Jeeves, Wooster och Wodehouse

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Jeeves, Wooster och Wodehouse

Inläggav Sheriffen » fre 16 mar 2007, 11:03

Förra året någon gång diskuterades Jeeves & Wooster på Fanaclistan, bland annat i sken av att filmatiseringen i form av TV-serien med Hugh Laurie som Wooster och Stephen Fry som Jeeves är så effektiv att man tycker sig se dem framför sig när man läser eller läser om böckerna (självklart förutsatt att man har sett TV-serien - goes without saying, what?).

Hur som helst, bland ämnena som diskuterades var att den inbördes åldern trots allt inte riktigt stämmer i TV-serien, eftersom Laurie och Fry är ungefär jämngamla medan Jeeves i böckerna i själva verket är bra mycket äldre än Wooster (ungefär 50 år eller något, medan Wooster är dryga 20). Fast om detta senare rådde delade meningar och självklart spelar det absolut ingen roll (Stephen Fry är ändå oslagbar som gestalten Jeeves på film), men jag råkade häromveckan hitta ytterligare en av de mer än antydningar som finns om detta i själva böckerna. Här ett citat ur episoden "Jeeves and the Kid Clementina":

"The trouble with Jeeves is that he tends occasionally to get above himself. Just because he has surged round and - I admit it freely - done the young master a bit of good in one or two crises, he has a nasty way of conveying the impression that he looks on Bertram Wooster as a sort of idiot child who, but for him, would conk in the first chukka. I resent this."

Lägg märke till nyckelfrasen i det här sammanhanget: "... the young master ... ".

Mer oroande finner man dock i samma episod Jeeves fullständigt out of character, nämligen när han säger följande:

"I shall be delighted to accompany you, officer, if such is your wish. And I feel sure that in this connexion I may speak for Mr Wooster also. He too, I am confident, will interpose no obstacle in the way of your plans."

"...interpose no obstacle..."?! "...INTERPOSE NO OBSTACLE..."?! Från our man Jeeves?!

Shocking! Positively shocking!

Nog skulle han ha uttryckt sig så här:

"He too, I am confident, will refrain from interposing any obstacle in the way of your plans."

Det enda tänkbara sättet att uttrycka saken för någon som då det ringer på dörren och husets herre högt undrar vem det kan vara, svarar:

"I shall endeavour to ascertain, sir."

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 16 mar 2007, 14:16, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Re: Jeeves, Wooster och Wodehouse

Inläggav jophan » fre 16 mar 2007, 12:02

Sheriffen skrev:Här ett citat ur episoden "Jeeves and the Kid Clementina": "The trouble with Jeeves is that he tends occasionally to get above himself. Just because he has surged round and - I admit it freely - done the young master a bit of good in one or two crises, he has a nasty way of conveying the impression that he looks on Bertram Wooster as a sort of idiot child who, but for him, would conk in the first chukka. I resent this."

Lägg märke till nyckelfrasen i det här sammanhanget: "... the young master ... ".

Men vem tillhör berättarrösten? Det är ju ur berättarens perspektiv som Bertie är "the young master".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 16 mar 2007, 12:14

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Här ett citat ur episoden "Jeeves and the Kid Clementina": "The trouble with Jeeves is that he tends occasionally to get above himself. Just because he has surged round and - I admit it freely - done the young master a bit of good in one or two crises, he has a nasty way of conveying the impression that he looks on Bertram Wooster as a sort of idiot child who, but for him, would conk in the first chukka. I resent this."

Men vem tillhör berättarrösten? Det är ju ur berättarens perspektiv som Bertie är "the young master".

Tsk, tsk. Som i alla berättelser om Jeeves är det förstås Bertie Wooster själv som är berättaren.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 16 mar 2007, 12:20

Sheriffen skrev:Tsk, tsk. Som i alla berättelser om Jeeves är det förstås Bertie Wooster själv som är berättaren.

Tska på du. Det var 70-tal senast jag läste något av Wodehouse. Men OK, då ger jag dig rätt i att citatet stöder din utsaga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » fre 16 mar 2007, 14:38

Sheriffen skrev:Tsk, tsk. Som i alla berättelser om Jeeves är det förstås Bertie Wooster själv som är berättaren.

Nästan alla. I novellen "Bertie ändrar mening" (förekommer i "Jeeves klarar skivan", originaltitel "Carry on Jeeves") berättar Jeeves själv.

Under de senaste åren har de så ofta hänt mig att unga män - nybörjare i mitt yrke - kommit till mig för att bedja om ett råd, att jag funnit det lämpligt att sammanfatta min levnadsvisdom i en kort formel. "Rådighet och takt" - se där mitt motto.

(Ja, jag har en deadline snart. Hur så?)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 16 mar 2007, 15:15

Sten skrev:

Nästan alla. I novellen "Bertie ändrar mening" (förekommer i "Jeeves klarar skivan", originaltitel "Carry on Jeeves") berättar Jeeves själv.

Minsann. Där ser man. Tyvärr har jag läst de episoder om Jeeves som jag hittills läst huller om buller (det finns en poäng med att läsa dem i kronologisk ordning, som Wodehouse själv har påpekat - i all synnerhet om man lyckas hålla reda på vem som är vem i det myllrande persongalleriet, för det är inte så sällan av viss relevans vad återkommande figurer som Roberta "Bobby" Wickham, Bingo Little och Tuppy Glossop har gjort vid tidigare tillfällen när de på nytt dyker upp i Bertie Woosters tillvaro), men inte en enda av dem i "Carry On, Jeeves" - och till råga på allt befinner sig mitt exemplar av just den volymen en hel kontinent bort. Men jag tror dig på ditt ord, what?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Förresten påminns jag om att J-h:n då Jeeves och Wooster var på den så kallade tapeten på Fanaclistan lovade att återkomma med uppgift om huruvida en filmatisering av den odödligt dråpliga episoden "Jeeves and the Song of Songs" återfinns i den kompletta TV-serien med Hugh Laurie och Stephen Fry. Skulle den finnas men råka ha en annan titel, så är det alltså den som handlar om när Tuppy Glossop ska sjunga "Sonny Boy" på Beefy Binghams kabaré för mindre bemedlade i East End. Obetalbar. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 17 mar 2007, 10:40

Herrarna glömmer också romanen Ring for Jeeves, som berättas i tredje person och där Jeeves är utlånad till eralen av Rowcastle eftersom Bertie är bortrest (han genomgår en kurs avsedd att lära ut självtillräcklighet till överklassdrönare, nödvändigt i händelse av en samhällsomstörtning).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 08 nov 2007, 03:56

Här är en bra hemsida:

http://www.hatsharpening.com/j&w/television.php

Och det är inte bara jag som har lagt märke till (även om jag helt struntar i det) att Stephen Fry var, hm, för ung:

"While purists (understandably) argue that there was too much mucking about with story lines, or that Stephen Fry was too young, one cannot disagree with the fact that the performances were outstanding, the production lavish, the music fun, and the writing captured much of the language that makes Wodehouse such a joy to read. The series has introduced countless new fans to the work of P.G. Wodehouse, and remains a classic."

Fast det som gäller med den här ypperliga serien är förstås det som sägs efter orden "one cannot disagree" ovan.

Annars var ärendet för dagen att kontrollera om den svit om tre noveller i den första helvolyms-samlingen (som egentligen är en semi-roman) som alla kretsar kring vadhållning i högst besynnerliga sportsammanhang - "The Great Sermon Handicap", "The Purity of the Turf" och "The Metropolitan Touch" - finns filmatiserade i serien. Tillfredsställande nog, finner jag, finns "The Purity of the Turf" med bland avsnitten och - dessutom - den novell jag tidigare frågat om den var filmatiserad med Fry och Laurie, "Jeeves and the Song of Songs".

Fast - jag vill minnas att intrigerna inte bara är delvis förändrade (som nämns i den citerade texten ovan), utan att man då och då även smält samman två noveller till ett avsnitt. Så är det någon som vet om själva intrigerna i även "The Great Sermon Handicap" och "The Metropolitan Touch" finns med Fry och Laurie?

Jo, jag vet, det börjar bli hög tid att beställa den kompletta dvd-utgåvan nu. Jag har en lång rad avsnitt kaotiskt inspelade på videokassetter, men måste få ordning på det här. Ungefär som Bertie måste åf ordning på allting i sin tillvaro.

Rally round, Jeeves!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 13 sep 2008, 20:54

I mitt letande på nätet efter en komplett och pålitlig kronologisk bibliografi över samtliga volymer om Bertie Wooster och Reginald Jeeves kom jag via Google till ett forum ägnat P. G. Wodehouse, och såg där till min häpnad följande i ett inlägg från en av medlemmarna:

"As for the Blandings books, all the titles are good, but I would especially recommend LEAVE IT TO PSMITH, SUMMER LIGHTNING, and UNCLE FRED IN THE SPRINGTIME. And then there's that wonderful stand-alone book, LAUGHING GAS, which I love. It's PG's one foray into science fiction."

Vem har eventuellt läst denna bok och hur är den som science fiction betraktad?

Och förresten, råkar någon ha koll på var det finns en bibliografi över Jeeves & Wooster-böckerna som är dels komplett, dels kronologisk och dels pålitlig?

Bibliografierna över just de böckerna varierar rätt kraftigt på olika ställen på nätet och förbluffande nog även i själva volymerna, vilket jag tror bland annat kan bero på att en del volymer utkommit under flera olika titlar.

Någon som har koll?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 14 sep 2008, 14:31

Läst den har jag, och den är en förträfflig Wodehouseroman. Men frågan "hur är den som science fiction" är därmed också på något vis irrelevant. Hur är Wodehouses andra romaner "som psykologiska relationsskildringar"?

Det handlar alltså om hur två synnerligen omaka Hollywoodpersonligheter byter kropp med varandra (eller kanske byter personlighet med varandra) i samband med samtidiga tandläkarbesök med skrattgasbedövning. Så har du dessutom en rätt god bild av hur romanen är som science fiction.

Men i övrigt tycker jag nog att den tål att jämföra med andra av Wodehouses mest lyckade farser.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 14 sep 2008, 14:37

john-henri skrev:Läst den har jag, och den är en förträfflig Wodehouseroman. Men frågan "hur är den som science fiction" är därmed också på något vis irrelevant. Hur är Wodehouses andra romaner "som psykologiska relationsskildringar"?

Det handlar alltså om hur två synnerligen omaka Hollywoodpersonligheter byter kropp med varandra (eller kanske byter personlighet med varandra) i samband med samtidiga tandläkarbesök med skrattgasbedövning. Så har du dessutom en rätt god bild av hur romanen är som science fiction.

Men i övrigt tycker jag nog att den tål att jämföra med andra av Wodehouses mest lyckade farser.

Det visade sig på Fanaclistan att minst två fans till - Jörgen och Sten - har läst den här romanen, fast de höll inte med dig om dess kvaliteter. Fast läsa den bör man förstås, för det är ju en P. G. Wodehouse. Så läsa den ska jag.

Fast inte tror jag att det är skrattgas, utan lustgas de bedövas med! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 15 sep 2008, 16:35

Lustgas, förstås. Ackja. Man ska inte skriva när man är dödtrött.

Och vad romanens kvaliteter beträffar så ska jag väl i ärlighetens namn tiga still. Den lästes under den period på 70-talet när jag och Torkel läste i kapp samtliga Wodehouses böcker (även om jag inte tror att någon av oss fick tag i riktigt alla), en del av ett större projekt som också innefattande vårt parallelläsande av samtliga C S Foresters böcker, samtliga John Dickson Carrs böcker och en hel del annat. Jag vill minnas att jag tyckte rätt bra om den, ungefär som jag skrev tidigare. Men som sagt är det rejält länge sedan, och vem vet vad jag skulle tycka i dag? (Generellt gillade jag Psmithserien bäst; därnäst Jeeveshistorierna medan serien om Blandings tycktes mig minst inspirerade. Men inte ens det är jag förstås längre särskilt säker på att jag skulle hålla med om vid en omläsning.)

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav tompe » tis 16 sep 2008, 23:43

Jag gillar Blandings-böckerna mycket mer än Jeeves-böckerna. Psmith-böckerna minns jag som ojämna. Den första tillhör i alla mina Wodehouse-favoriter.

Jag håller på och kompletteringsläser Wodehouse genom att läsa de böcker som finns tillgängliga på projekt Gutenberg. Man kanske borde göra en anstränging att köpa de jag saknar.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 12 feb 2011, 21:41

Att slutgiltigt och en gång för alla bringa ordning i Jeeves & Wooster-kanon tror jag faktiskt knappast låter sig göras, eftersom P. G. Wodehouse som möjligen bekant envisades med att ha besynnerligheter för sig som att ta elva noveller, dela upp dem i ojämna delar, skriva om dem, och låta dem utgöra de 18 kapitel som den första (episod)romanen, The Inimitable Jeeves, består av, och annat sådant där.

Men det finns, som P. G. Wodehouse påpekade, en viss poäng i att läsa berättelserna - novellerna, romanerna, och teaterpjäsen - i kronologisk ordning. Det tror jag numera att han påpekade fullt medveten om att det är fullständigt omöjligt för i alla fall den vanlige läsaren, och då inte enbart på grund av besynnerliga krumbukter som den ovan beskrivna utan dessutom för att Jeeves envisas med att gång på gång dyka upp för första gången i Wodehouses författarskap i allt tidigare mer eller mindre okända noveller publicerade i obskyra tidskrifter för hundra år sedan men aldrig sedan dess.

Jag har givit upp den där tanken och nöjer mig nu med att läsa de vanliga romanerna och novellsamlingarna i den allmänna, ungefärliga ordning som de publiceras i ständigt nya upplagor, men har i alla fall slagits av en sak som något förenklar det hela - om jag har rätt.

Det finns några berättelser med enbart Jeeves, alltså utan Bertie (bland annat den för närvarande första novellen någonsin där Jeeves dyker upp (subject to change within the next week), The Man With Two Left Feet, teaterpjäsen, en roman, osv.) - men såvitt jag kunnat utröna finns det faktiskt ingen berättelse med enbart Bertie, men utan Jeeves?

Och det förenklar i alla fall saken en hel del.

Så kom nu inte och säg att det finns en eller flera berättelser med enbart Bertie men ingen Jeeves.

Tack så mycket.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re:

Inläggav Sheriffen » sön 10 jul 2011, 02:08

Sheriffen skrev:Tillfredsställande nog, finner jag, finns "The Purity of the Turf" med bland avsnitten och - dessutom - den novell jag tidigare frågat om den var filmatiserad med Fry och Laurie, "Jeeves and the Song of Songs".

Och nu har jag till och med sett avsnittet, som är det andra i första säsongen. Det här handlar alltså om när Tuppy Glossop ska sjunga Sunny Boy på Beefy Binghams kyrkliga gratiskabaré för hemlösa och fattiga.

Ett av de stora ässen i Jeeves & Wooster-kanon, och det gäller både novellen och filmatiseringen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten