Jag kan förstås inte avgöra hur svenskt åldersfascistiska medlemmarna i gemen på det här forumet är, men som halvgrek har jag aldrig kunnat se med blida ögon på just den utpräglade, svenska åldersfascismen. Och därför heller aldrig kunnat fördra fördomarna mot att jag som medelålders man av och till haft mycket unga (men aldrig yngre än 18, jag är inte pedofil) flickvänner. Låt mig säga så här: i Grekland har åldern ungefär samma betydelse som skonumret. När jag med min 23 år yngre flickvän dök upp på klubben al-Sokareia och där satt ett tyskt par i 35-årsåldern blev de häpna. När min flickvän gick på muggen frågade tyskarna hur gammal jag var och hur gammal hon var. Min kompis Dimitris, 22, svarade innan jag hann: "Varför frågar ni inte lika gärna vilket skonummer de har? Vad har det för betydelse?" Jag sa inte ett ljud, för jag tyckte inte det behövdes, och tyskarna tystnade tvärt. Och såg mycket förlägna ut. Som sig bör.
En av de människor som inte lider av den svenska åldersfascismen är kanadensaren Leonard Cohen (hans sambo är mer än 30 år yngre än han). I den här videon till sin låt Dance Me to the End of Love anser jag att han på bara några minuter ger hela perspektivet. Se på förhållandet, se på självtvivlet, se på beskyddandet, se på besvikelsen, och se också på kärleken och åtrån - och se hur väl videons symbolik gestaltar de problem som ändå alltid finns i den här sortens förhållanden över generationsgränserna (eftersom vi är uppfostrade som vi är). Titta på varje scen, för varje scen innehåller något mycket väsentligt. Jag tycker att videon är lysande och finns det någon mer (förutom den jag redan känner till, men jag nämner inte hans namn) här på forumet som är som jag, så kommer han/hon (beroende på kön, ålder och förhållande), att känna igen sig fullkomligt och ni andra kan få ett mycket bra hum om vad det är frågan om:
http://www.youtube.com/watch?v=7pA5UhNa ... re=relatedKör hårt,
Sheriffen
P.S. Jag ska tillägga en sak. Det funkar åt andra hållet också. Min kompis Giórgos är 33. Hans tjej är 54. De är jävligt lyckliga tillsammans och jag applåderar dem. D.S.