Varifrån kommer filmcitatet?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav ExVagant » tor 08 feb 2007, 23:29

Ha ha ha, väldigt vitsigt där... Men nån annan får svara...
ExVagant
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 08 feb 2007, 23:37

OK, nu tar vi ett litet steg uppåt i svårighetsgrad här. Som vanligt ska vi ha filmtitel och skådespelare/skådespelerska och/eller rollfigur. Här är citatet:

"They say a moonlit deck is a woman's office."

Jag inser att inte alla har sett och kan den här filmen, men den gick helt nyligen i SVT. Och vi pratar om en minor classic. Den som fäller yttrandet var/är mycket berömd, en av legendarerna.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 09 feb 2007, 18:05, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » fre 09 feb 2007, 00:09

J-h:n skrev:Yeah, I killed him. I killed him for money, and for a woman. I didn't get the money. And I didn't get the woman.

Sheriffen skrev:"They say a moonlit deck is a woman's office."

Positively the same dame!!!

Nu börjar det bli jag som får försöka hålla mig, märker jag, men jag kunde inte. Det här är en av mina absoluta favoriter, The Lady Eve av geniale Preston Sturges. Och the dame, förlåt, lady, är den vidunderliga Barbara Stanwyck.
J-h:n
Letterhack

Inläggav J-h:n » fre 09 feb 2007, 00:20

I am putting myself to the fullest possible use, which is all I think that any conscious entity can ever hope to do.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 09 feb 2007, 00:28

J-h:n skrev:
J-h:n skrev:Yeah, I killed him. I killed him for money, and for a woman. I didn't get the money. And I didn't get the woman.

Sheriffen skrev:"They say a moonlit deck is a woman's office."

Positively the same dame!!!

Nu börjar det bli jag som får försöka hålla mig, märker jag, men jag kunde inte. Det här är en av mina absoluta favoriter, The Lady Eve av geniale Preston Sturges. Och the dame, förlåt, lady, är den vidunderliga Barbara Stanwyck.

Man ska ju inte sabba sådant här genom att påpeka det, men jag kan fan i mig inte låta bli - "Positively the same dame!" är ett annat klassiskt citat ur "The Lady Eve" (repliken upprepas och avslutar även filmen), och nu var det ju just "the same dame" som fällde denna replik som ett av J-h:ns tidigare citat i tråden (det högst upp här). Förlåt, förlåt, men jag tyckte det var så fyndigt att lägga in det där dame-citatet att jag måste påpeka saken för er som inte sett filmen.

Vad det syftar på i filmen ska jag dock inte avslöja här, för det vore en spoiler (även om tittaren i och för sig hela tiden vet att... nä, se filmen själva!).

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 09 feb 2007, 11:49, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 09 feb 2007, 00:41

Problem: det är mitt i natten och jag vill ge någon annan chansen, liksom. För det är klart att jag vet varifrån J-h:ns nya citat kommer och vem som yttrar det. Men har ingen plockat citatet vid säg lunchtid fredag och jag börjar bli hungrig, räknar jag det som fallfrukt och tar det själv.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » fre 09 feb 2007, 00:42

Sheriffen skrev:nu var det ju just "the same dame" som fällde denna replik som ett av J-h:ns tidigare citat i tråden (det högst upp här).

Om man nu ska vara petig är det förstås inte hon som säger att hon mördat någon för en kvinnas skull (riktigt så avancerat var inte Hollywood 1944). Men det är hon som är kvinnan.
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 09 feb 2007, 00:44

J-h:n skrev:
Sheriffen skrev:nu var det ju just "the same dame" som fällde denna replik som ett av J-h:ns tidigare citat i tråden (det högst upp här).

Om man nu ska vara petig är det förstås inte hon som säger att hon mördat någon för en kvinnas skull (riktigt så avancerat var inte Hollywood 1944). Men det är hon som är kvinnan.

:-)))

Fniss. Självklart. Det var bara jag som förivrade mig i min förtjusning över fyndigheten med the same dame.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 09 feb 2007, 03:52

Man tycker ju att formuleringar som "conscious entity" borde göra sf-filmdiggarna lite mer alerta här.

Men okej, det är den främsta karaktärsskådespelaren i Stanley Kubricks "2001: A Space Odyssey" som pratar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » fre 09 feb 2007, 04:00

Och då är det faktiskt min tur. Jag kan ju ta fasta på J-h:n:s tidigare notering och kontra med en lite modernare film, som tordes:

"If there's one thing I can't stand about sleeping with women, it's all the fucking mind-reading."

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav ExVagant » fre 09 feb 2007, 06:23

Nu klipper jag till här, den här rullen har jag stående i DVD-hyllan. Bröderna Wachowskis verk före Matrix: Bound.
ExVagant
LoC-skribent

Inläggav john-henri » fre 09 feb 2007, 09:52

Just det. Och den som talar är Corky, spelad av Gina Gershon.

Minsann, din serve!

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav ExVagant » fre 09 feb 2007, 10:44

Ja just det, ursäkta glömde den regeln. Karaktären också. Ok denna då, film och karaktär?

"You must learn to love someone else apart from me, Sara. I won't be here much longer."
ExVagant
LoC-skribent

Inläggav john-henri » fre 09 feb 2007, 10:58

Nja, jag vet inte om det är nån officiell regel, direkt.

Men hur som helst citerar du Miranda (spelad av Anne Lambert) i vad jag nog trots allt misstänker är Peter Weirs bästa film, "Picnic at Hanging Rock" från 1975 (och baserad, tillägger jag envetet eftersom så många människor genom åren verkar ha fått för sig att det här skulle vara någonting som verkligen hänt, på Joan Lindsays förträffliga roman med samma titel).

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » fre 09 feb 2007, 11:18

Den här tror jag är lite svårare:

A: I'm outgoing. You're not.
B: I can be outgoing.
A: I smoke pot.
B: I drink... cherry brandy.

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten