Denys Arcand

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Denys Arcand

Inläggav Sheriffen » tor 16 nov 2006, 01:11

I går kväll började jag titta på "De barbariska invasionerna" av Denys Arcand. Jag kom inte ihåg att det var han som gjort "Det amerikanska imperiets fall", men redan under den nya filmens första minuter tänkte jag: "Det här måste vara en fortsättning på 'Det amerikanska imperiets fall'."

Försök att kontrollera detta på nätet misslyckas snöpligen, eftersom jag trots rätt gott om träffar inte hittar bra information om filmerna någonstans.

Om någon som vet kan tala om ifall detta är en medveten, direkt fortsättning skulle det uppskattas. Om någon som kan googla skulle vilja ta sig ett par sekunder och göra det och sedan meddela resultatet, skulle även detta uppskattas.

"Det amerikanska imperiets fall" såg jag när den kom och den sitter i minnet även efter så många år. Hittills verkar den här filmen kvalitativt vara något åt det hållet, men jag har inte sett så mycket av den ännu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tor 16 nov 2006, 01:36

En snabb koll på Wikipedia ger:
Les Invasions barbares (The Barbarian Invasions) is a Quebec comedy/drama film directed by Denys Arcand and released in 2003 winner of the Academy Award for Best Foreign Language Film at the 76th Academy Awards in 2004. It is the sequel to Arcand's earlier work, Le Déclin de l'empire américain, which won 9 Genies and the Toronto Film Festival's People's Choice Award.

Källa
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 17 nov 2006, 22:38

Johan skrev:En snabb koll på Wikipedia ger:
Les Invasions barbares (The Barbarian Invasions) is a Quebec comedy/drama film directed by Denys Arcand and released in 2003 winner of the Academy Award for Best Foreign Language Film at the 76th Academy Awards in 2004. It is the sequel to Arcand's earlier work, Le Déclin de l'empire américain, which won 9 Genies and the Toronto Film Festival's People's Choice Award.

Källa

Tack för hjälp även här. Jag tycker att det säger rätt mycket om "Det amerikanska imperiets fall" att man så långt efteråt kan komma ihåg den så väl att man genast hajar till under redan de första minuterna av "De barbariska invasionerna" och tycker att den måste vara en fortsättning. Starkt gjort av Arcand att kunna få någon som sett bokstavligt talat tusentals och åter tusentals filmer mellan dessa båda att koppla direkt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 14 jan 2007, 02:29

Det slog mig att jag i den här tråden kanske borde nämna att jag tycker att "De barbariska invasionerna" är en utmärkt film - gripande, välspelad, väsentlig. Åthävorna är inte stora och just därför så mycket effektivare. Ett djupt mänskligt drama, som måhända inte nyskapande men med kraft säger något värdefullt om vad det innebär att vara människa.

Jag låter högtravande, det vet jag, men jag vet inte så många andra sätt att formulera det här på.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 15 jan 2007, 03:26

Klart det är en fortsättning. Du kunde väl ha ringt och frågat. Imponerande bra dessutom; de enda andra jag kommer pä just nu som förefallit mig lika självklart behövliga är Gudfadern II och Linklaters "Before Sunrise"/"Before Sunset".

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav OsloPC » mån 15 jan 2007, 09:32

Déclin de l'empire américain var vellaget, på den annen side hadde jeg litt vanskelig for de selvopptatte og selvgode, fransk-canadiske intellektuelle (dermed ikke sagt at jeg må se filmer der personene er sympatiske). Scenen på masasjeinstituttet var stor!

Les Invasions barbares står på listen over slikt jeg ønsker å få sett, helt klart.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Skäggmonstret » mån 15 jan 2007, 20:13

john-henri skrev:Klart det är en fortsättning. Du kunde väl ha ringt och frågat. Imponerande bra dessutom; de enda andra jag kommer pä just nu som förefallit mig lika självklart behövliga är Gudfadern II och Linklaters "Before Sunrise"/"Before Sunset".

Har man sett "Before Sunrise"/"Before Sunset" så måste man ju även se "Waking Life", som definitivt inte är en fortsättning men som (antagligen) innehåller de båda huvudpersonerna i en av scenerna. "Waking Life" råkar även vara världens bästa film ... ja, om jag inte har missat någon ännu bättre förstås.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Återgå till Kulturkvarten