Eurovision

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » tor 21 maj 2009, 11:28

jPeMelin skrev:
Sheriffen skrev:Grekland har just valt sitt bidrag till årets Eurovision Song Contest. Och i år kommer Grekland att förlora. Stort.

Här går det lite annorlunda till än i Sverige. Endast tre sånger nomineras och Greklands nationella melodifestival består av ett tv-program där de tre sångerna framförs, varpå tittarna röstar på dem.

Kör hårt,
Sheriffen

Med den svenska utvecklingen i åtanke måste jag nog kalla detta förfarande föredömligt.

Jag har också hört att något land bara utser en artist som sjunger alla bidragen oich man röstar på låten. Finns det fler varianter på hur olika länder hanterar sin kandidatur?

/Jim

Det är nog Grekland du har hört om, för det var precis så det gick till här i år. Fast i vanliga fall brukar vi faktiskt ha tre olika artister som framför varsin låt. Grejen i år var att man hade bestämt sig för att skicka strandraggaren Zakis, som besynnerligt nog är stjärna här (bland småtjejer, men ändå), och låten fick så att säga komma i andra hand.

Sveriges förfarande tycker jag blir allt mer märkligt, för det här med Melodifestivalen bara växer och växer och växer tills det blir ett evighetsarrangemang, liksom. Fyra gängse uttagningar med massor av artister i varje, en andra chansen-uttagning med massor av artister i, en final med massor av artister i, och sedan själva Eurovision. Det börjar bli störtlöjligt. För ett par år sedan fanns det en lysande spaning om det här i P1:s radioprogram Spanarna och möjligen finns programmet kvar att ladda ned i MP3-sektionen på hemsidan (där programmen ligger kvar i åratal).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 21 maj 2009, 13:17

jPeMelin skrev:Jag har också hört att något land bara utser en artist som sjunger alla bidragen och man röstar på låten. Finns det fler varianter på hur olika länder hanterar sin kandidatur?

EBU har ingen strikt regel för hur respektive lands uttagning ska gå till. Man får väl - typ - göra lite hur man vill, bara man enar sig om ett bidrag. Regeln är dock "låtar tävlar, inte artister".

Modellen med en artist som framför alla låtar hade vi i Sverige 1956, har jag för mig. Alice Babs sjöng?

Sedan årets tävling, Ernman skitdåligt placerad. Jag såg ingen deltävling, såg inget alls så why bother... men kanske har luften gått ur det hela litegrann för oss, kanske blir det inga fyrtio deltävlingar nästa år...?

En mer avspänd attityd. Mindre spektakulära scenshower. "Snubbe/flicka med gitarr"? Men det var väl vad som vann i år, hm...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 21 maj 2009, 13:30

Svensson skrev:
jPeMelin skrev:Jag har också hört att något land bara utser en artist som sjunger alla bidragen och man röstar på låten. Finns det fler varianter på hur olika länder hanterar sin kandidatur?

EBU har ingen strikt regel för hur respektive lands uttagning ska gå till. Man får väl - typ - göra lite hur man vill, bara man enar sig om ett bidrag. Regeln är dock "låtar tävlar, inte artister".

Modellen med en artist som framför alla låtar hade vi i Sverige 1956, har jag för mig. Alice Babs sjöng?

Sedan årets tävling, Ernman skitdåligt placerad. Jag såg ingen deltävling, såg inget alls så why bother... men kanske har luften gått ur det hela litegrann för oss, kanske blir det inga fyrtio deltävlingar nästa år...?

En mer avspänd attityd. Mindre spektakulära scenshower. "Snubbe/flicka med gitarr"? Men det var väl vad som vann i år, hm...

Njäe. Den där studsande och falsktrallande Harry Potter-kopian som representerade Norge hade rätt mycket show faktiskt. Dansare och krafs. Plus en fiol som han viftade och tjoade med hela tiden, oklart varför.

Show tycker jag nog är ok per se, men den ska vara läcker på något sätt - elegant eller överväldigande eller vacker eller innovativ, eller helst alltihop på en gång. Malena Ernmans show led av att vara rätt kylig och stundtals på tok för starkt upplyst, särskilt som hon hade gnistrande vit klänning och bokstavligt talat försvann i det isande vita ljuset när de körde de starkaste spottarna. Det var förstås medvetet, men det var inte bra.

Snubbar - eller snarare gubbar - med gitarr vann senaste gången Danmark vann. Mycket förglömliga, men jag minns dem för att de var just så förglömliga. Så det kanske är en kvalitet i sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 05 feb 2010, 19:32

Jag stirrar på startfältet till årets Melodifestival och inser att antingen börjar man nu bli stenålder på allvar eller så är Melodifestivalen helt akterseglad på fullaste allvar. Sitt rykte till trots har den faktiskt inte alltid varit det - se när ABBA vann, till exempel, även om det är nu snart 40 år sedan - men den har väl sällan heller legat i avant gardistisk framkant. Jag ser fortfarande inte tillstymmelse till techno, chill out, trance, lounge och electronica, till exempel.

Fast å andra sidan, det här är artisterna jag över huvud taget känner igen på något sätt:

Alcazar
Py Bäckman
Anders Ekborg
Dogge Doggelito (men inte hans nya band Andra generationen)
Peter Jöback
Kalle Moraeus och Orsa Spelmän
Pernilla Wahlgren

Resten av startfältet har jag inte den blekaste om vilka de är eller vad de spelar och sjunger för slags musik, även om jag av och till sett namnen Darin och Sibel skymta förbi och starkt misstänker att de förekommit på löpsedlar i anslutning till TV-eländet Idol. Som jag emellertid inte tittar på, så om de vann eller om de sjunger bra eller så där vet jag faktiskt inte.

Det ska väl för all del nämnas att de artister jag räknar upp ovan inte är något slags artister jag lyssnar på, utan bara sådana jag vet vilka de är. Fast Py Bäckman tycker jag är helt ok och Anders Ekborg är en stundtals rätt schysst skådespelare.

De övriga finner jag i varierande grad svår- till outhärdliga, med klar topp för Alcazar, som är komplett fasansfulla.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 05 feb 2010, 23:38

Fast ska man prata om det här, så som sagt - en gång i tiden kunde Melodifestivalen och Eurovision faktiskt bjuda på vidunderlig kvalitet.

Glöm töntnördarna i The Beatles.

Välkomna till världshistoriens största popgrupp:

http://www.youtube.com/aBBa#p/u/13/oVGSKVkkyhc

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » lör 06 feb 2010, 11:23

Varje år blir jag lika förvånad över att tävlingen inte är nedlagd än. Nuförtiden verkar den mest vara någon sorts freakshow på nationell nivå, där de kulturellt utvecklade länderna i Europa skrattar i smyg åt att skandinaver och östeuropéer (även sydeuropéer, kanske?) fortfarande tar eländet på allvar, medan Irland, Storbritannien och Tyskland har skickat skämt- och tramsband sedan åtminstone millennieskiftet. Eventuellt åtnjuter Finland fortfarande en viss respekt, under förutsättning att det inte framgått att clownerna i Lordi faktiskt tycktes tas på allvar på hemmaplan.

Eftersom den svenska delen av tävlingen nu pågår i ett halvår eller så och de ändrar reglerna varje år kanske anhöriga till mordoffer och andra olyckliga får en viss respit, då skvallerpressen är upptagen med att bevaka den fruktansvärda orättvisan i omröstningssystemet under en relativt lång tid. Om man ska försöka se något positivt med spektaklet, menar jag.

Rent musikaliskt tycker jag att min svåger sammanfattade den européiska tävlingen bra med följande ord: "Den som inte sjunger falskt brukar vinna." Naturligtvis har jag inget emot falsksång, men det är nästan outhärdligt patetiskt att höra och se artister som tydligen försöker sjunga rent utan att vare sig lyckas eller förstå att de misslyckas.

Just det, en sak till gillar jag med tävlingen: Jag tycker att det är roligt att klaga på den. Vilket ni förmodligen redan märkt. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » lör 06 feb 2010, 12:32

Sheriffen skrev:Glöm töntnördarna i The Beatles.

Välkomna till världshistoriens största popgrupp:

http://www.youtube.com/aBBa#p/u/13/oVGSKVkkyhc

Jag vill här återge något som en viss lagväktare skrev i diskussionen om Michael Jackson. Det där "må stämma för din personliga del". Kloka ord... :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 06 feb 2010, 22:22

Rymd-Olov skrev:Varje år blir jag lika förvånad över att tävlingen inte är nedlagd än. Nuförtiden verkar den mest vara någon sorts freakshow på nationell nivå, där de kulturellt utvecklade länderna i Europa skrattar i smyg åt att skandinaver och östeuropéer (även sydeuropéer, kanske?) fortfarande tar eländet på allvar, medan Irland, Storbritannien och Tyskland har skickat skämt- och tramsband sedan åtminstone millennieskiftet. Eventuellt åtnjuter Finland fortfarande en viss respekt, under förutsättning att det inte framgått att clownerna i Lordi faktiskt tycktes tas på allvar på hemmaplan.

Intressant synvinkel. Den har aldrig slagit mig. Jag skulle inte bli förvånad om du har rätt. Fast med det sagt så var det väl ändå engelsmännen som ville göra om tävlingen häromåret, så att den åter kom att inkludera endast de länder som förr i tiden var Europa och inte den här uppsjön av öststater som inte bara är så ofantligt många utan ständigt ynglar av sig genom delning och som alla röstar på varandra eller i alla fall så som Putin har sagt åt dem att rösta?

Fast det argumentet funkar nog inte sedan Harry Potter från Norge gick och vann förra året.

Eftersom den svenska delen av tävlingen nu pågår i ett halvår eller så och de ändrar reglerna varje år kanske anhöriga till mordoffer och andra olyckliga får en viss respit, då skvallerpressen är upptagen med att bevaka den fruktansvärda orättvisan i omröstningssystemet under en relativt lång tid. Om man ska försöka se något positivt med spektaklet, menar jag.

Jag har nu i alla fall som utlands(halv)svensk tittat på den första deltävlingen och tyckte att det låg något slags poäng i att Dolph Lundgren förmådde vara så självironisk. Vilket förstås inte betyder att han skulle ha något slags talang, men att han kanske har kommit till insikt om att han inte har det. På tiden.

I övrigt var väl det enda anmärkningsvärda att jag inte verkar vara stenålder trots allt, för programledarna visste inte heller vilka de tävlande var. Splitternytt folk nästan hela gänget och programledarna stakade sig några gånger när de skulle presentera dem och var tvungna att stirra på sina cue-skyltar.

Nå, det är väl kul att de äntligen plockar in lite nytt folk. Så att vi slipper se den outhärdlige Alexander Bard *vartenda* år, menar jag.

Om bara något decennium kanske de till och med plockar in nytt folk som kan sjunga och uppträda också.

Det vore kul.

Kör hårt,
Sheriffen

Diskussionen om Dolph Lundgren fortsätter här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1616
Sheriffen
BNF

Inläggav Bbeccarii » mån 08 feb 2010, 22:49

Sheriffen skrev:Nå, det är väl kul att de äntligen plockar in lite nytt folk. Så att vi slipper se den outhärdlige Alexander Bard *vartenda* år, menar jag.

Vad då outhärdlig? Var skulle läderindustrin vara utan honom? Och vaxindustrin?

Annars tycker jag att Melodislagerfestivalen känns rätt mycket som semlor året om, eller läderlappenläsk i tre månader innan filmen kommer. Jag blir så övermätt på båda att jag ser på ingendera.

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 13 feb 2010, 21:40

Sändningen på SVT Play bröts precis när han vad han nu heter som gick vidare till Globen direkt skulle börja sjunga. Jag ringde in och felanmälde efter att ha försökt få igång den igen i några minuter och fick veta att jag bara var den andra att ringa in och felanmäla. Märkligt. Har direktsändningen över nätet så få tittare?

Varför var Dolph Lundgren inte med annat än i ett inspelat avsnitt den här helgen?

Fast trots att han förra helgen var roligare än de båda andra tycker jag det blev tightare i kväll och bruden vad hon nu heter som är den ena av programledarna var inte så där flamsig.

Verkligt synd att den läckra Hanna Lindblad åkte ut. Alltså hon som ser ut som blodfulla, ångande heta Catherine Zeta-Jones i Chicagos öppningsnummer, som hennes nummer alltså mycket lyckat kopierar!

Klart bäst under kvällen.

Fast svenskarna är ju tråkiga och röstar förstås på menlösa skräplåtar.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 14 feb 2010, 14:29, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » sön 14 feb 2010, 00:28

Sheriffen skrev:
Varför var Dolph Lundgren inte med annat än i ett inspelat avsnitt den här helgen?

Han är tydligen bara kontrakterad för ett par avsnitt. Det har varit den stora grejen i pressen den gångna veckan och alla tyckare har ansett att det är skam och skandal att han inte får vara med mer.

Sheriffen skrev:Fast svenskarna är ju tråkiga och röstar förstås på menlösa skräplåtar.

Är du förvånad?
centerwall
Letterhack

Inläggav Svensson » sön 14 feb 2010, 08:49

Sheriffen skrev:Sändningen på SVT Play bröts precis när han vad han nu heter som gick vidare till Globen direkt skulle börja sjunga. Jag ringde in och felanmälde efter att ha försökt få igång den igen i några minuter och fick veta att jag bara var den andra att ringa in och felanmäla.

Om TVÅ pers ringer in och felanmäler är det ändå tecken på att rätt så många tittar, vad vet jag, kanske x 100 den siffran.

Detta enligt Sten, tror jag det var, som sa att TV:s mått på "folkstorm" är om TRE (3) pers eller mer hör av sig. Det finns ett stort mörkertal, bakom en som klagar finns legioner av tysta.

För övrigt heter hon som presenterar programmet Christine Melzer. En OK comedienne när det vill sig.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » sön 14 feb 2010, 11:50

Ni verkar ha missat att den riktiga melodifestivalen pågår samtidigt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 27 feb 2010, 21:25

Förra veckan missade jag Melodifestivalens tredje deltävling, för jag glömde faktiskt helt bort den. Så jag vet inte vad Dolph gjorde då.

Fast man måste ge denne genom hela sina karriär så ansträngde, muskelpaketerade he-man en eloge för att han nu spelat både tolvårig flicka och läderbög. Det är faktiskt rätt roligt, givet hans livslånga image. Inte särskilt bra genomfört, men roligt som idé i alla fall. Och för att han alls ställer upp på det.

Resten av kvällens program lämnar jag helt utan kommentarer, för nu har kvaliteten sjunkit ned till den där vanliga nivån när det gäller Melodifestivalen. Det vill säga under all rimlig kritik.

Det går min själ inte att säga något vettigt om så här vattnig sås.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 13 mar 2010, 22:08

Jag missade förra veckan igen. Glömde helt enkelt bort. Men nu såg jag finalen och har egentligen bara en sak att säga. De båda puckona som har skrivit kvällens vinnarlåt - alltså, vilka var det som hade givit dem tillstånd att ens befinna sig i Globen? Eller över huvud taget i Stockholm?

När den där hemskt söta men inte särskilt sångsäkra lilla flickan Anna vann med deras menlösa låt, ställde de sig framför henne på scenen med ryggen mot kameran! Det enda tv-publiken såg var deras ryggtavlor och programledaren gjorde desperata försök att få fram artisten Anna i bild så att svenska folket skulle få se sin framröstade vinnare, men en lång stund förgäves.

Sedan står de båda puckona *kvar*! Som om det är *de* som ska uppträda! Som om någon enda jävel i hela landet är det minsta intresserad av dem?!

Alltså, enkel regel för bra tv:

1) ARTISTEN är det intressanta.

2) LÅTSKRIVARNA är INGEN intresserad av. ABSOLUT INGEN. Inte ens deras egna mammor, som vid det här laget säkert sitter hemma framför tv-apparaterna och skäms ögonen ur sig över sina miffon till medelålders söner.

Fast räckte det här?

Nej, naturligtvis inte. När programledaren desperat bestämde sig för att göra något åt situationen så att allt inte skulle verka som den kanonmiss det var, kom hon plötsligt på att hon kunde intervjua låtskrivarmiffona medan studiofolket hängde på vinnartjejen Anna hennes gitarr och rättade till hennes tiara. Varpå låtskrivarmiffona *på nytt* ställer sig med *ryggen mot kameran*! Till slut kom en studioman upp på scenen och vände dem rätt och pekade bokstavligt talat med hela armen och sa: "DÄR är tv:n!"

Hur kan man *inte* förstå att bilden går ut till landets tv-apparater via *kameran*?!

Det här var nog det mest amatörmässiga jag har sett på tio år. Minst.

Javisst, ja. Det var ju Sverige.

Ja men, då så.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Man blir känslig för sådant här när man är son till en filmfotograf och ljussättare, som förutom allt annat han gjort även har gjort bokstavligt talat hundratals tv-program av den här sorten. Bland annat den grekiska motsvarigheten till just Melodifestivalen, förstås. D.S.
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten