Serier och annan kultur för barn

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 21:45

Du implicerar i ditt val i rubirken till denna tråd att alla serier skulle vara avsedda för barn. Det är din felaktiga beskrivning av världen som stör. Som Sten skriver så är det också totalt irrelevant att mycket serier är avsedda för barn.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 21:53

Sten skrev:Men vad har det med saken att göra? Alltså, allvarligt, det är ett fullständigt bisarrt argument.

Hm. Då förmodar jag att du på motsvarande sätt anser det bisarrt att hävda att merparten av all science fiction faktiskt är litteratur för vuxna och tänkande människor, och inte bara massmarknadslitteratur av enklaste slag för kioskförsäljning.

Vad jag gör är ju bara att tala om till vilka de flesta serieskapare riktar sig. Vilken som är deras målgrupp. Det är helt enkelt en deskription av fenomenet serier. Hur mycket tydligare kan jag uttrycka det?

Om du lägger samman den totala mängden rörliga bilder som har framställts de senaste hundra åren är förmodligen den överväldigande majoriteten antingen (1) avsnitt av ändlösa såpoperor på spanska, (2) reklamfilmer eller (3) semestervideor.

Betyder det att det är ointressant att diskutera film, för jag har tröttnat på att titta på semestervideor?

Nej, eftersom semestervideor inte är intentionell konst. Inte reklamfilm heller. I större mån men bara nätt och jämnt tvåloperor.

Detsamma gäller förstås inte filmkonsten.

Vilket väl borde vara uppenbart.

Tycker jag.

Det du gör nu är att jämföra grönsaker med asfalt, semesterfilmer med feature filmer.

Olika saker.

Hur icke uppenbart kan detta vara...? FNISS.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 09 okt 2007, 23:31, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 21:59

tompe skrev:Som Sten skriver så är det också totalt irrelevant att mycket serier är avsedda för barn.

Inte för mig, eftersom det faktum att de är avsedda för barn gör att de brukar vara lite för enkla och endimensionella för att jag ska ha utbyte av dem.

Det börjar bli riktigt spännande att se hur lång tid det ska ta för detta mycket enkla faktum att tränga in i huvudet på diskussionens övriga deltagare. :-)

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Självklart är det oväsentligt att alla leksaker i en leksaksbutik är avsedda för barn, så jag hoppas att alla ni diskussionslystna i denna tråd lägger en stor del av lönen på leksaker till er själva och leker av hjärtans lust! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 22:02

Varför likställer du "mycket serier" med "alla serier"?

Mycket sf är skriven för barn så därför är alla sf-böcker ointressanta för mig.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 22:09

tompe skrev:Varför likställer du "mycket serier" med "alla serier"?

Mycket sf är skriven för barn så därför är alla sf-böcker ointressanta för mig.

Och vad har du att göra med om jag gillar serier eller inte och varför tjatar du om det?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 22:20

Jag kommenterar dina argument och inte dina åsikter.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 22:24

tompe skrev:Jag kommenterar dina argument och inte dina åsikter.

Och syftet med dina kommentarer?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 22:37

Man är moraliskt skyldig att angripa dåliga argument. Världen blir bättre då i någon mening.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 22:40

tompe skrev:Man är moraliskt skyldig att angripa dåliga argument. Världen blir bättre då i någon mening.

Men jag ser i annan tråd att man inte är moraliskt skyldig att ersätta människor när man utnyttjar deras arbete, med andra ord att slaveri är helt ok.

Jodu, hejsan hoppsan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 22:54

Sheriffen skrev:Men jag ser i annan tråd att man inte är moraliskt skyldig att ersätta människor när man utnyttjar deras arbete, med andra ord att slaveri är helt ok.

Liksom, slaveri är vad jag vet att man tvingar andra att arbeta. Så ditt resonemang ovan är felaktigt. Sedan är jag utilitarist så jag kollar på varje fråga för att avgöra vad som är riktigt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 23:02

tompe skrev:
Sheriffen skrev:Men jag ser i annan tråd att man inte är moraliskt skyldig att ersätta människor när man utnyttjar deras arbete, med andra ord att slaveri är helt ok.

Liksom, slaveri är vad jag vet att man tvingar andra att arbeta. Så ditt resonemang ovan är felaktigt.

Jo, men bara om man som i riktig ahrvidebatt föredrar att vrida och vränga på begrepp, för att slipp diskutera själva innebörden. Är det rätt att utnyttja andras arbete utan att betala dem eller inte? Ja eller nej?

Sedan är jag utilitarist så jag kollar på varje fråga för att avgöra vad som är riktigt.

Jag tror att de flesta kollar på varje fråga, oavsett moralisk övertygelse. Men du sitter ju hellre och tomlirar sofistiskt med massa begrepp i stället för att helt enkelt diskutera ämnet. Det är lite tråkigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 23:06

Ämnet diskuteras i en annan tråd. Här invände jag mot ditt trasiga resonemang om slaveri. Du brukar klaga på liknande saker men helt plöstlsigt är det förbjudet för andra att göra detta.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 09 okt 2007, 23:09

tompe skrev:Ämnet diskuteras i en annan tråd. Här invände jag mot ditt trasiga resonemang om slaveri. Du brukar klaga på liknande saker men helt plöstlsigt är det förbjudet för andra att göra detta.

Helledudandedå. Snyft, snyft.

Nu är stora elaka farbror Sheriffen inte bara ointresserad av serier, han är *stygg* också!

Fy, fy, fula farbror Sheriffen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » ons 10 okt 2007, 07:54

Ah, argumenten tryter, ser jag.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 10 okt 2007, 10:47

Äsch, fåna dig inte. Kolla vad jag svarade på. Tycker du att man i stället ska "argumentera" fram och tillbaka om huruvida jag verkligen brukar göra så och om jag nu "förbjuder" andra att göra det? Vad för slags diskussion blir det?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten