible thing to hate your mother. But I didn't always hate her. When I was a child, I only kind of disliked her.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 03 dec 2007, 10:57

Shaw vad han nu heter i "The Manchurian Candidate", originalet från 1962. Shaw är i alla fall rollfiguren, fast det fåniga är att jag inte för mitt liv kan komma på vad skådespelaren hette. Det var inte huvudrsollsinnehavaren Frank Sinatra i alla fall. Jag kan förstås googla eller gå och slå upp det i min Halliwell's eller något, men det känns som lite fusk. Duger det så här? Shaw i "The Manchurian Candidate", 1962? (Du ska veta att jag fick tänka så det rasslade i skallen bara för att komma på "Shaw", och resten av namnet fixar jag inte. Och skådespelarens namn inte alls, alltså. Står still i skallen.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » tis 04 dec 2007, 12:12

Sheriffen skrev:Shaw vad han nu heter i "The Manchurian Candidate", originalet från 1962. Shaw är i alla fall rollfiguren, fast det fåniga är att jag inte för mitt liv kan komma på vad skådespelaren hette.

Laurence Harvey, men det var strongt nog att komma ihåg rollfigurens namn. Och filmen är förstås The Manchurian Candidate. Over to the Sharif.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 04 dec 2007, 16:37

Ok, då kör vi den här:

"Den som i hela sitt liv tvingas betrakta kvinnorna ur omvänt perspektiv, blir naturligtvis lite vrickad så småningom."

Och som vanligt ber vi om filmtitel och skådespelare och/eller rollfigur.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 04 dec 2007, 18:25

Tafflig och tidig Bergman, en ytterligt icke-roande misogyn komedi med Gunnar Björnstrand som vänsterprasslande gynekolog och Eva Dahlbeck som den evigt förstående hustrun. Fast Dahlbeck var alltid bra.

Visstja, "En lektion i kärlek" har jag för mig att den heter.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 04 dec 2007, 19:05

Och repliken fälldes av...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 04 dec 2007, 21:02

Tjatmåns, och nu blev jag tvungen att fuska dessutom. Yvonne Lombard, eller rollfiguren fru (Susanne) Verin. Patient och älskarinna.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 05 dec 2007, 11:28

Stämmer, förstås.

Din tur.

För att försvåra det lite och kanske göra det lite intressantare för dig som citatväljare, här en beställning om du har lust:

Ett citat från någon romantisk komedi som gjordes mellan 1930 och 1945, men där inte Clark Gable eller Myrna Loy elller Leslie Howard eller Bette Davis eller Cary Grant eller Marion Davies är med. Kriterierna tagna rakt ur luften, förstås, men bara för skojs skull.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 05 dec 2007, 11:33

Kan inte vi andra som inte ser tre filmer om dagen få en klantklass? ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 05 dec 2007, 12:36

Fjärran vore det mig att inte hemfalla Sheriffens blygsamma önskemål. Den här tycker jag faktiskt är rätt kul, och den uppfyller alla angivna kriterier:

Hjälten till hjältinnan:"Make no mistake, I shall regret the absence of your keen mind; unfortunately, it is inseparable from an extremely disturbing body."

Till Pinkunicorn:

Mycket populär film med familjeanknytning, vann många Oscarpriser liksom för övrigt också dess fristående första fortsättning. Inte dagsny, men reprisvisas ofta på nästan alla TV-kanaler. Den här repliken har blivit klassisk:

"It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes."

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten