Varifrån kommer filmcitatet? [gärdsgårdsserien]

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav J-h:n » mån 03 mar 2008, 00:48

Sheriffen skrev:Sheriffen
(som är förvånad över att gärdsgårdsserien i mitt tycke ibland är svårare än formel 1-ligan var)

Håller med. I den förra tråden kunde jag faktiskt rätt mycket; här känner jag bara igen något enstaka citat ibland, och då är det typ Casablanca.

Fast bröderna Coens Ladykillers har jag ju faktiskt sett. Rätt rolig, men inte kunde den mäta sig med originalet. Det bästa i den var mycket riktigt musiken.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Fantastix » tis 04 mar 2008, 07:08

J-h:n skrev:Fast bröderna Coens Ladykillers har jag ju faktiskt sett. Rätt rolig, men inte kunde den mäta sig med originalet. Det bästa i den var mycket riktigt musiken.

Ladykillers var det verkligen. Och det som gjorde mig väldigt förtjust i filmen var just musiken.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 04 mar 2008, 08:23

Ok, här en av mina favoritrepliker ur en av mina favoritfilmer:

"You're dumber than you think I think you are."

Detta yttras av en extremt känd skådespelare och filmen är också den mycket välkänd, men eftersom den trots allt inte är alldeles färsk och eftersom det här är gärdsgårdsserien, så ska jag ge en ledtråd:

Det bor kineser i New York.

Det räcker för övrigt med filmens titel, men jag lovar - kan man den kan man skådespelaren, så då kan man lika gärna nämna honom/henne också.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 04 mar 2008, 23:35

Jo, privatdetektiven Jake Gittis spelas av den här… vad är det han heter nu igen, lunsig typ som ofta har varit med i skräckfilmer och har näst intill gummiansikte… Nickolas var det visst, eller nåt i den stilen, hur som helst var han jättehäftig som Jokern i nån an Batmanfilmerna.

Annars är det Roman Polanskis Chinatown, väl den suveräna av 1970-talets neonoirfilmer, med förutom Nicholson Faye Dunaway, John Huston och Diane Ladd i centrala roller, atmosfärisk, förförisk, bitterljuv och ett av Polanskis stora mästerverk.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 04 mar 2008, 23:59

Gittis? Skräckfilmer?

Nä, nä. Gittes. Och inte många skräckfilmer.

Fast annars var allt förstås helt rätt, och det stämmer att det är han... Nickolas... den där lunsige... som fäller repliken.

Inte bara ett av Polanskis mästerverk, för övrigt, utan hans främsta. Och i mina ögon utan större tvivel även den bästa film som Nickolas har gjort. För all del tillsammans med den där filmen om ett gökbo (vem har någonsin hört talas om ett sådant, förresten?) som Forman gjorde, men det vete fan om inte Chinatown är bättre trots allt. Om man nu alls ska jämföra så olika filmer.

Hur som helst, din tur! Och tänk nu på att vi rör oss i gärdsgårdsserien, så gör det inte lika svårt som de andra gärdsgårdsfilmfansen har envisats med att göra det på sistone!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 05 mar 2008, 23:30

Ja, jag borde ju… men det här är en intensivt älskad filmfavorit med en av de mest förtrollande skådespelerskorna i filmhistorien. Blir det enklare om jag tillägger att begreppet "replik" i det här fallet bör uppfattas i vidast möjliga bemärkelse? I dialogcitatet nedan är det A som är aktrisen som efterfrågas, tillsammans med filmens namn, förstås.

A: He's acting like he wants to buy me.
B: I need money badly and you have none to give me... The Egyptian will give me 50 more pounds than the German police... You're in luck.

Fast jättelätt är det väl antagligen inte.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Fantastix » fre 07 mar 2008, 07:12

john-henri skrev:A: He's acting like he wants to buy me.
B: I need money badly and you have none to give me... The Egyptian will give me 50 more pounds than the German police... You're in luck.

Och så säger de att jag har svåra citat. :D

Men med en låda har det väl att göra.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav john-henri » fre 07 mar 2008, 16:13

Som du förstås vet bränns det rejält. Och tänk på att jag åtminstone har citerat den engelska översättningen av pratskyltarna; jag kunde ju ha citerat originalspråket istället. För övrigt har ju den (litteräre) upphovsmannen upplevt ett slags renässans de senaste åren, inte minst i Sverige.

John-Henri
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Kulturkvarten