Årets Nobelpris i litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Årets Nobelpris i litteratur

Inläggav Sheriffen » tor 11 okt 2007, 07:01

Vem som får det offentliggörs i dag.

Mitt högsta önskemål, omöjligt: Tim O´Brien (som jag kommer att fortsätta tjata om år ut och år in).

Annat högt önskemål, omöjligt men varit på tal i Akademien: Ray Bradbury.

Den ständiga högoddsaren: Joyce Carol Oates.

Mycket troliga kandidater: Adonis, Assia Djebar, Ko Un och Philip Roth.

Troligast av de troliga kandidaterna: Assia Djebar eller Philip Roth.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Detta inlägg redigerat, för när jag läste John-Henris slog det mig att jag råkat glömma Adonis, som mycket riktigt är ett hett namn, och om nu John-Henri gissar på att Philip Roth kan stämma så lägger jag till honom som ytterligare en av de troligaste. D.S.
Senast redigerad av Sheriffen tor 11 okt 2007, 07:31, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 11 okt 2007, 07:26

Liksom Sheriffen känner jag mig tämligen säker på att min egen favoritkandidat inte får priset: J. G. Ballard.

Sekundärt är det ju åtminstone möjligt att hoppas på någon av dem jag med bred marginal tycker förtjänar det, och som i varje fall inte lär betraktas som otänkbara även om de har mycket dåliga odds: Joyce Carol Oates (taskiga odds: hon skriver för mycket, är för brett läst, publicerar sig inom populärlitterära genrer); Herta Müller (taskiga odds: för kompromisslöst och antitotalitärt politisk, för många tyskspråkiga på senare tid); Doris Lessiing (taskiga odds: har visserligen gjort stark comeback men utgav svagare verk under en tid); Haruki Murakami (taskiga odds: för populistisk, för nära gränsen till inte "fin" magisk realism utan tvättäkta sf och fantasy, för mycket kult bland för unga läsare).

Vem får det då? Min gissning är Inger Christensen. Det är dags för en poet, det behövs fler kvinnliga pristagare och ingen skandinav har fått det på över trettio år. Gardera med Adonis och Amos Oz, perenner som det ligger i fatet att Mellanöstern just fått ett pris. Årets förlagsbranschsnack är Philip Roth, ett så säkert och trist kort att det förstås är risk att det stämmer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav nide » tor 11 okt 2007, 08:38

Jag skulle ju helst se att Antunes fick det. (Och om ni nu händelsevis inte läst honom så gör det för allt i världen, Fado Alexandrino är en av mina stora läsupplevelser de sista tio åren). Förutom de som redan nämnts känns väl Darwish som en total outsider. De svenska författare som faktiskt kan skriva (en patetisk handfull bestående av Östergren, Tranströmer, Kihlgård et al) är ju knappast ens att tänka på.
nide
WAHF

Inläggav john-henri » tor 11 okt 2007, 08:53

Frågan är väl om någon svensk seriöst ens vill ha priset sedan det förra som gick till svenskar resulterade i att Eyvind Johnson dog efter två års obruten tystnad och Harry Martinson tog livet av sig.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav nide » tor 11 okt 2007, 08:57

john-henri skrev:Frågan är väl om någon svensk seriöst ens vill ha priset sedan det förra som gick till svenskar resulterade i att Eyvind Johnson dog efter två års obruten tystnad och Harry Martinson tog livet av sig.

Tja, om man nu ska vara krass så är ju Tranströmer ändå på upphällningen.
nide
WAHF

Inläggav Johan » tor 11 okt 2007, 11:51

Frågan är väl om någon svensk seriöst ens vill ha priset sedan det förra som gick till svenskar resulterade i att Eyvind Johnson dog efter två års obruten tystnad och Harry Martinson tog livet av sig.

Jag var förvisso inte med när det begav sig, men kritiken mot Johnson, Martinson och Svenska Akademiens beslut handlade väl mer om att de var ledamöter däri än om deras nationalitet?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tor 11 okt 2007, 12:01

Lessing!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 11 okt 2007, 12:04

Gratulerar, Doris Lessing!!!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tor 11 okt 2007, 12:09

Det var som fan.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » tor 11 okt 2007, 12:14

Johan: Nja, bara delvis; framför allt Eyvind Johnson förföljdes upphetsat av gäng med revolutionära litteraturvetare som menade att hans Nobelpris var överklassens uppmuntrande tack för att han genom sitt författarskap avslöjat sig som klassförrädare.

Lessing: Det var som fan. Och så tilltalande. Samt avgjort första gången någon får priset efter att ha varit hedersgäst på en världs-sf-kongress. Nu borde hon ju nästan vara aktuell som GoH på en eller annan Swecon också.

Fast som vanligt blir det nog bråttom eftersom väl Akademien i Lessings fall har funderat på saken sedan hon började bli föreslage till priset medan hon arbetade med Martha Quest-sviten, i mitten av 1960-talet. Såvitt jag förstått har hon väl hälsan hjälpligt i behåll, men hon är ändå 88 år även om hon upprätthåller en högst imponerande flit.

John-Henri
Senast redigerad av john-henri tor 11 okt 2007, 12:21, redigerad totalt 1 gång.
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tor 11 okt 2007, 12:16

Kanske aktuellt att flytta diskussionen till Litteraturforumet? Den blev ju plötsligt sf-anknuten!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav George » tor 11 okt 2007, 12:16

George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 11 okt 2007, 12:17

john-henri skrev:Såvitt jag förstått har hon väl hälsan hjälpligt i behåll, men hon är ändå 88 år och har inte publicerat något på fem eller sex.

Nu kanske jag cyklar, men kom inte "The Cleft" rätt nyligen...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav George » tor 11 okt 2007, 12:22

Cleft kom 2007 enligt länken (det var som tusan) ovan.
George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav Johan » tor 11 okt 2007, 12:38

John-Henri: aha. Intressant. Den aspekten hade jag missat när jag läst om saken så i efterhand.

Rolig sak: Dagens Nyheter verkar ha varit en aning oförberedda, så deras artikel om Lessing är i skrivande stund bara delvis en bearbetning av svenska Wikipedias text om henne, delvis bara kapad rakt av, med helt identiska meningar som:

"Det var emellertid med monumentalverket Den femte sanningen (1962), som hon etablerade sig som författare av internationell rang. Denna bok betraktas av många (dock inte av Lessing själv) som ett viktigt feministiskt verk."

"Hon är en av de mest kända kvinnliga författarna någonsin"

"Med rymdeposet Shikasta (1979) tar Lessings karriär steget fullt ut. Det leder henne till ett allvarligt försök inom mjuk science fiction efter att ha undersökt "inre verkligheter" och blivit fascinerad av de nya möjligheterna med genren."
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Nästa

Återgå till Kulturkvarten