Kultfilmer

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav jophan » ons 03 okt 2007, 15:56

tompe skrev:Har du några exempel på filmer vars kultstatus du anser är cineastiskt välmotiverad?

O, ja.

Det sjunde inseglet
Barry Lyndon
Snövit och de sju dvärgarna
Moderna tider

det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 03 okt 2007, 17:25

jophan skrev:...det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.

Instämmer. Mycket konstig fråga. Här är några fler filmer:

The Third Man
Citizen Kane
The Lady From Shanghai
Touch of Evil
De 400 slagen
Historien om Adele H.
Jules och Jim
Picnic at Hanging Rock
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Fantasia
Chinatown
Repulsion
North By Northwest
King Kong (originalet)
2001 - A Space Odyssey
Dr. Strangelove
Min onkel
Fest i byn
Rashomon
Gilda
Casablanca
The Maltese Falcon
White Heat
Angels With Dirty Faces
Scarface (originalet)
Nosferatu (originalet)
Dr. Caligaris kabinett
Pandora's Box
Prix de Beauté
Metropolis
The Big Heat
The Asphalt Jungle
Providence
High Noon
The Treasure of the Sierra Madre
Adam's Rib
Bringing Up Baby
The Woman of the Year
Bagdad Café
Lola Running
Sex, Lies and Videotape
Nattportieren
Dr. No
From Russia With Love
Goldfinger
You Only Live Twice
You Can't Take It With You
Meet John Doe
The Mutiny on the Bounty (originalet)
The Night of the Hunter
Lady and the Tramp
Flicka med hyacinter
Fanny och Alexander
Gycklarnas afton
Scener ur ett äktenskap

...för att nämna några få titlar jag kommer på i en hast (det tog nittio sekunder; jag gav inte mig själv längre tid), men det skulle ju inte vara några större problem att räkna upp två-, tretusen till.

Kör hårt,
Sherrifen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 03 okt 2007, 18:59

Fast jag vill påstå att inte alla av de filmerna har "kultstatus" (vilket i och för sig är ett luddigt begrepp).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 03 okt 2007, 20:56

jophan skrev:Fast jag vill påstå att inte alla av de filmerna har "kultstatus" (vilket i och för sig är ett luddigt begrepp).

Det beror nog på vilka kretsar du pratar om och hur stor du vill att kulten ska vara. Här i sf-fandom framstår "Blade Runner" som en självklar kultrulle, eftersom jämförelsevis många sf-fans kultar runt den medan många inte ens vet vilka en del av filmerna ovan är. Men kolla det förkrossande flertalet av ovanstående filmer i cineastkretsar, får du se. De har hängivna kultare nästan allihop och själv kultar jag kring väldigt många av dem.

Fast det är klart, vad gäller James Bond-filmerna - till exempel - kanske de helt enkelt är för populära för att man ska kunna prata om bara en kult, eftersom den i så fall blir säkert miljontals människor stor. Fast det finns ju stora kulter annorstädes i tillvaron också.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 03 okt 2007, 23:51

Får man bidra med några titlar till, då, som faktiskt har kultstatus, och som mer än väl förtjänar den?

Double Indemnity
All About Eve
Sunset Blvd.
High Noon
The Searchers
The Apartment
Brazil
Star 80
Crash
The World, Then the Fireworks
Bound
Ivan den förskräcklige I-II
Bränd av solen
Livsdramat Andrej Rublev
Duck Soup
The Secret Life of Walter Mitty
Frankenstein (James Whales)
Crumb
American Splendor
Manhattan
Ed Wood
Frida
My Summer of Love
Secretary
Wings of the Dove
Lenny
Being John Malkovich
Welcome to the Dollhouse
Happiness

Jag kan åstadkomma fler om jag går upp och tittar i dvd-hyllan. Men med alt det sagt tillägger jag gärna att jag är rätt förtjust i Blade Runner, liksom i ett par av Scotts andra filmer. Nej, så där otroligt märkvärdig är den inte, framför allt inte för någon som läst sf. Men den är en hedervärd sf-film som tar upp intressanta frågeställningar på ett inte alltför trivialt sätt, och som försöker göra någonting av dem. Och dessutom gillar jag Rutger Hauer; fan vet om jag inte borde lägga till Flesh+Blood i listan här ovanför. Jag drar nog gränsen strax före Turkish Delight, men i alla fall.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 00:29

john-henri skrev:Får man bidra med några titlar till, då, som faktiskt har kultstatus, och som mer än väl förtjänar den?

Double Indemnity
All About Eve
Sunset Blvd.
High Noon
The Searchers
The Apartment
Brazil
Star 80
Crash
The World, Then the Fireworks
Bound
Ivan den förskräcklige I-II
Bränd av solen
Livsdramat Andrej Rublev
Duck Soup
The Secret Life of Walter Mitty
Frankenstein (James Whales)
Crumb
American Splendor
Manhattan
Ed Wood
Frida
My Summer of Love
Secretary
Wings of the Dove
Lenny
Being John Malkovich
Welcome to the Dollhouse
Happiness

En av de här hade jag för all del redan nämnt och några av dem håller jag personligen inte med om förtjänar kultstatus, men det därhän... vad krävs för att vi ska säga att en film har kultstatus?

För alla dem som jag räknade upp har också hängivna grupper av followers, liksom, som ser filmerna om och om igen och diskuterar dem och uttolkar dem och så vidare. Nu är det förstås så att vi äkta filmfans är kultiga vad beträffar väldigt många filmer, så själv tillhör jag åtskilliga av de där grupperna av entusiaster (alltså, jag tillhör dem som ser många av de uppräknade filmerna gång på gång och uttolkar dem och allt det där).

Om det med kult även menas att filmen ska ha denna status på något sätt i det allmänna medvetandet, ute bland folk som inte är särskilt intresserade av film per se, tror jag att begreppet faller. Problemet är ju nämligen att bara en bråkdel av de uppräknade filmerna ens är kända av allmänheten. Fråga mannen och kvinnan på gatan, och ytterst få kommer att veta vad man pratar om när man nämner "Pandora's Box" eller "Repulsion" eller "Fest i byn" eller ens "The Third Man" och "Touch of Evil" och "All About Eve".

Det funkar liksom inte. Man får nog säga att en film har kultstatus om den har en kult omkring sig, och den kulten kommer i nio fall av tio att bestå av cineaster som känner till och har sett och älskar filmerna. Förstås.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag lägger den här inlägget i filmtråden också, för vi har rört oss bort från "Blade Runner". Eventuella kommentarer bör alltså göras där i stället. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 04 okt 2007, 00:42

jophan skrev:
tompe skrev:Har du några exempel på filmer vars kultstatus du anser är cineastiskt välmotiverad?

O, ja.

Det sjunde inseglet
Barry Lyndon
Snövit och de sju dvärgarna
Moderna tider

det är bara att fylla på. Det var en konstig fråga.

Ni verkar använda ett annat kultstatus-begrepp än jag. Speciellt med tanke på alla filmer som räknades upp i tråden. Ni verkar räkna upp klassiker.

Vad är den cineastiska aspekten i Snövit som gör det till en kultfilm?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 00:49

tompe skrev:Vad är den cineastiska aspekten i Snövit som gör det till en kultfilm?

Jag förstår faktiskt inte den här frågan.

En kultfilm är en kultfilm om den har en kult av anhängare.

Vad som är den cineastiska aspekten som gör den till det? Ja, det skulle jag tro varierar beroende på vilken av anhängarna du frågar.

Snövit är historiskt intressant som den första, tecknade långfilmen. Den är dessutom, till skillnad från de senaste decenniernas Disney-filmer, vidunerligt vältecknad och även i övrigt välgjord.

Dessutom är den en som jag tycker lysande film även på många andra sätt, och då är jag inte ens någon vän av tecknad film per se.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 04 okt 2007, 00:57

Johan införde begreppet "cineastiskt (o)motiverad". Om en sak är kult bara för att folk säger att det är kult så saknar ju detta begrepp (cineastiskt omotiverat) helt relevans. Och om orsakerna hos varje person varierar är begreppet ganska meningslöst också. Så uppenbarligen menade Johan något annat och jag undrade vad detta var.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 01:03

Jag har försökt flytta diskussionen till filmtråden i baren. Jag gör ett nytt försök och svarar därför på Tompes inlägg där i stället.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 04 okt 2007, 08:09

Sheriffen skrev:Jag har försökt flytta diskussionen till filmtråden i baren. Jag gör ett nytt försök och svarar därför på Tompes inlägg där i stället.

Hehe, nice try. (Detta är alltså en spinoff från http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=696 )
Senast redigerad av jophan tor 04 okt 2007, 08:17, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 04 okt 2007, 08:15

tompe skrev:Johan införde begreppet "cineastiskt (o)motiverad". Om en sak är kult bara för att folk säger att det är kult så saknar ju detta begrepp (cineastiskt omotiverat) helt relevans. Och om orsakerna hos varje person varierar är begreppet ganska meningslöst också. Så uppenbarligen menade Johan något annat och jag undrade vad detta var.

Nej, jag menade ungefär det som Sheriffen skriver i den andra tråden.

En film är kult därför att en stor, högljudd grupp människor dyrkar den. Det finns olika anledningar till det. En del är cineastiska, andra är det inte. Det finns dåliga filmer som är kult för att folk älskar miljön där de är inspelade, för att en av skådespelarna är obeskrivligt ful och så vidare. Och så finns det sådana som Citizen Kane, Det sjunde inseglet med flera, som är kult för att de är så jävla bra som filmkonst, helt enkelt. Blade Runner är en bra film, men inte så bra som filmkonst som kulten av den inom sf-kretsar skulle kunna förleda en att tro.

Och ja, liksom alla omdömen om konst, är detta en subjektiv åsikt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 04 okt 2007, 10:26

Jag håller inte helt med om din definition. Gruppen människor behöver inte vara stor. Plus det viktiga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_film

The term cult film implies a certain level of obscurity, and widely popular, mainstream movies are not considered to be cult films.

Så jag anser inte Snövit vara en kultfilm.

Då det gäller Blade Runner sa artikeln som refererades "science fiction cult film turned classic".

Min poäng från början var att cineastiska anledningar är inga viktiga eller dominerande anledningar för att en film blir en kultfilm. Så det kändes konstigt att lyfta fram dessa faktorer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 04 okt 2007, 12:21

tompe skrev:Min poäng från början var att cineastiska anledningar är inga viktiga eller dominerande anledningar för att en film blir en kultfilm. Så det kändes konstigt att lyfta fram dessa faktorer.

OK, vi använder kultfilm i två delvis olika betydelser. Jag menar att något som generationer cineaster dyrkar är en kultfilm, jag syftar inte på de där "kultrullarna" som vunnit något slags undergroundstatus.

I vilket fall är det i princip endast cineastiska faktorer som gör en film intressant för mig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 12:44

jophan skrev:I vilket fall är det i princip endast cineastiska faktorer som gör en film intressant för mig.

Ber att få instämma med föregående talare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten