Les hommes qui n'aimaient pas les femmes

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Les hommes qui n'aimaient pas les femmes

Inläggav centerwall » tor 08 nov 2007, 17:58

Nyss hemkommen från en vecka i Paris och kan meddela att Stieg Larsson är det stora namnet där. Överallt i metron görs det reklam för hans böcker och de stod bland de bäst säljande böckerna i kedjan Fnacs affärer.

Fast roligast var nog att jag noterade att den anrika bokaffären Shakespear and company hade bjudit in ingen mindre än Michael Moorcock till en uppläsning. Min stora glädje dämpades dock något när jag insåg att det var en kväll som jag skulle jobba (jag var i Paris som guide och tolk). Ajaj. Nå, slutet gott - allting gott. Jag missade själva uppläsningen med kom i tid till en mycket trevlig frågeställning med herr Moorcock som berättade lite om idéen bakom The Eternal Champion, varför han är besviken på SF med mera.

Jag fick med mig ett signerat ex av Byzantium Endures (jag gillar hur Moorcock signerar under sitt eget namn på försättsbladet) och förhörde mig lite försynt om han kunde tänka sig att komma till Sverige...

Förresten - om det är någon som vill ha restaurangtips om ni ska till Paris så hör gärna av er! Det finns många bra restauranger i Paris, och även många mediokra, så det är inte fel att vara på den säkra sidan.
centerwall
Letterhack

Re: Les hommes qui n'aimaient pas les femmes

Inläggav Sheriffen » tor 08 nov 2007, 18:10

centerwall skrev:Nyss hemkommen från en vecka i Paris och kan meddela att Stieg Larsson är det stora namnet där. Överallt i metron görs det reklam för hans böcker och de stod bland de bäst säljande böckerna i kedjan Fnacs affärer.

Den stora tragedin är att Stieg själv aldrig fick uppleva något av allt detta. Han måste vara en av ytterst få bästsäljande författare i historien som aldrig fick se en enda av sina böcker bli bästsäljare.

Jag fick med mig ett signerat ex av Byzantium Endures (jag gillar hur Moorcock signerar under sitt eget namn på försättsbladet) och förhörde mig lite försynt om han kunde tänka sig att komma till Sverige...

Jaha?! Och?!

Förresten - om det är någon som vill ha restaurangtips om ni ska till Paris så hör gärna av er! Det finns många bra restauranger i Paris, och även många mediokra, så det är inte fel att vara på den säkra sidan.

La Cupole i Montparnasse är väl fortfarande i farten, hoppas jag?

Man ska glömma att Ian Gillan från Deep Purple blev utkastad därifrån när han med cigarettändaren tände eld på en kypare och i stället uppleva både maten och restaurangen för vad de (förhoppningsvis fortfarande) är - bland Europas bästa. Och det är öppet dygnet runt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 10 nov 2007, 17:29

Sheriffen skrev:Man ska glömma att Ian Gillan från Deep Purple blev utkastad därifrån när han med cigarettändaren tände eld på en kypare och i stället uppleva både maten och restaurangen för vad de (förhoppningsvis fortfarande) är - bland Europas bästa. Och det är öppet dygnet runt.

I ett försök att skapa en uppföljare till Smoke on the Water, månne?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 13 nov 2007, 09:18

Sheriffen skrev:
centerwall skrev:

Jaha?! Och?!

Jag fick intrycket av att han är övertalningsbar - såvida han inte bara var artig mot mig. Dessutom påstod han att hans fru gärna vill se Sverige.

Sheriffen skrev:
La Cupole i Montparnasse är väl fortfarande i farten, hoppas jag?

La Cupole tillhör väl de krogar som alltid är i farten? :)

Fast det finns andra stjärnor på den Parisiska restauranghimlen som jag hellre rekommenderar. Den här gången hittade jag på en bakgata en liten krog som heter Les Trois Marimites där jag bland annat åt en sagolikt god paté inbakad i en crème brûler. Det var dessutom en spännande smakupplevelse vill jag lova!
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tis 20 nov 2007, 12:58

Jag gillar förresten de franska omslagen till böckerna:

http://i182.photobucket.com/albums/x16/ ... /stieg.jpg

Och när jag ändå håller på:

http://i182.photobucket.com/albums/x16/ ... orcock.jpg
centerwall
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 20 nov 2007, 14:02

Enligt vad som meddelas i branschen har Stiegs tre romaner nu med hygglig marginal passerat 2 miljoner sålda exemplar i Sverige medan försäljningen utomlands bedöms ha passerat den första miljonen. Serien har utkommit eller börjat utkomma på norska, finska, danska, estniska, franska, tyska. I förra veckan tecknades avtal med förlaget Alfred A Knopf i USA, som blev det 23:e land där böckerna nu hittat förläggare. För närvarande förhandlar man fortfarande med Japan, och efter försäljningen i USA är det knappast längre någon som tvivlar på att ytterligare åtskilliga länder kommer att följa.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Kulturkvarten