Rockpoeter

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: PHILIP GLASS: BOOK OF LONGING

Inläggav Rymd-Olov » fre 13 mar 2009, 08:20

jPeMelin skrev:Ljud lockar mig mer än lyrik. Glass hör till favoriterna.

När jag läste detta tolkade jag det först som att du gillar att lyssna på musik, men att du ändå föredrar att äta glass.

:-)

Men det kanske var medvetet?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav J-h:n » fre 13 mar 2009, 17:33

Läs innantill. JPe föredrar naturligtvis ljudet av glass.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 20 mar 2009, 14:44

Och i slutet av mars kommer Leonard Cohens nya livealbum.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 02 apr 2009, 19:07

Listen. Just listen.

http://www.youtube.com/watch?v=KGeMnAOrhvk

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 10 apr 2009, 00:49

Jag förmodar att alla berörda redan vet att den varit ute i mer än en vecka nu:

http://www.leonardcohen.com/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 12 apr 2009, 06:14

Det finns väldigt många covers på väldigt många Leonard Cohen-låtar och jag letar hittills förgäves efter någon som överträffar originalet, men Jennifer Warnes sjunger faktiskt rätt bra. Och så har Leonard Cohen själv ställt upp på den här versionen, för han är med i videon. Och nu säger jag bara så här, att kolla honom när han sitter i trappan mot slutet iförd glaror. Alltså, den som inte kopplar det här med glaror är ju bara helt jävla körd, men det gäller ju att koppla att det inte är vem som helst som bara kan stolpa runt i glaror. Det gäller att kunna bära dem. Lägg ett öga:

http://www.youtube.com/watch?v=DinvTZ85OtI

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 12 apr 2009, 06:22

Och sedan, när man har gjort det, går man hit -

http://www.youtube.com/watch?v=FlpOvaKa ... re=related

- och lyssnar på den alternativa versionen som Leonard Cohen själv har spelat in och tittar på videon med de vidunderliga bilderna på världens huvudstad, som låten handlar om. Och så tittar man på Leonard Cohen i slutbilden, där han gör honnören.

Field Commander Cohen, any day.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 22 apr 2009, 14:48

En lite smårolig parodi på Leonard Cohen. Det där med svaret på livets gåta är ett skämt han faktiskt kör under den pågående, jättelika konsertturnén över hela världen och han drog det även på konserten i Helsingborg förra året. Det var obetalbart, för tjejkören sjöng den ordlösa lilla refrängen i en lång loop och Leonard Cohen bad dem fortsätta och fortsätta och aldrig sluta och höll sedan en liten monolog om att han just där och då fått en uppenbarelse och nu var på det klara med livets stora mysterium, och eftersom han är en man som sällan håller inne med sina uppenbarelser skulle han nu dela med sig av insikten till oss. Sedan drog han med perfekt känsla för timing skämtet.

Hur som helst, här är parodin:

http://www.youtube.com/watch?v=OJvDaJcbS3A&NR=1

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 30 maj 2009, 02:15

Jag försöker. Jag försöker verkligen. På allvar.

Nu har jag varit ute med Elisávet, Giórgios, Mános, Jenny från Sverige, Rey från Tyskland och Ionia från Litauen (jo, vi är ett rätt internationellt gäng på Mike's Irish Bar här i Athen, och Mános är inte bara grek utan även kanadensare; hälften/hälften, som jag, även om min andra hälft är svensk), och nu försöker jag winda down med "Ain't Talkin'" av Bob Dylan.

Men DET ÄR JU HELT JÄVLA OMÖJLIGT. Karlen har en NASAL FÖRBANNAD PAJASSTÄMMA som helt ÖDELÄGGER låtens alla OBESTRIDLIGA KVALITETER.

Jag bytte just till Leonard Cohens "First We Take Manhattan".

Vilken balsam för öronen.

Vilken balsam.

Äntligen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 30 jun 2009, 17:12

Här en fråga som jag förmodar att jag ställer främst till John-Henri (som kan allt om Simon & Garfunkel), men som kan vara av allmänt intresse för dem som följer den här tråden.

Häromdagen fick jag av min grekiska väninna Elisávet, som spelar piano och flöjt och har gjort en egen version (på piano), veta att Scarborough Fair är en engelsk, mycket gammal, traditionell folksång. Det visste jag inte och på albumet Parsley, Sage, Rosemary & Thyme hävdas det ju att det är Paul Simon som komponerat den. Det är det alltså inte. I vanliga fall brukar man ju skriva Trad. arr. och artistens namn i parentesen efter låttiteln på en sådan låt.

Simon & Garfunkel har som bekant också gjort en version av El Condor Pasa, som är en urgammal, indiansk flöjtlåt från Sydamerika. (Fast det har jag för mig att de medger, men jag har bara albumet Sounds of Silence här i Athen och kan inte kolla.)

Fråga: har Simon & Garfunkel gjort fler versioner av gamla folklåtar som man i förstone kan tro är låtar som Paul Simon har komponerat? Och i så fall vilka?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 13 okt 2009, 05:37

När jag och och John-Henri var på Leonard Cohens konsert i Helsingborg i juli förra året uttryckte John-Henri, som till skillnad från mig har sett Leonard Cohen redan på sjuttiotalet, sin förundran över att han nu i ålderdomen (Leonard Cohen fyllde nyligen 75) har en sådan makalös sångröst. Den är till och med mycket bättre än tidigare. Till det ska läggas att Leonard Cohen inte per se är sångare, men det är något han i hela sitt liv har insett - han håller självklart klockrent ton, men pratsjunger ofta med en röst som låter som om han har druckit sju whiskyflaskor och rökt femton paket cigaretter till första frukost. Vilket passar hans sorgsna texter och molltonsmusik perfekt.

Nu har jag äntligen fått tag på senaste plattan, Live In London, som uppenbarligen släpptes mycket senare i Europa än i USA.

Nu i natt, efter att ha jobbat med senaste Stephen King, öppnade jag en flaska vin och ett paket cigaretter och spelade dubbelalbumet. Utan att först titta på låtlistan. Jag lät mig överraskas, som om jag vore på konserten. Och intrycket består. Leonard Cohen är den mycket sällsynta sortens artist som inte bleknar med åren och behåller sina trogna lyssnare av nostalgiska skäl, utan tvärtom oupphörligt utvecklas. Vid fyllda 75 kan jag bara säga att Leonard Cohen är - och här kommer den kanonklyscha alla hängivna fans i vanliga fall består uråldrigra artister med, men den här gången råkar den vara bokstavligt talat sann - bättre än någonsin.

Det enda som irriterar är att han envisas med att gång på gång mitt i de låtar där någon spelar ett (smakfullt kort!) solo tala om vilket instrument det är (det hör vi ändå, tack) och vad musikern heter. Det vore bättre om han som brukligt är presenterade alla musiker i slutet av konserten.

Men med det sagt, så är det här livealbumet helt omistligt. Öppna en flaska rödvin mitt i natten, plocka fram cigaretterna och lägg på plattorna.

Och lyssna.

Det här är Leonard Cohen.

Leonard Cohen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 14 nov 2009, 22:20

I senaste numret av Judisk Krönika - nr 4 för i år - finns en lång artikel om Leonad Cohen. Klicka på tidningens omslag och bläddra sedan med pilarna i nederkant fram till sidan 6. Där börjar artikeln.

http://www.judiskkronika.se/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 31 jan 2010, 03:32

Se hela vidoen. Lyssna till vad han sjunger och sedan säger. För alla som är rädda för att bli gamla, kan jag bara säga att de har inte på allvar har övervägt alternativet.

http://www.youtube.com/watch?v=tKjSr1zOTq0

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 29 mar 2010, 10:23

Här kan man höra den svenska musikelitens hyllningskonsert till Leonard Cohen:

http://sverigesradio.se/sida/sandningsa ... gramid=488

Vilket i och för sig återigen får en att undra. Det känns ganska mycket som refakes på filmer, för ingen av tolkningarna kommer ens i närheten av Leonard Cohens original.

Jag förstår fullt ut och applåderar att man hyllar Leonard Cohen, som är en av få artister som förtjänar det alldeles på riktigt. Men i själva verket tycker jag det vore bättre att göra det med egenkomponerade låtar som på något sätt har inspirerats av hans texter och musik, inte med covers på hans eget material. Ärligt talat, vilken enda person skulle, om de ville höra någon av de här låtarna, hellre lyssna på en av dessa covers i stället för Leonard Cohens original?

Allra mest patetisk är som vanligt Mikael Wiehe, som förstås inte kan låta bli att sjunga sin låt i svensk översättning och som dessutom valt en typisk, propagandistisk, gravallvarlig proggtolkning av Cohens Democracy.

Hörbarligen utan att förstå Cohens ironi i originalet.

Nåväl, intressant på sätt och vis, och flera av tolkningarna är om inte i närheten av Cohen åtminstone betydligt bättre än Wiehes av den låt han valt.

Kör hårt,
Sheriffen
(som efter avlyssnad konsert avser att lyssna på Leonard Cohen)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 15 apr 2010, 03:05

Och nu är det så här, mina vänner, att i denna vid det här laget rätt långvariga tråd, både över tid och i antal inlägg, har vi försummat en av rockpoesins stora mästare. När jag tänker närmare efter förstår jag inte hur det har gått till.

Därför, without further ado:

http://www.youtube.com/watch?v=C49H3aWd ... re=related

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten