Barn och barnbarn till författare

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » tis 13 feb 2007, 21:43

centerwall skrev:Simon håller inte samma klass som sin farfar )

En undran slog mig: finns det exempel på författande barn eller barnbarn som med fog anses bättre än sina författande föräldrar och/eller far/morföräldrar?

Jag kommer inte på rak arm på något exempel, men det måste väl finnas?

Inom musikvärlden är en av de mest kända familjerna förstås Bach, och jag måste medge att jag själv tycker att Carl Philip Emanuel i många stycken är väl så begåvad som sin far Johann Sebastian. Men få lär väl (möjligen orättvist) komma ihåg att även Johann Sebastian var son till en kompositör.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 14 feb 2007, 01:39

Jag har funderat en stund på Sheriffens undran. Men kommer inte heller på några exempel.

Förvisso finns det gott om barn till författare som också skriver. En av Shirley Jacksons döttrar skriver. Stephen King har en skrivande son. Cordwainer Smiths äldsta dotter skriver. Thomas Manns dotter är författarinna. Niclas Rådström skriver, men är enligt min blygsamma uppfattning inte bättre än Pär. Jan Henrik Swahn skriver förvisso, och väl, men skulle han vara bättre än Sven Christer? Ånej.

Så än har jag inte kommit på någon som skulle leva upp till Sheriffens önskemål. Jag kan författarbarn som är läsvärda och som är riktigt bra. Men jag kommer inte på något som överglänser den ursprungliga. (Å andra sidan – för att hitta ett riktigt svar på den här frågan borde man möjligen göra tvärtom. Hur var det egentligen – råkade möjligen Eyvind Johnson eller Ray Bradbury eller Charles Dickens eller Joanna Russ ha någon förälder eller far/morförälder som publicerade sig? I så fall har vi ju hittat det där överlägsna barnet eller barnbarnet.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » ons 14 feb 2007, 12:39

Alice Sheldon kanske är ett exempel. Eller publicerad Mary Bradley icke-skönlitteratur så att det inte räknas?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 12:55

Mary Shelley?

Jag håller annars med om att man bör undersöka kända författares föräldrar och far- och morföräldrar om man vill undvika metodfel i den här frågan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 12:57

Martin Andersson skrev detta efter att jag flyttat tråden:

john-henri skrev:(Å andra sidan – för att hitta ett riktigt svar på den här frågan borde man möjligen göra tvärtom. Hur var det egentligen – råkade möjligen Eyvind Johnson eller Ray Bradbury eller Charles Dickens eller Joanna Russ ha någon förälder eller far/morförälder som publicerade sig? I så fall har vi ju hittat det där överlägsna barnet eller barnbarnet.)

Jag känner till ett fall som åtminstone delvis kan åberopas: Lord Dunsanys farfar, den 16:e Lord Dunsany, skrev facklitteratur med militärtema. Men det är ju som sagt facklitteratur och kan inte tävla i samma klass som hans sonsons alster.

Hursomhelst skapade detta vissa missförstånd när hans mer illustra barnbarn fick jobb på säkerhetstjänstens propagandaavdelning under första världskriget och hans överordnade ville kolla upp vad den där Dunsany hade skrivit tidigare. British Library försåg honom då med en bok där Dunsany förespråkade att man borde alliera sig med de sobra och seriösa germanerna istället för de spralliga gallerna. Att det var farfadern som var författaren framgick inte vid första ögonkastet.

Fritz Leibers sondotter skriver tydligen romantiska romaner, som jag visserligen inte har läst, men de kan knappast vara lika enastående som farfaderns böcker.

Apropå Leiber -- var inte hans far (Fritz Sr.) en hyperbegåvad människa vars skugga Fritz Jr. hela tiden försökte ta sig ur? Fast jag vet inte om han skrev.
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 14 feb 2007, 13:13

Nja, Fritz Sr var skådespelare, bland annat känd Shakespearetolkare, och Jr inledde också sin bana som aktör. Men jag har aldrig hört att den äldre Leiber skulle ha skrivit.

Men far och son Dumas finns ju; om inte annat brukar de väl anses åtminstone jämspelta. Och William Godwin skrev liksom dottern Mary Shelley romaner; skrev hon den första betydande sf-romanen kan man nog hävda att pappsen skrev den första stora kriminalromanen ("Things as They Are", 1794).

Men det är ändå retsamt så få exempel som verkar anmäla sig.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » ons 14 feb 2007, 14:22

john-henri skrev:Nja, Fritz Sr var skådespelare, bland annat känd Shakespearetolkare, och Jr inledde också sin bana som aktör.

Trivia: Leiber Sr gjorde massor av mindre filmroller, och även Leiber Jr gjorde några enstaka, bland annat i George Cukors Camille från 1936 med Greta Garbo, samt i ett par lågbudgetskräckisar från 70-talet. Det sägs att han ska medverka tillsammans med sin far i The Hunchback of Notre Dame från 1939, fast han står inte med i rollistan på IMDB. Någon som vet besked?
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav margl » tor 15 feb 2007, 10:42

En undran slog mig: finns det exempel på författande barn eller barnbarn som med fog anses bättre än sina författande föräldrar och/eller far/morföräldrar?

Ett exempel, som baseras på min subjektiva åsikt, är Golo Mann - son till Thomas Mann. Inget av vad jag läst av Thomas verk har stimulerat mig så mycket som Golos "Tysklands historia under fem decennier". Fast då står ju skönlitteratur mot historisk facklitteratur så exemplet kanse inte är fullt giltigt.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » tor 15 feb 2007, 16:59

Sheriffen skrev:En undran slog mig: finns det exempel på författande barn eller barnbarn som med fog anses bättre än sina författande föräldrar och/eller far/morföräldrar?

Jag tänkte på saken idag och slog lite i litteraturhistoriska verk och fick fram två exempel. Anthony Trollope (1815-82) kom från en familj där modern Frances var en produktiv författare (hon skrev runt 114 volymer). Hon räddade också familjen ur en ekonomisk kris med sin bestseller Domestic Manners of the Americans. Anthony själv räknas som en bland de främsta av den engelska realismens författare och den som gav "den sannfärdigaste bilden av det samtida viktorianska samhället". Benjamin Disraeli (1804-81) är kanske mest känd som brittisk politiker men han var också polpulär författare. Hans far Isaac skrev verk om litteratur och historia som lord Byron och Walter Scott uttryckte sin beundran för. Dock är han överskuggad av sin son som blivit beskriven som "den störste, ja i grunden den ende verklige författare av politiska romaner England haft".
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav centerwall » fre 16 feb 2007, 22:29

Just i fallet Simon och Ronald Tolkien hade det varit intressant att höra vad en person som föredrar deckare anser.

Min egen bedömning är begränsad. Jag har själv en ganska snäv referensram vad gäller deckare, och håller farfar Tolkien väldigt högt, men Simon Tolkien har ju fått väldigt bra recensioner ("half Christie and half Grisham" skriver t ex Los Angeles Times, vilket jag antar är ett gott omdömme) och om han skriver fler böcker med samma höga kvalitet är det mycket möjligt att han kan anses stå på egna ben. Tiden får utvisa helt enkelt.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 16 feb 2007, 22:57

centerwall skrev:men Simon Tolkien har ju fått väldigt bra recensioner ("half Christie and half Grisham" skriver t ex Los Angeles Times, vilket jag antar är ett gott omdömme)

Säkert är det i vissa deckar/thriller-kretsar ett gott omdöme, men egentligen vete fan... Agatha Christie är träig, inte minst stilistiskt, och måste, anser jag, vara en av förra århundradets mest toköverskattade författare. Grisham har jag inte läst, men det är inte svårt att få intrycket att han visserligen kan berätta en historia men också är just en bestsellerproducent lite av samma slag som Alistair MacLean och Tom Clancy, typ?

Jag skulle nog ha varit mer imponerad om utlåtandet om son Tolkien gjort jämförelser med författare som Dorothy L. Sayers, Raymond Chandler, Dashiell Hammett och Damon Runyon.*

Kör hårt,
Sheriffen

* Jo, jag vet. Runyon skrev humoristiska noveller, inte thrillernoveller, men de handlar om Manhattans low-lifes, molls och gangsters. Och så är han ju en sådan enastående och egensinnig stilist. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Jesper » mån 19 feb 2007, 21:46

Joan Aiken är dotter till Conrad Aiken. Jag gillade nu inte den av hennes romaner som jag försökte läsa, men hon är i alla fall väldigt välrespekterad. Conrad Aiken vet jag egentligen ingenting om alls annat än att han är en författare.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tis 20 feb 2007, 00:53

Bara ett "hear, hear" till Sheriffens senaste; jag har mycket svårt att tro att någon skulle avse att vara över sig litterärt berömmande genom att kalla någon för en blandning av Christie och Grisham, två supersäljande men fundamentalt mycket ytliga och gottköpsaktiga skribenter. Såvida det nu inte är någon deckarkritikernas motsvarighet till Lin Carter, för den som eventuellt hänger med i diskussionerna i andra trådar på det här forumet. (Fast nej, Grisham är knappast av samma slag som MacLean och Clancy. Snarare vår tids Erle Stanley Gardner eller någon annan intrigduktig men formelskrivande rätt traditionell deckarförfattare.)

Runyon plockar dock Sheriffen in enbart för att han är en käpphäst, inte för att han skulle ha någon som helst relevans i sammahanget. Relevant vore de enstaka andra suveränt välskrivande och vältänkande thrillerförfattare som funnits, enligt min uppfattning utöver de nämnda Sayers, Hammett och Chandler kanske främst Patricia Highsmith och Josephine Tey. Det finns fler, men otaliga är de tyvärr inte.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 20 feb 2007, 01:25

john-henri skrev:Runyon plockar dock Sheriffen in enbart för att han är en käpphäst, inte för att han skulle ha någon som helst relevans i sammahanget.

Hysch, hysch! Jag vill ju få dem att läsa honom! Sabba inte upplägget!

Och det *är* sant att hans noveller handlar om low-lifes, molls och gangsters, och en del av dem - som "The Snatching of Bookie Bob" och "Breach of Promise" - har alldeles autentiska thrillerinslag. Fast primärt är de humoristiska och skrivna i en mycket personlig, effektiv och egensinnig stil, och har överraskande slut.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tis 20 feb 2007, 12:31

Sheriffen skrev:
john-henri skrev:Runyon plockar dock Sheriffen in enbart för att han är en käpphäst, inte för att han skulle ha någon som helst relevans i sammahanget.

Hysch, hysch! Jag vill ju få dem att läsa honom! Sabba inte upplägget!

NU blev jag intresserad av att läsa honom! ;-)
centerwall
Letterhack

Återgå till Kulturkvarten