Varifrån kommer filmcitatet? [gärdsgårdsserien]

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Varifrån kommer filmcitatet? [gärdsgårdsserien]

Inläggav pinkunicorn » ons 05 dec 2007, 16:02

Den här tråden är skapad för att de som inte ser hundratals filmer om året ska ha en chans att gissa rätt någon gång ibland också.

Här är alltså ett filmcitat som jag tror att fler har en chans på än de obskyra saker som Sheriffen, John-Henri och några till excellerar i i den andra tråden.

"We're not the same. I'm an American. You're a sick asshole."
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 05 dec 2007, 17:57

En skillnad här är förmodligen – åtminstone vad mig anbelangar; jag talar förstås inte för Sheriffen – att det är stor skillnad på vilka filmer olika människor uppfattar som minnesvärda. Citatet du anger kände jag till exempel inte alls igen; sedan har jag fuskat och hittat det och kan ärligt säga att jag också har sett filmen, men att jag förmodligen aldrig i livet skulle ha kommit ihåg den om jag inte fått upp den på skärmen framför mig. Jag ska på inget sätt hävda att det här handlar om något annat än personliga preferenser, men intressant är det väl på sätt och vis. Jag har vänner som kan dialogen i samtliga James Bond-filmer praktiskt taget utantill; själv har jag inte ens brytt mig om att se alla. Medan jag nog har sett alla filmer som till exempel Cronenberg eller Nicolas Roeg har regisserat, och har andra bekantingar som avskyr båda som pesten. Men mer ska jag inte lägga mig i här; ha kul!

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Varifrån kommer filmcitatet? [gärdsgårdsserien]

Inläggav Fantastix » ons 19 dec 2007, 13:41

pinkunicorn skrev:Den här tråden är skapad för att de som inte ser hundratals filmer om året ska ha en chans att gissa rätt någon gång ibland också.

Här är alltså ett filmcitat som jag tror att fler har en chans på än de obskyra saker som Sheriffen, John-Henri och några till excellerar i i den andra tråden.

"We're not the same. I'm an American. You're a sick asshole."

Om jag minns rätt så är det en dialog ur filmen Falling Down med Michael Douglas. En film som jag gillade när jag såg den första gången men när jag här alldeles nyligen såg den var den inte alls lika bra.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 19 dec 2007, 14:34

Stämmer bra. Din tur!
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Fantastix » tor 20 dec 2007, 09:07

A: I'm hiring mercenaries for defense of the planet ..... But food and shelter are all we can offer in payment. All our wealth is in our culture.
B: I could buy your planet ten times over with what I've gathered in this room: plutonium, cadmium, quanine crystals... I've been very well paid for my work.

Från en film från 1980. Jag hoppas det finns andra som gillar dåliga filmer.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Fantastix » mån 14 jan 2008, 09:14

Citatet är från en film där De sju samurajerna möter Star Wars. Filmen är Jimmy T Murakamis Battle Beyond the Stars.

En helt enkelt fantastiskt dålig film med Sybil Danning, George Peppard, Robert Vaughn, Richard Tomas, John Saxon. Roger Corman var med och producerade filmen så det säger väl allt.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav jophan » mån 14 jan 2008, 10:21

Din definition av gärdsgårdsserie stämmer inte överens med min...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 14 jan 2008, 10:28

Faktiskt inte min heller. Gärdsgårdsserien verkar ha blivit avsevärt svårare än division 1-serien. Utan tvivel var det faktiskt därför som varje försök till gissning uteblev under nästan en månads tid.

Det finns inget som är så svårt som att gissa på filmer ur det jättelika drösselhavet av c-produktioner som för det mesta aldrig är visade på bio eller ens tv utan bara släppta i liten, nästan osynlig upplaga på dvd. Typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 14 jan 2008, 16:13

Mjo. Det vore nog bra om gärdsgårdsserien höll sig till filmer som man kan förvänta sig att rätt många (även icke-cineaster) har sett.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 14 jan 2008, 17:22

Så vad sägs om det här citatet?

"Darling. Light, of my life. I'm not gonna hurt ya. You didn't let me finish my sentence. I said, I'm not gonna hurt ya. I'm just gonna bash your brains in. I'm gonna bash 'em right the fuck in."

Filmtitel plus skådespelare och/eller rollfigur, bitte schön!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » mån 14 jan 2008, 17:25

Hah. Det kan ju till och med jag.

Men jag skall inte svara, för då måste jag komma på ett citat från en film som man kan räkna med att folk har sett, och det är jag fullständigt värdelös på.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 17 jan 2008, 03:09

Johan skrev:Hah. Det kan ju till och med jag.

Besynnerligt nog verkar du vara hemskt ensam om den saken, så härmed en ledtråd som till skillnad från mina ledtrådar i division 1 inte kräver att man tänker mer än i ett enda, spikrakt led:

Three guys. The cool guy, a King and the director of the mega epic science fiction-film.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 17 jan 2008, 09:45

Den gode, den onde, den fule? ;-)
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 17 jan 2008, 10:28

Jo, jag ser smileyn, men du menar väl inte allvar...? Jag menar, du vet vilken film och skådespelare/rollfigur det är frågan om, eller hur...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 17 jan 2008, 13:22

Nej, jag har inte en aning. Men nej, jag trodde inte att det där var rätt.

"Light of my life" är väl iofs ett (partiellt) citat från Lolita, men jag betvivlar att resten är det.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Nästa

Återgå till Kulturkvarten