Kulturkoll

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Kulturkoll

Inläggav Sheriffen » lör 06 okt 2007, 22:48

john-henri skrev:frågan är väl om man i någon bemärkelse "bör" ha en om än aldrig så oengagerad och odetaljerad koll på också sådan kultur som man inte själv råkar vara road av. Egentligen är jag inte beredd att påstå att det skulle vara så. Men jag känner nånstans i ryggmärgen att jag nog borde, och det är därför jag genom åren läst romaner också av Jackie Collins och drösar med andra som inte roat mig ens det bittersta, men som tillhör de mest lästa i världen.

Sådant här beror ju helt och hållet på vilka kulturella yttringar man är intresserad av.

Jag håller inte din koll på massmarknadsböcker som är de mest lästa i världen och skulle därför aldrig komma på tanken att läsa Jackie Collins, men däremot håller jag motsvarande koll på exempelvis film och ser för att vidga den fond av sedda filmer mot vilken jag ständigt ser film även sådant som jag på förhand vet att jag med all sannolikhet inte kommer att gilla eller ha något större utbyte av. Medges, kaboom-filmerna har jag efter bara något tusental nu i princip slutat se eftersom den delen av fonden nog kan anses vara mer eller mindre komplett, men jag ser väldigt mycket annat som jag tycker mig böra ha koll på.

Detsamma med det mänskliga tänkandet, faktiskt. Det låter säkert stroppigt när man säger det, men jag vill ha så god koll jag kan få på det stora samtalet - alltså, det samtal som förts genom hela den mänskliga historien och som yttrar sig i filosofi och vetenskap och där exempelvis Platon, Seneca, Montaigne, Machiavelli, Kant, Hume, Darwin, Einstein, och så vidare deltagit. Kort sagt, det stora samtal som för det mänskliga vetandet framåt.

Samma sak när det gäller musik i väldigt många former, numera sedan några år tillbaka främst techno, trance, electronica, chill out och lounge. Fast tidigare och fortfarande även, som nämnts, heavy metal och jazz och blues och reggae och barock och medeltida vokala mässor och... (fyll i, för när det gäller musik är det lättare att tala om vad jag *inte* lyssnar på, så alltså: opera, dansband och hip hop stryker på foten, för de tre genrerna kan jag helt enkelt inte med över huvud taget).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten