Serier och annan kultur för barn

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: Serier och annan kultur för barn

Inläggav Rymd-Olov » fre 01 okt 2010, 10:46

Det här känns som en rolig och konstruktiv tråd att återuppliva.

Att serier inte endast är avsedda för barn och aldrig har varit det är naturligtvis ett faktum. I seriernas barndom var dock nästan alla serier humorserier och som sådana förmodligen avsedda att vara genuina allåldersserier. Sedan är ju humor något mycket individuellt och skämt man inte tycker är roliga kan lätt uppfattas som infantila.

Problemet med att serier framställs som bara avsedda för barn är inte bara att potentiella seriefantaster avskräcks från att ta mediet till sig, utan har även andra olyckliga konsekvenser. Ta t ex de exemplar av serietidningen Galago som delades ut av SSU vid något valmöte under förra valrörelsen. Det innehöll bitvis ganska grov satir och ironiska våldsskildringar som uppenbart riktade sig till vuxna läsare. Men de som tog emot serietidningen tänkte, enligt rådande fördomar, något i stil med "ah, en serietidning, det är så självklart lämplig underhållning för mina barn att jag inte ens behöver bemöda mig om att kolla innehållet eller ens titta på omslaget innan jag sätter det i händerna på min femåring". Naturligtvis belv det "skandal" (enligt kvällstidningarna) då barnen läste otäcka serier och serieovana vuxna missförstod Pontus Lundkvists serie "Golfarupproret" till den grad att det i media framställdes som om PL på allvar anklagade Borgarna för att planera folkmord. Sådant skulle aldrig ha hänt med en film, eftersom ingen förälder skulle låta sina barn titta på en film utan att först ta reda på om det är Pippi Långstrump eller en porrfilm. Hoppas jag.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sten » fre 01 okt 2010, 11:01

Rymd-Olov skrev:Sådant skulle aldrig ha hänt med en film, eftersom ingen förälder skulle låta sina barn titta på en film utan att först ta reda på om det är Pippi Långstrump eller en porrfilm. Hoppas jag.

Jag har i och för sig hört skojiga anekdoter om vad som kan hända när filmuthyrare och -försäljare placerar hentaifilmer bland de andra tecknade barnfilmerna. Men det är väl en variant av tecknade serier, antar jag.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 05 okt 2010, 12:01

Sten skrev:Jag har i och för sig hört skojiga anekdoter om vad som kan hända när filmuthyrare och -försäljare placerar hentaifilmer bland de andra tecknade barnfilmerna. Men det är väl en variant av tecknade serier, antar jag.

Ja, "tecknad film" har väl nästan lika låg status som serier i Sverige. Iofs har jag en bekant som berättade att hans familj, när de hade hyrt en icke-tecknad film, fick fel kassett i fodralet och därför började titta på en amatörporrfilm med filmbutiksinnehavaren i en av rollerna. Men jag tror att det är att betrakta som ett specialfall.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Föregående

Återgå till Kulturkvarten