Uttalanden om litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Rymd-Olov » sön 07 sep 2008, 12:06

Ur en låttext skriven av Morrissey (pinsamt nog minns jag inte om den är från solokarriären eller Smiths-tiden):

"There's more to life than books, you know. But not much more."
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav margl » ons 17 sep 2008, 16:46

Några Karl Kraus-citat;

"Allmänheten accepterar inte vad som helst. Den avvisar med förtrytelse en omoralisk skrift så fort den misstänker en kulturell avsikt."

"En god författare måste alltid befara att läsarna ska komma på de tankar han själv kommit på för sent. Men läsarna är på den punkten mer fördragsamma än man skulle tro och lägger inte ens märke till de tankar som har kommit med."

"Ett orginal är idag den som varit först med att stjäla."

"Om konstnären och tanken gäller Nestroys ord; Jag har tagit en fånge och han släpper mig inte fri."
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 22 sep 2008, 09:30

Virginia Woolf igen:

"Every secret of a writer's soul, every experience of his life, every quality of his mind is written large in his works."

Fast till det här skulle jag vilja lägga att jag tror att Virginia Woolf närmast utan att reflektera över det tänkte på författare av hennes egen kaliber. Det här stämmer utan tvivel vad gäller författare som Marcel Proust, Rudyard Kipling, Virginia Woolf själv, Jane Austen, och så vidare.

Fast rent instinktivt känner man ju att det kanske inte i samma utsträckning, i alla fall, stämmer vad gäller författare som Barbara Cartland, Pel Torro eller för den delen ens en marginellt bättre författarinna som Agatha Christie.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » mån 22 sep 2008, 10:01

Några rader Oscar Levertin,

Ja, skalder äro barn, som leka,
och språket kallas deras stora,
oändligt rika leksakslåda
med sagans skatter i sin famn.
Där har de dockor, som de smeka,
begråta, när de dem förlora,
förbanna, håna och benåda
med kronor och med drottningnamn.

Där ha de djärva upptäcksbåtar,
som de med sina drömmar lasta,
med purpur och med guldtåg tackla
och sedan stöta ut från land.
Men vinden sliter deras tåtar.
Mot fjärran leksaksskeppen hasta,
och flaggan skimrar som en fackla
på flykt mot kornblå vattenrand.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 25 sep 2008, 18:16

"A masterpiece is something said once and for all, stated, finished, so that it's there complete in the mind, if only at the back."

Ständigt lika klara, lika klarsynta och lika välformulerade Virginia Woolf, som själv åstadkom flera av de verk som finns där kompletta, om än bara i bakhuvudet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Corso vs Kerouac vs Burroughs

Inläggav jPeMelin » ons 05 nov 2008, 12:27

Ett citat, snarare om att skriva, men förstås till stor mån också om böcker och läsande finns i filmversionen av Naked Lunch.

Jag har dock inte sett det citatet i någon skrift på samma sätt som det förekommer i Cronenbergs filmversion av Naked Lunch.
I filmen framställs en dialog mellan berättelsens Greg Corso (tror jag) och Jack Kerouac alter egon (Martin och Hank) om huruvida man ska skriva om och om igen till perfektion eller skriva löpande och oredigerat för att fånga det mest äkta intrycket.
Burroughs (Bill Lee) frågas efter en stund som skilijedomare och han svarar "Exterminate all rational thought. That is the conclusion I have come to."

Några delar av dialogen finns återgivna på IMDB:

Hank: See, you can't rewrite, 'cause to rewrite is to deceive and lie, and you betray your own thoughts. To rethink the flow and the rhythm, the tumbling out of the words, is a betrayal, and it's a sin, Martin, it's a sin.
...
Bill Lee: Exterminate all rational thought. That is the conclusion I have come to.

Jag har i olika tider i mitt liv låtit det filmcitatet influera mitt läsande men ändrat min syn på innebörden av Bill Lees uttalande lite då och då. Ett tag fick det mig att likställa all text och försöka läsa den på likbördigt sätt. Mjölkförpackningar, reklamtexter, skyltar, klotter, uppslagsverk, skönlitterära verk, instruktioner och nyheter fick samma värde. Ohållbart i längden, men det ledde till att jag började inse att texter ofta är fyllda av nonsens. Jag lyckades dessutom förvärra min redan begränsade förmåga att fokusera på relevanta ting.

Senare försökte jag låta bli att läsa orden och meningarna och bara se ordströmmen på sidan och låta min undermedvetna andrahandssortering ta hand om tolkningen. Jag läste mycket fortare under denna tid men minns självklart väldigt ofta fel i detaljer och har ofta missförstått poängerna fullständigt i det jag läst. Tyvärr ligger detta kvar i stor mån. Numera måste jag ofta hejda mig och backa tillbaka för att jag helt enkelt inte vet vad jag läst de sista tio, tjugo sidorna.

Till nytta eller ej, så har dessa dekonstruktioner av min läsförmåga om inte hjälpt mig så åtminstone roat mej mycket och det är bara ett sätt på vilket saker William Burroughs har sagt har påverkat mej på ett mycket uppenbart sätt i mitt sätt att läsa och se på min omvärld.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav margl » tis 16 dec 2008, 12:15

Det är nog många - om inte alla - på detta forum som instämmer i detta yttrande från ett verk av Romain Rolland;

"Vad jag beklagar de arma vanlottade som inte känna böckernas vällust."
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » mån 09 feb 2009, 10:41

Följande citat, som finns i Weird Tales-manifestet "Why Weird Tales?" och tillskrivs en viss Dr Frank Crane, visar nog hur många författare har tänkt och tänker innerst inne om sina verk;

"What I write is my tombstone[...]As for me, let my bones and flesh be burned, and the ashes dropped in the moving waters, and if my name shall live at all, let it be found among books, the only garden of forget-me-nots, the only device för perpetuating this personality."
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Johan_L » mån 09 feb 2009, 15:23

Och apropå citat från Weird Tales:
Pulp paper gives off a certain scent as it decays—like cinnamon and sandelwood. It is the smell of dreams turning to dust.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav margl » mån 09 feb 2009, 18:01

Johan_L skrev:Och apropå citat från Weird Tales:
Pulp paper gives off a certain scent as it decays—like cinnamon and sandelwood. It is the smell of dreams turning to dust.

Ah...poesi.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 10 feb 2009, 16:57

Det finns många anekdoter om böcker, litteratur, författande och berättandets makt kring Alexandre Dumas dä. Det har talats om de många tårar han fällde den dag han lät Porthos dö eller när han som gammal läste igenom alla de romaner som tillskrivits honom, svarade lakoniskt vid förfrågan om vad han tyckte om De Tre Musketörerna; "Den är bra"(och som Jolo tillägger, det är i all sin enkelhet en av de bättre sakerna man kan säga om De Tre Musketörerna). Fast som en kanske oöverträffad bild av förtröstanfull tilltro till berättarkonsten är anekdoten om hur han låg på sitt yttersta och sa lugnt när han såg döden nalkas; "Jag ska berätta en historia för henne och hon kommer att vara vänlig mot mig".
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » fre 13 feb 2009, 13:10

Någta yttranden av Arthur Schopenhauer om böcker och läsande;

"Xerxes lär enligt Herodotos ha gråtit vid anblicken av sin oöverskådliga här, när han tänkte på att ingen av alla dessa män skulle vara vid liv om hundra år. Vem skulle då inte gråta vid anblicken av den tjocka bokkatalogen, när han betänker att dessa böcker ska vara döda redan om tio år."

"Det ginge väl an att köpa böcker, om man finge den tid som går åt att läsa dem med på köpet, men de flesta tycks förväxla att köpa böcker med att tillägna sig deras innehåll."

"Häpnadsväckande är sannerligen enfalden och dårskapen hos den publik, som låter de ädlaste och ovärderligaste andar av alla kategorier, från alla tider och länder, stå olästa för att läsa dussinmänniskornas dagligen publicerade skriverier, som varje år utkläcks i oräknelighet, likt flugor - enbart för att de är tryckta idag, deras trycksvärta fortfarande fuktig."
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 21 feb 2009, 05:01

"My books are water; those of the great geniuses are wine. Everybody drinks water."

-- Mark Twain

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » ons 25 feb 2009, 13:26

Sheriffen skrev:För den här ganska mustiga åsikten står Robert Louis Stevenson:

"Books are good enough in their own way, but they are a mighty bloodless substitute for life."

Borde man inte vända på det, ungefär så här; Verkligheten går nog an, men den är en dålig ersättning för god litteratur.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » ons 25 feb 2009, 14:47

margl skrev:
Sheriffen skrev:För den här ganska mustiga åsikten står Robert Louis Stevenson:

"Books are good enough in their own way, but they are a mighty bloodless substitute for life."

Borde man inte vända på det, ungefär så här; Verkligheten går nog an, men den är en dålig ersättning för god litteratur.

Då tycker jag detta citat från tidigare i tråden passar bra:

"There's more to life than books, you know. But not that much." (Morrissey)
Svensson
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten