tompe skrev:Har du några exempel på filmer vars kultstatus du anser är cineastiskt välmotiverad?
O, ja.
Det sjunde inseglet
Barry Lyndon
Snövit och de sju dvärgarna
Moderna tider
det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.
tompe skrev:Har du några exempel på filmer vars kultstatus du anser är cineastiskt välmotiverad?
jophan skrev:...det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.
jophan skrev:Fast jag vill påstå att inte alla av de filmerna har "kultstatus" (vilket i och för sig är ett luddigt begrepp).
john-henri skrev:Får man bidra med några titlar till, då, som faktiskt har kultstatus, och som mer än väl förtjänar den?
Double Indemnity
All About Eve
Sunset Blvd.
High Noon
The Searchers
The Apartment
Brazil
Star 80
Crash
The World, Then the Fireworks
Bound
Ivan den förskräcklige I-II
Bränd av solen
Livsdramat Andrej Rublev
Duck Soup
The Secret Life of Walter Mitty
Frankenstein (James Whales)
Crumb
American Splendor
Manhattan
Ed Wood
Frida
My Summer of Love
Secretary
Wings of the Dove
Lenny
Being John Malkovich
Welcome to the Dollhouse
Happiness
jophan skrev:tompe skrev:Har du några exempel på filmer vars kultstatus du anser är cineastiskt välmotiverad?
O, ja.
Det sjunde inseglet
Barry Lyndon
Snövit och de sju dvärgarna
Moderna tider
det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.
tompe skrev:Vad är den cineastiska aspekten i Snövit som gör det till en kultfilm?
Sheriffen skrev:Jag har försökt flytta diskussionen till filmtråden i baren. Jag gör ett nytt försök och svarar därför på Tompes inlägg där i stället.
tompe skrev:Johan införde begreppet "cineastiskt (o)motiverad". Om en sak är kult bara för att folk säger att det är kult så saknar ju detta begrepp (cineastiskt omotiverat) helt relevans. Och om orsakerna hos varje person varierar är begreppet ganska meningslöst också. Så uppenbarligen menade Johan något annat och jag undrade vad detta var.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_film
The term cult film implies a certain level of obscurity, and widely popular, mainstream movies are not considered to be cult films.
tompe skrev:Min poäng från början var att cineastiska anledningar är inga viktiga eller dominerande anledningar för att en film blir en kultfilm. Så det kändes konstigt att lyfta fram dessa faktorer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare