Eurovision

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Eurovision

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 21:17

Sitter och jobbar och lyssnar och tittar samtidigt på kvällens europeiska spektakel i form av den där lilla sångtävlingen, ni vet.

Fascinerande grej: det börjar bli lite annat stuk på det här evenemanget. Jag tror inte det är särskilt länge sedan det avgjort inte skulle ha funkat att glamorisera prostitution i sammanhanget.

Jag tänker förstås på de tre vrålsnygga, sexiga ryska unga tjejerna. "Come taste my 'cherry pie' and I take your money, yummy' och 'I am bad ass beautiful'. Och så förstås: "Can't you see the way I move/My dress, my flashy skin/Listen up, you know I got/The place you've never been".

Tufft.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 22:22

Ok, jag hade tänkt skriva att de ryska tjejerna skulle vinna. Nu ligger de på tredje plats. Därför gör jag förutsägelsen nu och så suddar jag det här inlägget om jag har fel.

Jag skulle gärna se dem eller den läckra technoduon från Bulgarien vinna.

Kör och hör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 23:10

Äh, jag struntar i att sudda. Lotta Bromé fast från Serbien tog som alla vet som har något intresse alls av spektaklet hem konkarongen. Jag nöjer mig med att jag för två år sedan med total säkerhet prickade in Elena Paparizou från Grekland redan innan programmet började sändas. Och jag fick rätt. Och hon var ju så jävla mycket bättre i alla fall, så who cares?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 19:24

Stackars The Ark säger jag bara, de var för bra för evenemanget och för konstiga och Ola Salo kanske var lite för tuff i sin stil. Fast jag vet inte. Jag tyckte i alla fall det var skönt att inte Ukraina vann i år (även om det var skandal att de kom tvåa)
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 22 aug 2007, 19:29

Livgivare skrev:Stackars The Ark säger jag bara, de var för bra för evenemanget och för konstiga och Ola Salo kanske var lite för tuff i sin stil.

Jag måste be att få anmäla avvikande åsikt. Jag tyckte The Ark var störtfåniga. Och tuff är nog inte riktigt epitetet jag skulle sätta på Ola Salo...

Fast jag vet inte. Jag tyckte i alla fall det var skönt att inte Ukraina vann i år (även om det var skandal att de kom tvåa)

Fast det året de vann med sin Xena krigarprinsessan tyckte jag de förtjänade det. I jämförelse med de flesta andra tävlande det året var hon blodfullt karismatisk.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 19:30

Ja, Ruslana var bra.

Ola Salo tar ett tag att förstå sig på. Han är lixom inte alltid råtuff på MC-knuttevis...men hans tankar och ideer och texter är så råtuffa att det blir smärtsamt, och kanske han har fel typ av humor för många??
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 09 feb 2008, 22:09

Ja, så har ju det där spektaklet dragit igång igen. Alla säger alltid att de inte tittar, men så tittar alla egentligen i alla fall.

Fast jag måste medge att under väldigt många år gjorde jag inte det. Jag var verkligen kompakt ointresserad och tillsammans med några andra brukade jag ägna Eurovisonskvällen åt att gå ut, eftersom det var fascinerande öde på barerna och nattklubbarna just den kvällen. (Ja, det är det faktiskt - som sagt, folk sitter hemma och tittar.)

Fast ett år hamnade jag på en fest samma kväll och då hade de Eurovisionen rullande på TV:n som stod på hela tiden. Jag ansträngde mig - och lyckades - för att inte ens få reda på vem som vunnit.

Nåväl. Numera brukar jag titta. För två år sedan var jag till och med i lokalen och tittade. Här i Athen. Fast jag tycker fortfarande att det till allra största delen är alldeles genuint lättförglömlig tuggummipop (inom några olika, återkommande populärmusikgenrer - det är ju inte bara schlagers längre (i ordets senare betydelse, inte den ursprungliga), men så heter det ju inte heller schlagerfestivalen längre).

Hur som helst, dansbandet Vikingarnas sångare Christer Sjögren ställde i kväll upp i Melodifestivalens deltävling 1 och blev en av de båda vinnarna, dessutom. Jag trodde inte han skulle ha en chans. Och det hade varit synd. För jag gillade faktiskt hans låt. Av ett mycket specifikt skäl - den är så där alldeles supercorny som låtar av det här slaget var på sextiotalet, både vad beträffar text och musik. Den låter sextiotal rakt igenom; "I Love Europe" skulle pryda sin plats på en samlings-CD med sextiotalsschlagers så väl att den inte skulle gå att urskilja från resten av materialet. Inte en chans.

Och det tycker jag är väldigt charmigt. Jag var alldeles förskräckligt liten på sextiotalet, men nostalgin finns där.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 20 maj 2008, 21:40

Just nu pågår årets första semifinal inför Eurovision Song Contest och Kalomíra från Grekland har just avslutat startfältet!

Om vi nu ska ta detta på något allvar alls, så är hennes låt "Secret Combination" kanonklart kvällens äss. Ekon av Elena Paparitzou här - så även om Kalomíra inte vinner, så garanterar jag en placering bland de fem första i finalen!

Jag hoppas att dem av er som tittar kastat er över telefonen och röstat på henne!

Själv kan jag ju inte göra det eftersom jag sitter i Athen, men jag har nogsamt röstat på Norge!

Våra finska vänner får ursäkta, men att köra ett heavy metal-bidrag *till* och dessutom med en låt utan vare sig hook eller refräng att tala om är bara tvärkört. Inte en chans.

Förresten, det är synd att Kalomíra hade klänning på sig, för hon har en av Greklands snyggaste häckar - vilket säger jävligt mycket! Jo, jag var alltså på plats i lokalen när hon vann den grekiska uttagningen (min far ljussatte förstås hela spektaklet), så jag har träffat henne.

Har hon sina åtsmitande brallor på sig i finalen kommer bara det att dra några tiotusentals röster från hela Europa!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 20 maj 2008, 21:59

Grekland gick just vidare till finalen som första land.

Jaa då, det visste jag redan att det skulle ske, så det så.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 21 maj 2008, 23:13

Jag kan, med viss stolthet och totalt sanningsenligt, konstatera att jag inte tittade, inte tänker titta, och finner detta trams sällsynt fånigt. I fjol tittade jag, och insåg att spektaklet är högst betydligt mycket sämre nu än när jag tittade för outhärdligt många år sedan. Så varför slänga bort mer tid?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 21 maj 2008, 23:31

Ja, mycket paradoxalt instämmer jag förstås. Var det tidigare i den här tråden som jag berättade om när jag och Marcel Quarfood brukade hänga på stadens barer när det var Eurovisions-schlagerfestival (som det hette på den tiden) i vägran att se spektaklet och att det var alldeles tomt ute på stan just den lördagskvällen varje år?

Fast nu sitter jag där och tittar ändå, medan jag till skillnad från John-Henri (som kommenterade vinnaren när hon var aktuell i någon annan tråd här på forumet) inte tittar på det helsvenska "Idol", som väl om något är ännu sämre rent musikaliskt om inte annat.

Även om jag inte alls är på det klara med varför jag tittar, så ser jag just det här som rätt harmlöst. Just för att det är så kort. Jag gillar inte egentligen att det har blivit semifinaler, för det bästa är när det bara är en sändning på ett par timmar och så pang bom är allt över. Medan däremot sådant som "Idol", som håller på i trettiofem veckor eller vad det är i stöten, med avnsitt efter avsnitt, skulle bli alldeles outhärdligt.

Nu tycker jag att det roliga är att se om Kalomíra dunkar Perelli, som trots allt har vunnit en gång tidigare men under annat namn.

Fast visst, när jag vaknar på söndag har jag glömt allt om Eurovisionen. Det här är ju tuggummiunderhållning med tankspridd intressefaktor på ungefär fem minuter.

Inga invändningar på den punkten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 22 maj 2008, 19:33

Jag tror knappast att jag kommer att titta på många fler "Idol"-program.

Fast visst gjorde jag det i fjol. Ursprungligen, som om det vore en ursäkt, därför att dottern Laura inte tolererade något annat program när det sändes. Men senare, medgives, därför att jag blev rätt imponerad av den tävlande som Sheriffen hänvisar till ovan, Amanda Jensen. Vars debutalbum, släppt härom veckan, jag dock tycker är bara delvis lyckat.

Att "Idol" skulle vara musikaliskt underlägset Eurovisionsschlagern ser jag däremot som ett mycket tvivelaktigt antagande. Ett problem med de Eurovisionsschalgrar jag hört i modern tid är att det ofta är sekunda musik parad med beklämmande tafflig text. Jensen, om man nu ska återkomma till henne, sjöng covers på låtar av Cohen, Melanie Safka och andra imponerande låtskapare. Och även om majoriteten "Idol"-deltagare väl är rätt typiska folkparks- eller Finlandsbåtsartister kan de sjunga, vilket väl innebär att de ligger ungefär i nivå med artisterna i Eurovisionsschlagern. Medan de alltså har en oftast bättre repertoar.

Inget att orda om, dock. Jag avser att avstå från båda så långt mänskligt möjligt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 22 maj 2008, 19:55

john-henri skrev:Att "Idol" skulle vara musikaliskt underlägset Eurovisionsschlagern ser jag däremot som ett mycket tvivelaktigt antagande.

ABBA.

Kör hårt,
Sheriffen
(som inte kunde låta bli)
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » fre 23 maj 2008, 21:42

Jag kan inte påstå att jag har vare sig kunskap eller engagemang nog att uttala mig om kvaliteten när det gäller deltagare i ESC eller Idol, men själv skulle jag inte direkt bli övertygad om det exempel som dyker upp var aktuellt trettio år innan Idol i Sverige startades.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » lör 24 maj 2008, 01:05

Nä, ABBA känns inte riktigt övertygande år 2008 även om de vann 1974. Och personligen tyckte jag bra mycke bättre om Cohen och Paul Simon 1974 än om ABBA vad det beträffar (deras sista två album är de enda jag tyckte var värda att köpa, Super Trouper och The Visitors). Däremot gillade jag förvisso sådana schlagerfestivaltävlande som Monica Zetterlund och Mary Hopkin, men jag har inte sett att någon av dem heller tävlat de senaste decennierna. Så i dag känns hela spektaklet väldigt mossigt. (Även om jag hade kul åt det när jag gick i gymnasiet; ett par år tittade jag på det på fik med TV tillsammans med klasskamraten Svante Bäck, son till tonsättaren Sven-Erik Bäck, och vi vred oss som maskar redan på den tiden.)

John-Henri
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten