Rockpoeter

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Rymd-Olov » tor 15 apr 2010, 11:32

Jag läste nyligen att Cohen kommer till Sverige, bl a Stockholm i augusti i år. Om nu någon ville veta det.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Rockpoeter

Inläggav Sheriffen » ons 28 apr 2010, 04:23

Jag kan förstås inte avgöra hur svenskt åldersfascistiska medlemmarna i gemen på det här forumet är, men som halvgrek har jag aldrig kunnat se med blida ögon på just den utpräglade, svenska åldersfascismen. Och därför heller aldrig kunnat fördra fördomarna mot att jag som medelålders man av och till haft mycket unga (men aldrig yngre än 18, jag är inte pedofil) flickvänner. Låt mig säga så här: i Grekland har åldern ungefär samma betydelse som skonumret. När jag med min 23 år yngre flickvän dök upp på klubben al-Sokareia och där satt ett tyskt par i 35-årsåldern blev de häpna. När min flickvän gick på muggen frågade tyskarna hur gammal jag var och hur gammal hon var. Min kompis Dimitris, 22, svarade innan jag hann: "Varför frågar ni inte lika gärna vilket skonummer de har? Vad har det för betydelse?" Jag sa inte ett ljud, för jag tyckte inte det behövdes, och tyskarna tystnade tvärt. Och såg mycket förlägna ut. Som sig bör.

En av de människor som inte lider av den svenska åldersfascismen är kanadensaren Leonard Cohen (hans sambo är mer än 30 år yngre än han). I den här videon till sin låt Dance Me to the End of Love anser jag att han på bara några minuter ger hela perspektivet. Se på förhållandet, se på självtvivlet, se på beskyddandet, se på besvikelsen, och se också på kärleken och åtrån - och se hur väl videons symbolik gestaltar de problem som ändå alltid finns i den här sortens förhållanden över generationsgränserna (eftersom vi är uppfostrade som vi är). Titta på varje scen, för varje scen innehåller något mycket väsentligt. Jag tycker att videon är lysande och finns det någon mer (förutom den jag redan känner till, men jag nämner inte hans namn) här på forumet som är som jag, så kommer han/hon (beroende på kön, ålder och förhållande), att känna igen sig fullkomligt och ni andra kan få ett mycket bra hum om vad det är frågan om:

http://www.youtube.com/watch?v=7pA5UhNa ... re=related

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag ska tillägga en sak. Det funkar åt andra hållet också. Min kompis Giórgos är 33. Hans tjej är 54. De är jävligt lyckliga tillsammans och jag applåderar dem. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 06 jul 2010, 02:20

Högre upp i den här tråden rekommenderade jag Philip Glass' lysande tonsättning av en lång rad av de poem som ingår i Leonard Cohens senaste poesisamling, The Book of Longing. Flera av de poemen har Leonard Cohen själv tonsatt och sjungit in, men de båda kompositörernas versioner är fullständigt olika. Jämförelsen är enormt fascinerande. Men till det kommer att Leonard Cohen samarbetade med Philip Glass på ett antal av spåren på albumet och deklamerade poem som han själv inte har tonsatt och spelat in.

I mitt tycke är hans största insats första spåret på Philip Glass' dubbel-CD, vilket även är första dikten i boken.

Mina vänner - Leonard Cohen:

http://www.youtube.com/watch?v=KGeMnAOrhvk

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 26 jan 2012, 14:37

Cohens nya platta har ju fått väldigt bra recensioner - i alla fall vad jag har läst. Jag letade på youtube efter klipp eller video från plattan men fann istället den här lilla rariteten som jag känner att jag måste dela med mig:

http://www.youtube.com/watch?v=VGEWQRL2 ... re=related
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 30 jan 2012, 08:03

Mr. Leonard Cohen är tillbaka, med Old Ideas.

Jag citerar min egen Facebook-kommentar, riktad till min väninna Anna McEnroe:

Very first impression, after having listened just once.

Favourite song: Darkness.

Second favourite: Different Sides.

Could do without the recurring gospel organ, though.

Fascinating that this album, in my ears at least, sounds like a happy mixture between early period Cohen (pre-I'm Your Man) and late period Cohen (post-I'm Your Man).

Voice: scratchily brilliant.

Lyrics: bleedin' brilliant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 30 jan 2012, 10:24

På nytt från Facebook, där Amen håller på att segla upp till delad förstaplats eller förstaplats.

My friend Anna McEnroe already kindly posted this on my wall a few days back, but since this is Mr. Leonard Cohen, one mention is one too few. And two are not too many.

Mr. Leonard Cohen presents us with Old Ideas, a remarkable new album. What can I do, but wonder if darkness is contagious? In that case, we are not on different sides. Amen.

http://gaffa.se/nyhet/56759

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 13 feb 2012, 20:22

På baksidan av häftet i CD-utgåvan säger Mr. Leonard Cohen:

"coming to the
end of the
book

but not
quite yet

maybe when
we reach
the bottom"

Kan tolkas på flera sätt, men det var åtta år sedan förra albumet. Nu
är Mr. Leonard Cohen 77 år gammal.

Å andra sidan, som Mr. Leonard Cohen säger i I Can't Make the Hills
på Philip Glass' tonsättning av 22 av hans poem:

"I know she is coming
I know she will look
And that is the longing
And this is the book"

Tolkningen är öppen.

Thank you, Mr. Leonard Cohen. Thank you kindly. For everything.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Kulturkvarten