"Direktøren for det hele" (aspekt ved film)

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

"Direktøren for det hele" (aspekt ved film)

Inläggav OsloPC » lör 05 jan 2008, 23:42

Så nylig denne filmen på DVD. Den bød på endel svært festlige scener, på den annen side kan jeg iblant ikke fri meg for å føle at von Trier har skapt seg en aristokratrolle (den som lager, men ikke selv er glad i film, og derfor ser ned på de som liker film), noe som igjen gjør at han kommer sine seere i møte litt som en godseier mot sine drenger og stallgutter: Veloppdragent, men nedlatende. Det har jeg følt flere ganger når jeg har sett verk av ham.

(Nå kan det selvsagt bare være endel av hans prosjekt, og jeg vil understreke at jeg ikke har noe imot selvrefererende, selvbevisst eller til og med villet artifisiell eller utiltalende kunst. Ja, faktisk har jeg alltid funnet noe interessant i det jeg har sett av ham, og noen ganger tildels riktig mye interessant.)

Noen som har det på samme måten? Eller er uenige?

- P.C.
OsloPC
Letterhack
 
Inlägg: 264
Blev medlem: fre 10 nov 2006, 11:03
Ort: Oslo

Inläggav Sheriffen » sön 06 jan 2008, 02:56

När man inom någon konstform gör som von Trier och Vinterberg och lägger fram någon form av manifest (i deras fall Dogma) som a) antingen uttalat eller underförstått innebär en brytning med estetik och/eller innehåll hos tidigare utövare inom samma konstform och b) proklamerar ett antal nya eller föregivet nya estetiska och/eller innehållsmässiga riktlinjer, är det lätt hänt att man även kommer att se på konstformen i sig så som den tidigare utövats med visst nedlåtande förakt - och därför förstås ser även dess publik med samma förakt, eftersom det publiken tyckt/tycker om är något man själv förkastat som undermåligt.

Allt annat osagt om von Trier och Vinterberg så tror jag att den här von oben-attityden vidhäftar dem båda i viss mån. Annars skulle de knappast ens ha behövt gå ut med sitt "manifest" (eller "kyskhetslöfte" som de kallade det) - varför inte bara följa det utan att offentliggöra det?!

Å andra sidan har väl von Trier och Vinterberg tur som inte är några obegåvade filmskapare, medan många andra utövare inom olika konstnärliga fält (måleri, musik, litteratur, teater och förstås film i en del tidigare fall) som på motsvarande sätt gått ut med storståtliga manifest genom tiderna sedan raskt glömts bort - konstnärer som enbart besitter den snobbintellektuella von oben-attityden mot sina föregångare men inte samma begåvning som dessa gör sällan det avtryck de själva skulle vilja på historien.

Å tredje sidan är själva andan i sådana här uppror i grunden sund; om varje generation utövare inom olika konstfält slaviskt dyrkade sina föregångare skulle det sällan ske något nytt - utvecklingen och det sprängande av ramar som är ett av konstens främsta syften (anser jag) skulle i stor usträckning utebli. Skulle vi någonsin ha fått den gränsöverskridande Joseph Haydn om han slaviskt dyrkat Johann Sebastian Bach? Skulle vi någonsin ha fått den gränsöverskridande Pablo Picasso om han slaviskt dyrkat Velázquez? Skulle vi någonsin ha fått den gränsöverskridande Virginia Woolf om hon slaviskt dyrkat låt säga Emily Brontë?

Därmed förstås bara gott sagt om även Bach, Velázques och Brontë, som själva var stora konstnärer och gränsöverskridare.

Och för övrigt inga jämförelser mellan von Trier och Vinterberg å ena sidan och Haydn, Picasso och Woolf å den andra. Det finns fog för att säga att de tre sistnämnda var mer framstående inom sina fält än de båda förstnämnda är inom sitt, även om de - som sagt - inte alls är obegåvade.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav OsloPC » sön 13 jan 2008, 14:34

Mye sant, selvsagt, men akkurat det som jeg i det minste iblant føler som litt foruroligende ved von Trier er at han minner litt om en komponist som synes at det er ille at det å lage musikk innebærer å arbeide med toner.

På den annen side er det mer interessant å se hans seneste påfunn enn det er å se en standard "actionrulle", så da er det jo tross alt tilgivelig.

Per
OsloPC
Letterhack
 
Inlägg: 264
Blev medlem: fre 10 nov 2006, 11:03
Ort: Oslo


Återgå till Kulturkvarten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron