Hårdrocksbiografier

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Hårdrocksbiografier

Inläggav Henke » ons 16 maj 2007, 10:03

The Dirt. Om och av medlemmarna i hårdrocksbanden Mötley Crue, ska tydligen också bli film. Något av den roligaste bok jag har läst på länge. Nästa bio för mig bli boken om Marilyn Manson. Kan någon tipsa om andra bra hårdrocksbiografier? Sheriffen? Kanske vet!?
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Re: Hårdrocksbiografier

Inläggav Sheriffen » ons 16 maj 2007, 13:41

Henke skrev:The Dirt. Om och av medlemmarna i hårdrocksbanden Mötley Crue, ska tydligen också bli film. Något av den roligaste bok jag har läst på länge. Nästa bio för mig bli boken om Marilyn Manson. Kan någon tipsa om andra bra hårdrocksbiografier? Sheriffen? Kanske vet!?

De här är rätt roliga:

Ian Gillan: "Child in Time"

Paul Di'Anno: "The Beast"

Båda två berättar högar av dråpliga anekdoter från livet ute på turnéer och i musikvärlden över huvud taget, men även seriöst om sina respektive karriärer - som i Ian Gillans fall dessutom sträcker sig från den tunga hårdrockens födelse, eftersom han i egenskap av sångare i Deep Purple förstås var med i princip från början och det i ett av de stilbildande band som så att säga konstruerade genren (tillsammans med Uriah Heep, Led Zeppelin, Black Sabbath och Nazareth).

Besynnerligt nog har jag av alla människor ännu inte skaffat historiken över Uriah Heep, "Wizards and Demons", och inte heller biografin över bandets originalsångare, David Byron - "Born to Perform". Men det kommer.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 16 maj 2007, 18:20, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 16 maj 2007, 17:12

Tack!!

Jag gissade att du visste...ska kolla efter dem..
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav J-h:n » ons 16 maj 2007, 17:58

Inte hårdrock i den mening du antagligen tänker på, men Nick Tosches' Hellfire om Jerry Lee Lewis är hisnande fantastisk läsning, någonstans mittemellan William Faulkner och Crawdaddy. Om man sedan ska kalla den biografi eller roman är väl en smaksak.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Henke » tor 17 maj 2007, 17:17

Inte hårdrock i den mening du antagligen tänker på
Inte egentligen, men jag kollade upp den på amazon och den verkade dock mycket intressant, jag tyckte mycket om den bio-filmen över Jerry Lee Lewis, så den är nog värd att läsa!
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav supernaut » tis 19 jun 2007, 13:51

Lemmy's White Line Fever kan du hoppa över, hårdrockarnas hårdrockare verkar inte komma ihåg ett smack. Tyvärr.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » ons 20 jun 2007, 11:26

Eller så är smack just det han kommer ihåg. ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Illern » sön 28 okt 2007, 18:08

Jag tyckte ljudboksversionen av Alice Coopers Golf Monster, a Rock 'n' Rollers 12 Steps to Becoming a Golf Addict var rätt intressant. Jag har dock inte läst boken som även ska innehålla en hel del foton.

Tillägg, ljudboksversionen läses av Mr Cooper själv vilket inte försämrade upplevelsen.
/Illern

Rollspel och Alice Cooper: www.illertass.se
Illern
WAHF

Återgå till Kulturkvarten