TV-serie värd att hålla utkik efter

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

TV-serie värd att hålla utkik efter

Inläggav john-henri » lör 22 dec 2007, 01:50

Men inte, skyndar jag att medge, sf. Men icke desto mindre: jag rekommenderar faktiskt varmt (och det är det inte ofta jag gör med någon TV-serie) Matthew Weiners "Mad Men", som hade premiär i USA den 19 juli i år och hittills har visats med 13 episoder. Serien kretsar kring reklammän på en av de stora byråerna på Madison Avenue och den första säsongens avsnitt utspelas 1960. Den är måttfull, realistisk, väl spelad, med utmärkta manus; ingen stor dramatik och inga yviga gester, men den engagerar och fascinerar. Inte minst politiskt; detta är ännu ett av de många imponerande skrivna och filmade verk vi kan tacka George W Bush och den kristna högern i USA för. För vad den här serien ägnar sig åt är att skildra vilka normer, vilka värderingar, vilken moral och vilken familjesyn som präglade USA innan det sena 1960-talets och 1970-talets medborgarrättsrörelse, feminism och studentradikalism började undergräva och förstöra landets traditionella familjevärderingar, moraluppfattning och normsystem. Med andra ord är "Mad Men" en TV-serie där högutbildade vita män innehar alla ledande positioner, där rasismen är öppen och allmänt accepterad, där varenda nyanställd kvinna i underordnad position betraktas som lammkött och trakasseras av varenda karl inom synhåll, där också de enstaka män som tar sekreterarna i försvar när andra karlar går för långt är beredda att lämna rummet om de blir utskällda av en kvinna, och inte minst där kvinnorna lever för att gifta sig rikt och bli hemmafruar, medan de ömkar – och avskyr, eftersom de kan "stjäla" deras män – de kvinnor som är yrkesverksamma och singlar, eller som skilt sig. Atmosfären är mardrömslik och oemotståndligt fascinerande; det som skildras är en främmande planet, men skild från vår egen av mindre än femtio år. Och nota bene, det handlar inte om någon överdriven satir utan om en såvitt jag kan bedöma faktiskt mycket skickligt researchad och genomförd, aldrig skränig eller överdriven rekonstruktion. Man kunde önska att alla de som längtar tillbaka till den gamla goda tiden med sina fasta normer och sin höga moral såg den. Man kunde önska att alla de som anser att hederskulturer är likvärdiga med vår egen såg den. Man kunde önska att alla de som anser att det är omöjligt att hävda att det ena normsystemet är överlägset det andra såg den. Ännu mer kunde man förstås önska att alla de som hyser eller uttrycker de uppfattningarna såg den och tänkte efter. Eller att de över huvud taget tänkte efter. Eller att de kunde tänka… fast nu ska jag väl inte bli sån.
Men se för allt i världen "Mad Men" om du får chansen. Den finns, sannolikt illegalt, på nätet; med tur köps den in av någon svensk TV-kanal; om inte annat lär väl den amerikanska originalversionen så småningom utges på dvd.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 22 dec 2007, 02:53

Nu minns jag inte om det är producenten eller manusförfattaren, men någon av dem är det i alla fall som även stod bakom Sopranos. Helt annan sorts serie, förvisso, och Sopranos blev ju väldigt långtråkig så småningom, men som ironisk pastisch på decennier av filmer och tv-serier om den amerikanska maffian var den första säsongen och i alla fall en bit av den andra utmärkta. Och lägg för all del märke till hur Sopranos på ett rätt underfundigt sätt i stället illustrerade nutidens betydligt mer frigjorda och starka kvinnor - den tuffe gangsterbossen Tony Soprano hade inga större problem med att hålla sina hårdföra underlydande och framförallt sina livsfarliga fiender (alla manliga) i skick, men konfronterad med a) sin mor, b) sin fru, c) sin dotter, d) sin syster och e) sin kvinnliga psykolog var han helt chanslös.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 22 dec 2007, 10:05

Weiner är huvudproducent och upphovsman till "Mad Men"; för "Sopranos" var han en av underproducenterna och en av de rätt många manusförfattarna. Men det här är alltså "hans" serie: hans idé, tydligen, och genomförd på hans sätt. Den som spelade motsvarande roll för "Sopranos" var David Chase, som för övrigt är en av regissörerna för "Mad Men".

Googlar man finner man för övrigt at "Mad Men" kommer att börja visas på svensk TV nu under våren. Men på kanal 9, som åtminstone jag aldrig förr vare sig hört talas om eller snubblat över under kanalbläddrande. Fast den kanske är allmänt betittad i resten av landet; vad vet jag? (Nu vet jag lite, för jag har googlat igen; är någon road så finns information här http://kanalnio.se/index.php?id=117). Åjo; så gott som alla ska ju i alla fall kunna se det.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 22 dec 2007, 23:35

Jodå, 9:an tillhör alla de många kanaler jag sedan månader av någon anledning får gratis och jag misstänker att man bara behöver söka av frekvenserna för att hitta den (fast jag behövde inte ens göra det; jag upptäckte helt plötsligt att min tv bara hade försetts med mängder av kanaler, oklart av vem - kabelbolaget *borde* bara ge mig SVT1 och 2 och TV4, eftersom jag för länge sedan sa upp min prenumeration på allt det där andra, men numera får jag det ändå). Dessutom har jag för mig att det var 9:an som slutligen föll till föga och visade Oscarsgalan i Sverige förra året, eftersom alla andra av obegriplig anledning dragit sig ur det bästa TV-programmet på hela året alla kategorier. Fast jag är inte säker på om det var 9:an, för jag såg galan i Athen. Där den förstås visades på en av de allra största kanalerna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 13 feb 2008, 00:23

Till ingens förvåning större än min egen finner jag att jag plötsligt utvecklat en kuslig förtjusning i att se TV-serier, även om jag förvisso föredrar att se dem som väldigt långa filmer, alltså på dvd och en hel säsong i taget. På det sättet har jag det senaste halvåret sett inte bara den ovan rekommenderade "Mad Men" utan också "The Tudors", "Damages", "Boston Legal", "Studio 60 on The Sunset Strip", "The L Word", "Californication", "Dexter". Alla faktiskt alldeles avgjort seväda; i många fall häpnadsväckande nog betydligt överlägsna konkurrerande långfilmer. Nånting dramatiskt har hänt med TV. Men förvisso inte i särskilt hög utsträckning med network-TV; av de här serierna är det såvitt jag vet bara två eller möjligen tre som sänts i reklamfinansierad TV, och av dem har den bästa, "Studio 60", lagts ner efter bara en enda säsong. I stället är det förstås kabelkanalerna som inte bara törs utan är tvingade att utveckla TV-dramat och som dessutom kan göra det utan att övervakas av någon licensindragshotande tankepolis. Det är faktiskt en fascinerande utveckling att följa; en smula nostalgiskt minns jag den svunna tid för mindre än tjugo år sedan när serier som "The Ray Bradbury Theatre" och "The Nighthawk" kändes fräscha, välspelade, dramatiskt annorlunda än nästan allting annat. Idag skulle jag inte ens våga se om dem; jag har en lika dyster som bergfast övertygad känsla av att de skulle stå sig outhärdligt dåligt i konkurrensen. Vem vet? Förr eller senare kommer någon av de här kanalerna kanske till och med att producera den första verkligt vuxna, intelligenta sf-tv-serien. Enstaka steg i den riktningen har tagits, i "Dr Who" och "Babylon 5"; det kommer. Tanken svindlar.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 13 feb 2008, 00:45

john-henri skrev:Det är faktiskt en fascinerande utveckling att följa; en smula nostalgiskt minns jag den svunna tid för mindre än tjugo år sedan när serier som "The Ray Bradbury Theatre" och "The Nighthawk" kändes fräscha, välspelade, dramatiskt annorlunda än nästan allting annat. Idag skulle jag inte ens våga se om dem; jag har en lika dyster som bergfast övertygad känsla av att de skulle stå sig outhärdligt dåligt i konkurrensen. Vem vet? Förr eller senare kommer någon av de här kanalerna kanske till och med att producera den första verkligt vuxna, intelligenta sf-tv-serien. Enstaka steg i den riktningen har tagits, i "Dr Who" och "Babylon 5"; det kommer. Tanken svindlar.

Ah, fast icke desto mindre satt du - liksom jag - klistrad vid tv:n när någon svensk kanal så sent som 2003 för fjärde gången i landet sände "The Nighthawk".

Vad beträffar "The Ray Bradbury Theatre" hyser jag själv inte alls dina tvivel, kanske beroende på att jag sett om delar av den sedan dess. Flera gånger. Serien är mycket ojämn, men det såg och tyckte man ju redan från början - dels är några av de noveller som fått ligga till grund för avsnitt i den usla, dels är vissa av filmatiseringarna valhänta. Sedan finns det då väldigt lyckade både noveller och filmatiseringar av dem - i den här serien antagligen främst "Marionettes Inc." och "The Lake", men även rader av andra.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 13 feb 2008, 00:48

Till detta vill jag förresten lägga några punkter.

Någon tv-serie som i mitt tycke överträffar Granadas elva avsnitt långa filmatisering av Evelyn Waughs "Brideshead Revisited" från 1982 finns inte.

Vuxen science fiction har redan gjorts för tv, i form av serie. Enastående sådan, till och med. "The Prisoner", från andra halvan av 60-talet.

Annan tv-serie som är både vuxen och enastående är "Cracker", bortom varje rimligt tvivel den främsta kriminalserie som någonsin gjorts för tv.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 21 feb 2008, 00:37, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 13 feb 2008, 09:26

Sheriffen skrev:Vuxen science fiction har redan gjorts för tv, i form av serie. Enastående sådan, till och med. "The Prisoner", från andra halvan av 60-talet.

Firefly. I reklam-tv, så den lades naturligtvis ned redan efter halva första säsongen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 20 feb 2008, 23:58

Jag skulle vilja rekommendera alla att se The Wire. Jag såg om de fyra första säsongerna för några veckor sedan som förberedelse på säsong 5 som nu sänds och den var lika bra eller bättre nu när jag såg om den. Säsong 1-3 finns att köpa på DVD.

Säsong 1 och 2 av Dexter var riktigt bra. Säsong 3 verkar starta nu så det ska bli kul att set ur den blir.

Jag håller också med om att TV-serier tjänar ofta väldigt mycket på att se många avsnitt i rad.

Jag tyckte Studio 60 var bra i början men jag tröttnade lite på den och har nog inte sett klart första säsongen. En annan serie som jag gillade mycket i början och som fortfarande är OK är The Closer.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav nide » lör 01 mar 2008, 20:16

Jag passar på att slå ytterligare ett slag för brittiska tv-serier. Life on Mars. Med sitt fantastiska inslag så borde den vara tvångsordinerad för samtliga här. Dessutom ett bra soundtrack, snygga bilar och välskrivna manus. Båda säsongerna sevärda. Uppföljaren (även den uppkallad efter en Bowie-låt) har jag inte hunnit med än.

Dessutom stämmer jag in i HBO/showtime-hyllningarna. Vill väl också hävda att My name is Earls första säsong är en av de smartare blue collar-sitcoms jag sett. Och att man faktiskt inte får missa Real Time with Bill Maher (nej, den visas inte i Europa så vitt jag vet, det problemet får man således lösa på egen hand) - speciellt ett valår.
nide
WAHF

Återgå till Kulturkvarten