Koll på vuxenserier

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Koll på vuxenserier

Inläggav Sheriffen » fre 05 okt 2007, 11:08

Fortsättning från http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=708

tompe skrev:På samma sätt som att även de som inte läser tecknade serier hört talas om Sandman. Och jag har inte märkt i serievärlden att man kallar Sandman för kult.

Jaha? Vad är Sandman för något?

För mig är det en låt med Metallica. "Enter Sandman". Från 1991, svarta albumet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 05 okt 2007, 12:36

Du menar allvar? Om man lyssnade på kulturprogram på radio eller läste kultursidor trodde jag inte man kunde undvika att känna till denna banbrytande serie av Neil Gaiman.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » fre 05 okt 2007, 12:41

Jag är mer förvånad över att Sheriffen nämner Metallica snarare än E. T. A. Hoffman...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 05 okt 2007, 12:56

Jodå, jag menar allvar. Jag lyssnar ständigt på radio - P1 och BBC och SR Minnen och P2 - men har aldrig hört något om serien där. Och inte heller har jag läst om den på tidningarns kultur- eller för den delen seriesidor, inte heller i International Herald Tribune som jag läser när jag är utomlands. Så nä, jag kände inte till den.

Känner du förresten till Metallicalåten? Jag vågar mig på gissningen, faktiskt, att Metallica är mer berömda än båda Sandman och E. T. A. Hoffman! Tillsammans! :-)

Hoffman känner jag för övrigt till, men visste inte att han skrivit något som handlar om denne Sandman.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » fre 05 okt 2007, 13:04

tompe skrev:Du menar allvar? Om man lyssnade på kulturprogram på radio eller läste kultursidor trodde jag inte man kunde undvika att känna till denna banbrytande serie av Neil Gaiman.

.. som av Norman Mailer lär ha kallats "a comic strip for intellectuals". Dessutom har en av episoderna av Sandman vunnit World Fantasy Award i novellklassen -- och det var första och enda gången som detta pris delades ut till ett serietidningsmanus, eftersom reglerna ändrats sedan dess.

Sådant där bara MÅSTe man känna till! ;-)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » lör 06 okt 2007, 16:44

Sheriffen skrev:Jag misstänker att dem du nämner är framstående serieskapare, men jag är alltså ointresserad av serier.

Tragiskt...

Jo, sedan var det ju Sandman och inte Neil Gaiman vi pratade om. Jag har hört talas om Neil Gaiman, men som författaren till en sf-bok jag inte läst, "Good Omens". Och som en serietecknare som gjorde en serie till ett album av Alice Cooper, "The Last Temptation".

Men fantastik hänger du väl ändå med i? Se i så fall inte Gaiman som en serieförfattare utan som en fantastikförfattare, om det underlättar. Det finns så jäkla mycket mer av honom utöver de där verken (och Good Omens skrevs dessutom tillsammans med Terry Pratchett[/i].
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » lör 06 okt 2007, 20:09

1. Nej, "John Blund" är rekommenderad svensk version. "Jon" hette han för hundrafemtio år sedan, i den första översättningen av Andersens saga då namnet introducerades på svenska, och det har för all del hängt med, men blivit allt mer sällsynt; sedan TV-serien "John Blund" är den äldre stavningen nästan fullständigt försvunnen.

2. Jag gillar inte heller serier, och har med enstaka undantag inte läst några sedan jag var tolv-tretton eller så. Så naturligtvis kan jag egentligen inget om serier, i den bemärkelsen att jag har en aning om seriefigurer eller vem som hittat på vilken eller vilka det är som respektive skissar och tuschar och färglägger olika tidningar. Men en handfull namn har uppenbarligen haft så stor betydelse för mediets utveckling och tillväxt att de fastnat till och med hos mig. Eisner förefaller vara den förste som höjde seriemediet till konst; hans sena serieromaner är förnämliga, och dem har jag läst. Sienkiewicz ska du ta en titt på; han målar ibland sina serier i olja och gör verkligt enastående ting. Moore har gått i Eisners fotspår och skapat vad jag tycker är verkligt imponerande kombinationer av text och bild, inte minst i Sin City-sviten. (Medan han som tecknade Snobben hette Schulz, om du är road.)

3. Nejvisst, jag kan få om några namn på heavy metal-artister eller rappare eller grungeartister eller en hel massa andra. Jag inbillar mig att det funkar ungefär som med serierna ovan; jag lär mig eftersom konst intresserar mig, och förmodligen känner jag igen fler band än du tror. Men förvisso utan att veta vilka som ingår i dem. Jazz har jag lyssnat rätt mycket på de senaste tio åren, så där skulle jag kanske förvåna dig, men att det råkar vara så är egentligen irrelevant; frågan är väl om man i någon bemärkelse "bör" ha en om än aldrig så oengagerad och odetaljerad koll på också sådan kultur som man inte själv råkar vara road av. Egentligen är jag inte beredd att påstå att det skulle vara så. Men jag känner nånstans i ryggmärgen att jag nog borde, och det är därför jag genom åren läst romaner också av Jackie Collins och drösar med andra som inte roat mig ens det bittersta, men som tillhör de mest lästa i världen.

Jaja.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » lör 06 okt 2007, 23:19

john-henri skrev:Moore har gått i Eisners fotspår och skapat vad jag tycker är verkligt imponerande kombinationer av text och bild, inte minst i Sin City-sviten.

Fast nu blandar du ihop Alan Moore med Frank Miller, som i och för sig slog igenom ungefär samtidigt och båda var med om att förnya superhjältegenren, Moore med Watchmen och Miller med Batman - The Dark Knight Returns. Av dem båda sätter jag Moore väldigt mycket högre - Millers enorma fascination för våld blir ofta litet för mycket för mig.
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 06 okt 2007, 23:27

J-h:n skrev:
john-henri skrev:Moore har gått i Eisners fotspår och skapat vad jag tycker är verkligt imponerande kombinationer av text och bild, inte minst i Sin City-sviten.

Fast nu blandar du ihop Alan Moore med Frank Miller, som i och för sig slog igenom ungefär samtidigt och båda var med om att förnya superhjältegenren, Moore med Watchmen och Miller med Batman - The Dark Knight Returns. Av dem båda sätter jag Moore väldigt mycket högre - Millers enorma fascination för våld blir ofta litet för mycket för mig.

Och pratar vi om de här så har jag aldrig läst serietidningen Sin City, men jag har sett den film man baserat på serien. Ytterligare en schablonfilm i kaboom- och våldsfacket, den här med den distinkta nackdelen att den är det där ansträngande mellantinget mellan film med levande skådespelare och animerad film som blev så tröttsamt redan när Ralph Bakshi gjorde Lord of the Rings på film första gången.

Och våldet i den var, uppenbarligen liksom i serien, förvisso övermaga, men knappast mer så än i vilken annan kaboom-film i det schablonerade dussinformatet som helst.

Och tänka sig att jag en gång i tiden blev så uttråkad av Cassavetes "Faces" att jag lämnade föreställningen långt innan filmen var över. Man var nog bortskämd. Just den filmen ska jag ge en ny chans, för jag har den nu inspelad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 07 okt 2007, 00:25

J-h:n skrev:

Så sant; jag tigger tillgift. Som sagt är jag inget vidare på seriefolk, men Moore och Miller trodde jag nog ändå att jag klarade av att skilja på (en gång i tiden gav jag ju faktiskt ut Watchmen på svenska, såvitt jag vet den enda serieroman som någonsin varit ordinarie huvudbok i någon bokklubb här i landet).

Och skam till sägandes gillar jag dessutom Miller och faktiskt också Sin City-filmatiseringen, som är den enda med den där animerade skådisar-tekniken jag lyckats stå ut med; här tycker jag att det görs effektfullt, och estetiskt konsekvent, medan jag håller med Sheriffen om att det bara irriterade i Bakshis halva Tolkienfilm (och blir urtråkigt i fjolårets svårbegripligt hyllade Dickfilmatisering, även om den väl redan har blivit kult). Visst är Sin City full av schabloner. Men här förefaller de mig mycket medvetna, liksom i Millers serieromaner; ett slags noirkollage som syftar snarare till att renodla motiv än förnya dem.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » sön 07 okt 2007, 22:47

john-henri skrev:Och skam till sägandes gillar jag dessutom Miller och faktiskt också Sin City-filmatiseringen, som är den enda med den där animerade skådisar-tekniken jag lyckats stå ut med; här tycker jag att det görs effektfullt, och estetiskt konsekvent, medan jag håller med Sheriffen om att det bara irriterade i Bakshis halva Tolkienfilm (och blir urtråkigt i fjolårets svårbegripligt hyllade Dickfilmatisering, även om den väl redan har blivit kult). Visst är Sin City full av schabloner. Men här förefaller de mig mycket medvetna, liksom i Millers serieromaner; ett slags noirkollage som syftar snarare till att renodla motiv än förnya dem.

Jodå, visst. Jag fattar vad det är han sysslar med, en sorts pastischer som leker med schabloner och medvetet skruvar upp våldet in absurdum. Inget ont i det, jag tycker bara det blir tröttsamt i längden. Precis som jag tycker det blir tröttsamt hos Tarantino, t ex (inga jämförelser i övrigt).
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 07 okt 2007, 23:41

Någon ens aldrig så flyktig tanke på att just du inte skulle haja hade jag definitivt aldrig, det kan jag garantera dig. Särskilt blygsam tror jag inte att jag är, men sådär i stora slängar har jag genom åren blivit tvungen att medge att det förmodligen finns ett par, tre medfans som är bättre översättare än jag, och att det likaså finns ett par, tre som är mer perceptiva kritiker än jag. Och sedan Torkel dog är rimligtvis du den ende som kvalar in i bägge kategorierna.

Trösten är förstås att ingen av de här övermänniskorna är särskilt produktiv. Frånsett då i kritikerkategorin Sven Christer, som ju också försvunnit.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 08 okt 2007, 04:06

john-henri skrev:men sådär i stora slängar har jag genom åren blivit tvungen att medge att det förmodligen finns ett par, tre medfans som är bättre översättare än jag

Nu i princip ber du om det, så ok - jag skulle kunna säga något elakt om att skriva av i stället för att översätta. Fast jag tror jag låter bli, trots allt.

Men inte riktigt, ändå. Ett enda litet exempel från mycket modern tid. "It was floating" heter "Det svävade" på svenska när det är i rymden eller luften, inte "Det flöt". Flyter gör saker och ting i vätska. På svenska.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » mån 08 okt 2007, 11:32

Jag har alltid tänkt mig att sväva är mågot man gör i något medium och i tyngdkraft. Om man bara driver i vakum så skulle jag inte säga att man svävade.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav syntax » mån 08 okt 2007, 14:13

Nu vet jag ju itne hur meningen avslutas.. men "it floated" skulle väl även kunna översättas med det gled om man vill ha ett ord som inte känns lika bundet till ett medium, då man t ex kan glida fram både igenom luft och vatten.

Angående driva så har även jag fått uppfattningen att det måste göras under inverkan av någon yttre kraft (strömmande vatten, gravitation, luftström/vind/storm), samt att det kanske inte är en helt regelbunden/förutsägbar rörelse. I rymden avtar ju dessa effekter rätt märkbart, så driva ger för mig i alla fall en lite konstlad bild, även om man naturligtvis fortfarande påverkas av gravitationen, oavsett hur lång bort närmsta massa är.

Jag har lite samma problem med att sväva.. känns för mig som om man måste sväva i relation till något.
syntax
WAHF

Återgå till Kulturkvarten