Smoke Rings

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Smoke Rings

Inläggav Sheriffen » tis 30 okt 2007, 03:27

Ok, jag ger mig.

Jag har ju med viss regelbundenhet informerat om SR Minnens sändningar av gamla läckra avsnitt i skräckserierna Kalla kårar och Klubb Varulven, men det finns ett annat radioprogram som SR Minnen sänder med stor regelbundenhet och som är ännu mycket bättre och som med stort fog kan sägas vara Sveriges Radios flaggskepp genom alla tider - det sändes med fler avsnitt än något annat program i svensk radios historia.

Smoke Rings.

"Hello there, music lovers! Vi inleder kvällens session med ett à la carte från Duke Ellington and the Harlem Footwarmers..."

Detta av alla tiders främsta radioröst och programledare, den skrovligt whiskyhese Leif "Smoke Rings" Anderson.

Sweden's Jazz Man No. 1.

Han gick ur tiden 1999, men alla vi jazz men och jazz women som troget lyssnade på hans program varje vecka, år ut och år in, kan aldrig bli kvitt det.

Och nu sänds det igen här: http://www.sr.se/mall/index.asp?ProgramID=1602

Redan 12.28 i dag kan man återigen lyssna på Smoke Rings. Men jag skulle faktiskt vilja rekommendera er att i stället koppla upp er eller slå på er digitala radioapparat vid midnatt, för Smoke Rings is a late night program. Mitt i natten, i kompakt mörker, är Smoke Rings the main thing.

Cooler than anything - and yes, it's got that thing we call swing.

Det spelar ingen roll av vilket skäl man är medlem i det här forumet. Det som är off topic diskuteras här i baren, men i det här fallet är det en chimär. För Leif "Smoke Rings" Anderson är aldrig off topic, i något sammanhang.

"Thank you for being with us. We'll be back next week, we hope, with some more sweet and swinging music for your listening pleasure."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » lör 08 dec 2007, 17:53

Smoke Rings-Anderssons radioprat är en form av konst, Kleinkunst eller vad man ska säga... Är glad att jag äger något så antikt som en kassett med lite Smoke Rings-låtar med mellansnack. Och "Marlowe's Theme" som slutvinjett; det kan inte bli bättre än så här...!
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 18 jul 2008, 20:27

Helt rätt. Det kan inte bli bättre än så här.

Så läs och lyssna:

http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/ind ... &nyheter=1

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten