Uttalanden om litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Uttalanden om litteratur

Inläggav Sheriffen » mån 21 jan 2008, 20:32

När jag fick se följande, som Arthur Conan Doyle sagt, tyckte jag att det kunde vara trevligt med en tråd där man samlar inspirerande citat och uttalanden om litteratur (sf såväl som annan):

"It is a great thing to start life with a small number of really good books which are your very own."

Möjligen är det inte nödvändigt, men av och till kanske vi hängivna bokläsare i denna värld av allt mer snabbmatade och allt mer innehållslösa underhållningsformer ändå kan behöva glädjas åt en påminnelse om nöjet i och värdet av böcker.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » mån 21 jan 2008, 21:32

Jag kan fortsätta på denna litterära tråd med en av de många eleganta formuleringar Oscar Wilde släppte ifrån sig i en aldrig sinande ström. Just denna är från förordet i Dorian Grays porträtt;

"There is no such thing as a moral or an immoral book. Books are well written, or badly written. That is all."

Och så ett citat specifikt om science fiction, hämtat ur Holmbergs Drömmar om evigheten, tillskrivet Arthur C Clarke;

"Poesi är, som alla vet, den tredje största av Konsterna. Före den kommer komponerandet av symfonisk musik, vilket i sin tur överträffas enbart av science fiction - all konstnärlig strävans slutmål."
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » tis 22 jan 2008, 00:05

Ett av mina eviga favoritcitat kommer från T S Eliot, men skam till sägandes har jag det inte ordagrant till hands. Inte desto mindre har jag återkommit till det i snart fyrtio år; innebörde var åtminstone denna: "Det unika som litteratur erbjuder är möjligheten att för ett ögonblick se verkligheten genom en annan människas ögon, en möjlighet som aldrig annars erbjuds oss i vår totala ensamhet."

Nu kommer förstås någon att tala om för mig att Eliot sa någonting helt annat. I så fall är jag beredd att stå för citatet själv. Men jag hävdar inte desto mindre att tanken är Eliots. (Jag har för mig att jag läste det i essäsamlingen To Critizise the Critic i slutet av 60-talet.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » tis 22 jan 2008, 11:34

Detta ganska långa citat kommer från George Gissings The Private Papers of Henry Ryecroft. Jag tror mången bokälskare kan känna igen sig i dessa rader (jag vet i alla fall att jag gör det):

"Dozens of my books were purchased with money which ought to have been spent upon what are called the necessaries of life. Many a time I have stood before a stall, or a bookseller’s window, torn by conflict of intellectual desire and bodily need. At the very hour of dinner, when my stomach clamoured for food, I have been stopped by sight of a volume so long coveted, and marked at so advantageous a price, that I could not let it go; yet to buy it meant pangs of famine. My Heyne’s Tibullus was grasped at such a moment. It lay on the stall of the old book-shop in Goodge Street—a stall where now and then one found an excellent thing among quantities of rubbish. Sixpence was the price—sixpence! At that time I used to eat my mid-day meal (of course my dinner) at a coffee-shop in Oxford Street, one of the real old coffee-shops, such as now, I suppose, can hardly be found. Sixpence was all I had—yes, all I had in the world; it would purchase a plate of meat and vegetables. But I did not dare to hope that the Tibullus would wait until the morrow, when a certain small sum fell due to me. I paced the pavement, fingering the coppers in my pocket, eyeing the stall, two appetites at combat within me. The book was bought and I went home with it, and as I made a dinner of bread and butter I gloated over the pages."
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 22 jan 2008, 12:51

Jag känner med förtjusning igen mig i George Gissings rader, men gläds numera - till skillnad från när jag var yngre - åt att ha råd med både böckerna och makaronerna. Fast det är också så att går jag in i en bokhandel bara för att titta, går jag ofelbart därifrån med en eller ett par böcker. Går jag dit i syfte att köpa en eller ett par böcker, går jag därifrån med tre, fyra stycken. Minst. Och när min numera kompis antikvariatsägaren står utanför Stadsbiblioteket med sina bokbord köper jag aldrig färre volymer än att de fyller en kasse. Och så vidare.

Annars vill jag gärna låta Oscar Wilde komplettera sitt eget citat ovan med följande:

"The books that the world calls immoral are the books that show the world its own shame."

Och följande av Samuel Butler tycker jag gripande fångar både läsandets glädje och vad vi egentligen menar med god litteratur som aldrig åldras:

"The oldest books are still only just out to those who have not read them."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tis 22 jan 2008, 16:14

Här har vi ett yttrande uttalat av Eugen Zamjatin mot bakgrund av det alltmer hårdföra och byråkratiserade styret i Sovjetunionen;

"Sann litteratur trivs bara, när den skrivs, inte av effektiva funktionärer utan av galningar, eremiter, drömmare, rebeller och skeptiker".
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 01 feb 2008, 10:49

Här en av litteraturens största stilister och mest originella och gripande berättare, Virginia Woolf:

"I ransack public libraries, and find them full of sunk treasure."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » fre 01 feb 2008, 11:07

Ah, ett underbart yttrande av Woolf, jag har själv sagt liknande saker då och då. Här är några spridda citat av olika skribenter.

"En bok som inte är värd att läsas åtminstone två gånger är inte heller värd att läsas en gång".
Karl Julius Weber

"En klassiker är någonting alla vill ha läst men ingen vill läsa".
Mark Twain

"Det är bara genom att skriva dåligt som man lär sig att skriva bra".
Samuel Johnson

"Stora konstnärer har inget fosterland".
Alfred de Musset
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Ylva » lör 02 feb 2008, 12:11

Jag bridrar med en dikt som inte handlar om läsning av böcker, men väl om tillverkning av dem. Skriven på sjuhundratalet av en irländsk munk och här översatt av Robin Flowers. Alla som har varit och tittat på Book of Kells i Dublin har också sett den här dikten.

I and Pangur Ban my cat
'Tis a like task we are at;
Hunting mice is his delight
Hunting words I sit all night.

So in peace our task we ply,
Pangur Ban, my cat, and I;
In our arts we have our bliss,
I have mine and he has his.

Practice every day has made
Pangur perfect in his trade;
I get wisdom day and night
Turning darkness into light.
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » lör 02 feb 2008, 19:12

Underbart!

Dessutom ett kraftfullt bevis för att boken (i dess olika former genom årtusendena) och berättandet är tidlösa. Denne munk från 700-talet var lika gripen som många av oss blir i dag, 1300 år senare.

Instämmer också med framförallt Alfred de Musset ovan. De stora verken tillhör mänskligheten, inte något land.

Charles Bukowski uttryckte kärleken till litteratur något brutalare men ändå på ett sätt som jag missstänker att munken från 700-talet skulle ha instämt i:

"there is a French expression, 'without
literature
life is hell.'"

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 12:49

Virginia Woolf vet som vanligt vad som gäller och uttrycker det som vanligt så jävla bra:

"A good essay must have this permanent quality about it; it must draw its curtain round us, but it must be a curtain that shuts us in not out."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 17 apr 2008, 20:38

"Truth is stranger than fiction; fiction has to make sense."

Leo Rosten

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 29 jun 2008, 21:54

"A person who won't read has no advantage over one who can't read."

Mark Twain

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » mån 30 jun 2008, 07:35

margl skrev:"En klassiker är någonting alla vill ha läst men ingen vill läsa".
Mark Twain

Apropå det sa Bertil Mårtensson en gång att en klassiker är en bok man minns efter tio år, en modern klassiker en man minns efter fem år, och en gammal klassiker en man minns efter 20 år...

(I sanningens namn var det nog inte BM som stiftade detta, han bara återgav det. Vem sa't i så fall?)
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 06 sep 2008, 09:25

För den här ganska mustiga åsikten står Robert Louis Stevenson:

"Books are good enough in their own way, but they are a mighty bloodless substitute for life."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten