Varifrån kommer filmcitatet? [gärdsgårdsserien]

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav john-henri » tis 12 feb 2008, 09:18

Fast ska man komplicera bilden har hon ju efter "Overboard" gjort bland annat "The First Wives Club" och senast "The Banger Sisters", och ingen av dem är väl sådär fullständigt tidsmässigt korrekt.

Fast visst har du ju rätt ändå. "Gender" är nedlagt i radion och heteronormaliteten har återerövrat alla veckotidningslöpsedlarna, som är bland mina favoritindikatorer på dagsläget – jag läser dem dagligen när jag hämtar posten i närbutiken, och fortfarande för ett år sedan, och ännu mer två, fanns det sällan en vecka utan att löpen bland prinsessor och starlets hade åt minstone ett samkönat par av något slag. De är fullständigt borta nu; nu finns bara kvinnor som vill gifta sig med bönder.

Förvisso oventenskapligt. Men övertygande, tycker jag.

Så i heteronormalitetens namn, då:

A: Did you fantasize that X was photographing all these sex acts as though they were traffic accidents?
B: Yes. They felt like traffic accidents.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Fantastix » tis 12 feb 2008, 10:56

David Cronenberg och J G Ballard är inte en dålig kombination.

En mycket bra film där t.om James Spader är bra.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 12 feb 2008, 12:38

Jo, jo, vi vet att det är "Crash", så varför säger du inte det i stället? :-)

För nu sitter vi där igen - du har talat om vem som är regissör och skådespelare, jag vad filmen heter (och enda anledningen till att jag talar om det är att du inte gör det, för den här var så pass enkel att jag helt tänkte överlåta den åt gärdgårdsseriens ligaspelare och inte plocka den själv).

Ok, vem av oss ska lägga ut nästa citat?

Annars framhåller jag gärna att James Spader är alldeles enastående i sin debutroll, "Sex, Lies & Videotape". Som dessutom är en mycket, mycket bra film.

Fast sedan har han sajpat ned sig och det är ju direkt tragiskt att han exempelvis samarbetade med ingen mindre än den monumentale Jack Nicholson om att tillverka en av de senaste decenniernas riktiga soppor, "Wolf".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 12 feb 2008, 12:49

Nja, före "Sex, Lies and Videotape" hade Spader spelat i elva långfilmer och sex TV-produktioner, så debut och debut.

En av poängerna med honom är väl annars att han alltid varit beredd att ta udda roller. Somliga har varit i förnämliga filmer, andra i klart mindre lyckade. "Wolf" liksom kalkonen "Stargate" gjorde han ett bra tag före "Crash"; senare har han å andra sidan gjort utmärkta insatser i utmärkta filmer, som "Secretary". Och länge tyckte åtminstone jag att hans Alan Shore var bland de intressantaste rolltolkningar man kunde hitta i någon TV-serie; nu har serien väl tyvärr dukat under av förgrovningar och förenklingar.

Dessutom är Spader en stor beundrare av Charles Laughton. Jag ser honom som en av rätt få aktörer för vars skull jag är beredd att se tvivelaktiga filmer.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 12 feb 2008, 16:04

john-henri skrev:Nja, före "Sex, Lies and Videotape" hade Spader spelat i elva långfilmer och sex TV-produktioner, så debut och debut.

Helt sant. Jag gjorde en tankekullerbyta och blandade ihop James Spaders debut med Steven Soderberghs som regissör. För det var Steven Soderbergh som debuterade med "Sex, Lies & Videotape", men alltså som regissör.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » tis 12 feb 2008, 19:14

Sheriffen skrev:Jo, jo, vi vet att det är "Crash", så varför säger du inte det i stället? :-)

För nu sitter vi där igen - du har talat om vem som är regissör och skådespelare, jag vad filmen heter (och enda anledningen till att jag talar om det är att du inte gör det, för den här var så pass enkel att jag helt tänkte överlåta den åt gärdgårdsseriens ligaspelare och inte plocka den själv).

Ok, vem av oss ska lägga ut nästa citat?

Annars framhåller jag gärna att James Spader är alldeles enastående i sin debutroll, "Sex, Lies & Videotape". Som dessutom är en mycket, mycket bra film.

Fast sedan har han sajpat ned sig och det är ju direkt tragiskt att han exempelvis samarbetade med ingen mindre än den monumentale Jack Nicholson om att tillverka en av de senaste decenniernas riktiga soppor, "Wolf".

Kör hårt,
Sheriffen

Glömde bort det när jag fick besök av en kund. Tyvärr. Det är inte alltid så lätt att surfa och jobba på samma gång.

Men vem som helst kan skriva ett nytt citat.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 12 feb 2008, 20:54

Ok, då tar vi ett citat ur en film som jag ofta hör människor i våra kretsar säga att de gillar eller i alla fall har sett, så den borde platsa rätt väl.

Fast en ledtråd ger jag i alla fall: Kalifornien.

Nu vill jag ha titel på filmen (!) och gärna skådespelaren/rollfiguren som fäller repliken, men det senare är inte nödvändigt. Filmtitel räcker:

"Pain can be controlled - you just disconnect it."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 14 feb 2008, 15:37

Är det verkligen ingen som känner igen det där citatet, trots att filmen är så pass gillad eller i alla fall omtalad i fandom?

Nåväl, här en ny ledtråd:

Harry Schein, Svenska Filminstitutets grundare, var inte den ende filmperson i världen som talade andra språk än sitt modersmål med stark, österrisk brytning. Minst en till finns det, även om denne senare i mina ögon gjort betydligt mindre för filmvärlden och filmkonsten än geniet Harry Schein. Hur som helst, denne senare har även starka kopplingar till Kalifornien i USA (något som Harry Schein inte hade, per se).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 14 feb 2008, 15:46

OK. Då blev det helt plötsligt ganska enkelt, särskilt med tanke på att jag tyckte att jag kände igen citatet. Terminator.
Utan att vara helt säker vågar jag påstå att det är något som Reese (kommer inte ihåg vad skådespelaren heter) säger.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 14 feb 2008, 15:55

Helt rätt på båda punkter och det hade som sagt räckt med filmtiteln!

Skådespelaren heter för övrigt Michael Biehn, om någon är intresserad.

Din tur!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag tycker att Arnold Schwarzenegger i just den här filmen gör en alldeles utomordentlig skådespelarinsats. När han blivit av med hud och kött och förvandlats till ett stålskelett, alltså. Då är han plötsligt mycket övertygande och ser nästan levande ut. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 14 feb 2008, 16:26

Sheriffen skrev:P.S. Jag tycker att Arnold Schwarzenegger i just den här filmen gör en alldeles utomordentlig skådespelarinsats. När han blivit av med hud och kött och förvandlats till ett stålskelett, alltså. Då är han plötsligt mycket övertygande och ser nästan levande ut. D.S.

Hmm... jag vet inte varför, men jag får för mig att du tycker att herr Schwarzeneggernegger lämnar lite att önska som skådespelare... ;-)

I alla fall, ett nytt citat:

Well there are certain sections of New York, Major, that I wouldn't advise you to try to invade.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 16 feb 2008, 16:13

Nu är det ju Centerwall som har lagt ut citatet ovan, men det börjar bli dags att någon plockar det tycker jag. För det kommer ur en film som absolut alla känner till. Så här får ni en ledtråd:

Det finns strängt taget tre filmer i historien som betraktas som superklassikernas superklassiker. En av dem är "Gone With the Wind". En annan är "Citizen Kane".

Den tredje är filmen ur vilken citatet kommer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » mån 18 feb 2008, 08:50

Ja, jag som trodde att det skulle räknas som ett riktigt lätt citat. Med Sheriffens lettråd så bör ju någon kunna plocka det.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » mån 18 feb 2008, 10:02

Jag känner inte igen citatet, fast så var det också tjugo år sedan jag såg filmen tror jag, men jag skulle påstå att den tredje superklassikern är Casablanca, så jag svarar väl det.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » mån 18 feb 2008, 11:02

Självklart är det från Casablanca, och det är Rick (Bogart) som ger Major Strasse svar på tal. Din tur!
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten