Rockpoeter

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » mån 14 apr 2008, 16:02

Leonard Cohens turné innefattar allt från - befriande nog - intima, smärre konserter som den på Sofiero Slott i Helsingborg till gigantiska spelningar för 150.000 personer på festivaler. Det går med lite envishet att se honom flera gånger i sommar:

06-Jun-08 Toronto Sony Centre For The Performing Arts

07-Jun-08 Toronto Sony Centre For The Performing Arts

14-Jun-08 Dublin IMMA

15-Jun-08 Dublin IMMA

17-Jun-08 Manchester Opera House

18-Jun-08 Manchester Opera House

19-Jun-08 Manchester Opera House

20-Jun-08 Manchester Opera House

23-Jun-08 Montreal Montreal Jazz Festival / Place des Arts

24-Jun-08 Montreal Montreal Jazz Festival / Place des Arts

25-Jun-08 Montreal Montreal Jazz Festival / Place des Arts

29-Jun-08 Glastonbury Glastonbury Festival

01-Jul-08 Oslo Aliset Stadium

03-Jul-08 Helsingborg Open Air

05-Jul-08 Copenhagen Rosenborg Castle

06-Jul-08 Arhuus Raadhus Parken

08-Jul-08 Montreux Montreux Jazz Festival

09-Jul-08 Lyon Festival

10-Jul-08 Bruges Cactus

12-Jul-08 Amsterdam Westendam

16-Jul-08 Edinburgh Castle

17-Jul-08 London The 02 Arena

19-Jul-08 Lisbon Passeio Maritimo

20-Jul-08 Bennicasim Festival

22-Jul-08 Nice Jazz Festival

24-Jul-08 Nyon Paleo Festival

25-Jul-08 Lorrach Stimmen Der Welt

27-Jul-08 Lucca Summer Festival

29-Jul-08 Athens Lykabettus Theatre

Själv tänker jag kontrollera om det finns biljetter kvar till den avslutande konserten, självklart förutsatt att jag även kan få någon flight till Athen precis dagarna innan och en flight tillbaka till Stockholm i tid för StoCon 08. Annars finns ju flera chanser i Storbritannien - och för den delen närbelägna Köpenhamn bara två dagar efter Helsingborg!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 05 jul 2008, 13:53

Av fanniskt intresse: fans på plats var förutom jag själv John-Henri, Johan som tidigare jobbade i SF-bokhandeln och hans bror Fredrik och tre Göteborgsfans från fordom som vi inte kommer ihåg vad de hette.

Av större intresse: Leonard Cohen var enastående. Även John-Henri, som sett honom i betydligt yngre dagar, var imponerad av hans vitalitet och, inte minst, kraftfulla sångröst.

Det är svårt att säga mer om Leonard Cohen, för det är faktiskt så att man för ovanlighetens skull i princip saknar ord.

Jag upprepar därför: enastående.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 05 jul 2008, 19:14

Man kan försöka hitta ord för Leonard Cohens konstnärsskap så som det presenterades i Sofiero slotts trädgård i torsdags, men det går inte att värja sig mot faktum att det enda man kan göra är att ösa superlativer över honom:

http://www.svd.se/kulturnoje/scen/artikel_1432469.svd

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 09 jul 2008, 17:15

Sheriffen skrev: Tre Göteborgsfans från fordom som vi inte kommer ihåg vad de hette.

Hans Bengtsson var en av dem.

Han rapporterade från konserten på Club Cosmos senaste pubträff.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 09 jul 2008, 18:25

centerwall skrev:
Sheriffen skrev: Tre Göteborgsfans från fordom som vi inte kommer ihåg vad de hette.

Hans Bengtsson var en av dem.

Han rapporterade från konserten på Club Cosmos senaste pubträff.

Han råkade inte nämna vilka två han hade med sig, i så fall? Om han nu inte var en fjärde göteborgsfan förutom det sällskap på tre - två män och en kvinna - som vi träffade som hastigast?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 09 jul 2008, 18:46

Sheriffen skrev:
Han råkade inte nämna vilka två han hade med sig, i så fall?

Dessvärre inte - men en rimlig gissning är att kvinnan var Anette Rylander.
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 09 jul 2008, 20:58

Visst var det Hans. Men Sheriffen minns i övrigt fel, för han var i sällskap med vad jag uppfattade som mer eller mindre jämnårig kvinna, som jag mycket väl vet att jag också träffat förr, och vad jag uppfattade som förmodligen dotter i övre tonåren; Hans hävdade dessutom att det var hon som var den verkliga Cohenfantasten i sällskapet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav centerwall » ons 09 jul 2008, 21:37

Kan ha varit Louise Rylander.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 26 aug 2008, 14:47

Jag hade ingen aning om det förrän i går kväll när jag fick höra det på Peppar, men Leonard Cohen ska spela på Globen den 15 oktober. Fast ärligt talat, jag vet inte riktigt - jag kan tygla min förtjusning i viss mån, för Globen slår mig som ett sällsynt illa valt ställe för just Leonard Cohen att spela på. Jag förstår att han måste ha en stor arena med tanke på hur mycket folk han drar, men Globen känns väldigt steril för den sorts musik och den sorts framträdande han gör - en konsert med Leonard Cohen kräver viss intimitet med publiken, och den kan jag inte tänka mig annat än att den går förlorad på en väldig sportarena (för det är ju egentligen vad den är) som Globen.

Så jag är faktiskt inte säker på att jag ska gå. Jag såg ju Leonard Cohen under alldeles fantastiska omständigheter i början av juli i år, i den vackra, vidsträckta parken som omger Sofiero slott i Helsingborg. I en behaglig sommarnatt, utomhus, där man kan röra sig rätt fritt på den stora gräsplanen framför scenen och utan problem även gå och ställa sig längst fram om man vill kommer Leonard Cohen väldigt mycket till sin rätt. Närvarokänslan blir enorm - man kan stundtals få intrycket att Leonard Cohen och hans musiker och sångerskor står där och uppträder bara för just en själv, eller så att säga för oss alla i publiken enskilt. Närvaron är inte riktigt som att ha honom hemma i vardagsrummet, men min själ inte långt ifrån heller.

Och det misstänker jag starkt att inte ens en artist med Leonard Cohens väldiga kapacitet kan åstadkomma i Globen, för det är helt enkelt bara en hopplös arena för alla former av konserter utom gigantiska spektakel av typen Pink Floyd (som jag sett där; och det funkade, för de har ju alltså en föreställning som befolkas av väldiga fantasigestalter och är prydd med en stor skärm där saker och ting som illustrerar låtarna utspelar sig och så vidare - de skulle helt enkelt inte få plats på en mindre arena med en sådan kolossal konsertapparat).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 05 okt 2008, 23:15

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/ind ... gramID=945

Nu är ju coverversioner på låtar av Leonard Cohen ingen ovanlighet (i själva verket är det nästan genomgående andra artister än Cohen själv som listplacerat sig med hans låtar, medan Cohen alltid varit en albumartist), men går man till ovanstående länk så kan man lyssna på söndagens (081005) upplaga av programmet "Gudstjänst" i P1, där musiken utgörs av Lena Månsdotters tolkningar av ett antal Cohen-låtar, som "By the Rivers Dark", "Dance Me to the End of Love", "If It Be Your Will" och "Hallelujah".

Det intressanta med de här tolkningarna är att de verkligen är personliga; de skiljer sig drastiskt från Leonard Cohens originalversioner. Huruvida man gillar dem eller inte är väl en sak, men de är allra minst intressanta för Cohen-fanen att höra. Själv är jag märkligt ambivalent; jag kom på mig med att tycka att en låt var kanonbra framförd för att i nästa ögonblick tycka att den här versionen inte höll, och på det sättet vacklade jag alltså fram och tillbaka flera gånger under pågående lyssning på låten. Komplimangen till Lena Månsdotter blir just att hennes tolkningar är berättigade helt enkelt för att de är personliga och inte de sedvanliga, onödiga kopiorna av originalen.

Programmet går att lyssna på via nätet och datorn i trettio dagar från det att det sändes.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 08 jan 2009, 04:16

En sak har slagit mig.

När jag och John-Henri såg Leonard Cohen i Sofiero Slotts trädgård i somras körde han inte en enda låt från sin senaste platta, "Dear Heather". (Vilket jag kom att tänka på när jag på nytt lyssnade igenom plattan häromkvällen.)

Det är mycker märkligt, för alla andra artister brukar köra dels gamla hits, dels ett antal låtar från senaste plattan, helt enkelt för att pusha den.

Varför Leonard Cohen inte tar en enda låt från senaste plattan har jag ingen aning om. Skulle någon - exempelvis John-Henri - veta så är jag intresserad av ett svar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 08 jan 2009, 08:40

Kanhända att du kan få svar på din fråga här: http://www.leonardcohenforum.com
centerwall
Letterhack

PHILIP GLASS: BOOK OF LONGING

Inläggav Sheriffen » tor 26 feb 2009, 23:01

PHILIP GLASS OCH LEONARD COHEN: BOOK OF LONGING
Orange Mountain Music, 2007

Leonard Cohens senaste diktsamling, Book of Longing, utkom 2006. Flera av dikterna i boken, till exempel Alexandra Leaving och andra halvan av A Thousand Kisses Deep, har Leonard Cohen själv tonsatt och spelat in.

Nu har den oklassificerbare, lysande kompositören Philip Glass, i samarbete med Leonard Cohen och en lång rad skolade sångare och musiker, gjort ett dubbel-CD-album, även det kallat Book of Longing, där han tonsatt en lång rad av bokens dikter, i några fall dikter som även Leonard Cohen har tonsatt.

Det här är ett enastående, omtumlande album. Leonard Cohen bidrar på ett antal spår med inpratad deklamering till musik av några av sina poem och resten av texterna sjungs av skolade sångare. Musiken är minimalistisk och en suggestiv blandning av modernistisk opera, vaudeville och music hall, sorgsen och ödslig till sin natur – men fullständigt och totalt annorlunda all musik som Leonard Cohen någonsin har gjort.

Några av texterna har även Leonard Cohen tonsatt, men de har här fått nya titlar eftersom det rör sig om helt nya tonsättningar. Boogie Street heter här A Sip of Wine, By the Rivers Dark heter här Babylon, A Thousand Kissed Deep heter You Came To Me This Morning och omfattar hela poemet, inte endast andra halvan. Att jämföra dessa båda geniala kompositörers respektive tolkningar av de här texterna är inte bara fascinerande, det är belysande – åt båda hållen.

Den här sångcykeln, Book of Longing, är en märklig, suggestiv skapelse, inte möjlig att rättvisande beskriva.

Intressant är kanske också att Leonard Cohen på inledningsspåret – I Can't Make the Hills – gör vad som är en av hans främsta inspelningar någonsin, skyhögt över till och med majoriteten av hans egna kompositioner.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 12 mar 2009, 07:36

Sheriffen
BNF

Re: PHILIP GLASS: BOOK OF LONGING

Inläggav jPeMelin » tor 12 mar 2009, 16:30

Sheriffen skrev:Nu har den oklassificerbare, lysande kompositören Philip Glass, i samarbete med Leonard Cohen och en lång rad skolade sångare och musiker, gjort ett dubbel-CD-album, även det kallat Book of Longing, där han tonsatt en lång rad av bokens dikter, i några fall dikter som även Leonard Cohen har tonsatt.

Nu börjar det rycka i min musiktarm! Ljud lockar mig mer än lyrik. Glass hör till favoriterna.

/jPe
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten