Holmberg och Spångberg (Luftslottet som sprängdes)

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Holmberg och Spångberg (Luftslottet som sprängdes)

Inläggav Henke » sön 27 maj 2007, 11:53

När jag började med boken Luftslottet som sprängdes - förutan då att Paolo Roberto är med, han är också med i Flickan som lekte med elden...var det två andra namn på karaktärerna jag stanna till vid - Spångberg och Holmberg. Och som att jag vet att Stieg själv var aktiv inom svensk sf-fandom, kan det var så att han inte tog dessa två efternamn ur intet? Inget viktigt i sig, bara några funderingar. Jag vet inte vart någonstans en sådan diskussion passar, men i baren brukar man ju prata om det mesta,så:D
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav john-henri » sön 27 maj 2007, 16:18

Helt omöjjligt är det inte. Åtminstone jag fortsatte att träffa Stieg som god vän fram till hans död (senaste gången vi sågs var när han och Eva hälsade på i Skåne, åt middag och pratade natten igenom ute i trädgården en varm sen augustidag bara drygt två månader innan han dog; sista eposten var enstaka dagar innan, och de tre romanerna sände han mig som pdf respektive textfiler långt tidigare; Eva har jag fortsatt att ha löpande kontakt med). Om Ylva också umgicks med Stieg och Eva sedan de slutade vara aktiva i fandom vet jag inte.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Henke » mån 28 maj 2007, 09:18

När det gäller Spångberg, förutan då samma efternamn, är karaktären Spångberg den i stort sätt enda kvinnan i en mansdominerad värld, vilket fick mig då att fundera på att om nu Stieg var aktiv inom fandom under 70-80 talet - jag vet inte när Ylva gick med i fandom, men det var säkert någon gång under 70-80-talet vilket (jag tror) hon måste varit (inte helt) ensam tjej i en ganska kill/mansdominerad värld, men som sagt detta är bara funderingar..och kanske väl långt tillbaka i tiden för att skapa en karaktär på.
Det var detta och efternamnet Spångberg som fick mig att fundera på om det kunde ligga till på detta vis. Om sedan karaktärena är er lika kan jag inte yttra mig om. Men i alla fall så var jag tvungen att ställa frågan här, då både du och Ylva finns på forumet.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 28 maj 2007, 13:13

Henke skrev:När det gäller Spångberg, förutan då samma efternamn, är karaktären Spångberg den i stort sätt enda kvinnan i en mansdominerad värld, vilket fick mig då att fundera på att om nu Stieg var aktiv inom fandom under 70-80 talet - jag vet inte när Ylva gick med i fandom, men det var säkert någon gång under 70-80-talet vilket (jag tror) hon måste varit (inte helt) ensam tjej i en ganska kill/mansdominerad värld, men som sagt detta är bara funderingar..och kanske väl långt tillbaka i tiden för att skapa en karaktär på.

Jag har svårt att tänka mig att två så pass välkända namn på fans och ett som dessutom är ett så pass ovanligt namn i sig - Spångberg - skulle vara ett sammanträffande. Stieg döpte rimligen sina romangestalter efter just John-Henri och Ylva.

Däremot var Ylva inte särskilt ensam som femme-fan i svensk fandom i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Tvärtom får man nog säga att de aktiva, kvinnliga fansen var betydligt fler då än nu - Annica Roos, Eva Gabrielsson, Siv Tapper, Torun Lidfeldt, Lena Jonsson, Mia von Matérn, Kait Bessing, Lena Karlin, Gunilla Dahlblom, Heléne Sjölander, Cecilia Moberg, Gunilla Ayadi, Elisabeth Almqvist... och fler ändå, som jag inte kommer på just nu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 28 maj 2007, 13:29

Sheriffen skrev:Tvärtom får man nog säga att de aktiva, kvinnliga fansen var betydligt fler då än nu - Annica Roos, Eva Gabrielsson, Siv Tapper, Torun Lidfeldt, Lena Jonsson, Mia von Matérn, Kait Bessing, Lena Karlin, Gunilla Dahlblom, Heléne Sjölander, Cecilia Moberg, Gunilla Ayadi, Elisabeth Almqvist... och fler ändå, som jag inte kommer på just nu.

But Forodrim took them all, and in the darkness bound them.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Henke » mån 28 maj 2007, 18:09

Däremot var Ylva inte särskilt ensam som femme-fan i svensk fandom i slutet av 70-talet/början av 80-talet

Okej, men det var detta och just hennes efternamn som fick mig att stanna upp i boken.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Ylva » ons 06 jun 2007, 20:11

En Spångberg i Stiegs sista bok? Oj!

Jo, jag kom med i fandom medan Stieg var aktiv, och även om jag som Sheriffen påpekar inte var ensam fanne var jag dock aktiv i det dära Feminac tillsammans med bland andra Eva Gabrielsson, Stiegs sambo. Tyvärr umgicks jag inte alls med dem efter att de lämnade fandom i början av åttiotalet, och skulle det nu vara så att jag faktiskt har lånat namn åt en person i Luftslottet, så blir jag rent rörd.

Särskilt som jag tyckte att de två första var himla bra... och jag är ändå alls ingen deckarfantast.
Ylva
LoC-skribent

Någon som vet vad han skrev?

Inläggav Dr Strålpistol » mån 13 aug 2007, 21:04

Jag minns svagt Umeå-fandom men jag kan inte påminna mig exakt vilka fansin Stieg och Eva låg bakom. Någon som minns?
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Re: Någon som vet vad han skrev?

Inläggav Sheriffen » mån 13 aug 2007, 21:33

Dr Strålpistol skrev:Jag minns svagt Umeå-fandom men jag kan inte påminna mig exakt vilka fansin Stieg och Eva låg bakom. Någon som minns?

Först av allt: hade du en gång i den fanniska forntiden aliaset Lars von Laserstråle?

Eva gjorde strängt taget inga fanzines i Umefandom, men ingick sedermera i redaktionen för Feminac, som utgavs i Stockholm i regi av en avdelning inom SFSF med samma namn.

Mest känt av de fanzines som Stieg Larsson och rune rorsgren utgav blev Fijagh!, vars innehåll präglades av fanniska kåserier och insändarspalt med livliga diskussioner.

Varje långfredag under några år brukade de dessutom tillverka Långfredagsnatt, ett fanzine som trycktes i så liten upplaga att det är ett av de få som jag inte tror att jag har mer än högst något enstaka nummer av.

Sedan utgav rune forsgren förstås också bibliografin över svenska fanzines från begynnelsen 1954 till, om jag inte missminner mig, 1975. Eller kanske 1976.

För övrigt är det en gammal fannisk ploj att stava rune forsgren med gemena begynnelsebokstäver.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 14 aug 2007, 03:14

Rune Forsgren och Stieg dök upp med fanzinet Sfären, som kom tidigt på 1970-talet; efter ett par nummer kom de sedan till kongressen SF•72 i Stockholm och sen var de sålda. Tilläggas kan väl att Stieg och Eva tillsammans också redigerade en årgång av Fanac, när det i slutet av 1970-talet var medlemstidning för SFSF; det bör ha varit 1979, året innan Stieg blev ordförande i föreningen. Och Långredagsnattfanzinen blev ett antal, det såvitt jag vet sista faktiskt flera år in på 1980-talet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tor 16 aug 2007, 09:48

Diskussionen om Nybrofandom flyttade till http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=626
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Kulturkvarten