Uttalanden om litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Johan » ons 25 feb 2009, 15:33

Jag tycker att alla diskussioner där böcker ses som i något slags motsatsförhållande till livet är konstiga. Böcker är en del av livet, inte någonting som konkurrerar med det, överträffar eller överträffas.

Naturligtvis är livet mycket större än böckerna. Inte minst eftersom det innehåller böcker.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 00:40

Charles Bukowski om att bli författare (klipp ur filmatiseringen av Factotum, med Matt Dillon och en god vän till dem av oss som är nightclubbers och barflies):

http://www.youtube.com/watch?v=bVS4xeCV1S4

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 05 mar 2009, 08:34

Johan skrev:Jag tycker att alla diskussioner där böcker ses som i något slags motsatsförhållande till livet är konstiga. Böcker är en del av livet, inte någonting som konkurrerar med det, överträffar eller överträffas.

Naturligtvis är livet mycket större än böckerna. Inte minst eftersom det innehåller böcker.

Jag håller med, men vi får inte glömma den funktion böcker kan ha när livet känns motigt och vi behöver någonstans att vända oss - för att få insikt, för att koppla av, för att få tröst. Men det där är ju självklarheter så jag citerar istället Stephen King, när han berättar var en författare ska placera skrivbordet:

Stephen King skrev:Jag vill börja så här: placera skrivbordet i en hörna, och påminn dig själv varje gång du sätter dig ner varför det inte står mitt i rummet. Livet är inte en stödfunktion för Konsten. Det är tvärtom.
centerwall
Letterhack

Inläggav jPeMelin » sön 08 mar 2009, 11:59

centerwall skrev:
Johan skrev:Jag tycker att alla diskussioner där böcker ses som i något slags motsatsförhållande till livet är konstiga. Böcker är en del av livet, inte någonting som konkurrerar med det, överträffar eller överträffas.

Jag håller med, men vi får inte glömma den funktion böcker kan ha när livet känns motigt och vi behöver någonstans att vända oss - för att få insikt, för att koppla av, för att få tröst.

Böckerna eller ordet överhuvudtaget är bra mycket mer än bara papperet det skrivs på. Hela processen med att formulera saker i ord är en viktig del av mänskligt medvetande. Utan den feedback det ger skulle våra minnen vara mindre precisa, vår logik och förståelse av tingen mer begränsad. Utan böcker - ingen modern civilisation.

Tack vare det skrivna ordet är förvanskningen av kunskapen begränsad till ett språks, eller en hel kulturs uppgång och fall. Och mer än så nu när vi har ett gigantiskt nätverk av digital kunskap som ger oss verktyg att väcka ord på gamla döda språk till liv igen.

Så orden bär det enda liv som finns kvar av våra förfäder och kan också bli det enda liv som blir kvar av oss, om nu våra ickekorporeala lagringsmetoder kommer att klara det datoriserade samhällets fall vill säga. Då, om någonsin blir böckerna den enda länken till hur människor levt i någon detalj.

... ni får gärna citera mig! ;)
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 25 mar 2009, 08:14

Det finns ju skönlitteratur som är religiös också. Om ett stycke sådan tyckte Virginia Woolf så här:

"I read the book of Job last night, I don't think God comes out well in it."

Här ser man även ett exempel på hur Gud kan sammanföra de mest disparata människor, för Virginia Woolf och Robert Heinlein håller fullständigt med varandra på den här punkten. Vilket syns på titeln på den roman som Robert Heinlein dedicerade till Clifford D. Simak: "Job: A Comedy of Justice".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » ons 25 mar 2009, 09:18

Sheriffen skrev:. Vilket syns på titeln på den roman som Robert Heinlein dedicerade till Clifford D. Simak: "Job: A Comedy of Justice".

Vilket låter precis som en James Branch Cabell-titel, det har ju också sagts att Cabell var en inspirationskälla för Heinlein.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 15 apr 2009, 08:28

"Court not the critic's smile nor dread his frown."

Sir Walter Scott

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 16 apr 2009, 08:56

"Den som har en trädgård och en boksamling saknar intet."

Marcus Tullius Cicero

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 16 apr 2009, 09:13

Sheriffen skrev:"Truth is stranger than fiction; fiction has to make sense."

Bra variant på "verkligheten överträffar dikten".

Och Cicero här strax ovan får mig att tänka på det kinesiska epigrammet:

"Den som har en trädgård och ett bibliotek är rik."

Och "court not the critic's smile nor dread his frown" var lödigt. För efter 100 år minns man förhoppningvis BOKEN medan recesionen definitivt är glömd (å andra sidan finns det ju giftiga klacksparkar som blir odödliga medan boken, verket glöms bort).
Svensson
Trufan

Inläggav margl » tor 16 apr 2009, 10:36

Svensson skrev:Och "court not the critic's smile nor dread his frown" var lödigt. För efter 100 år minns man förhoppningvis BOKEN medan recesionen definitivt är glömd

Det där med elaka recesioner får mig att tänka på alla författare som under sin levnad förklarats vara ohälsosamma och olämpliga av dem som önskat se sig själva som samhällets moraliska stöttepelare. Bland dom som dragits inför rätta för vad de satt på pränt har vi Gustave Flaubert, Charles Baudelaire och James Joyce. Det är väl ingen som minns dom längre? ;-)
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 16 apr 2009, 11:43

Svensson skrev:Och Cicero här strax ovan får mig att tänka på det kinesiska epigrammet:

"Den som har en trädgård och ett bibliotek är rik."

Sådant här tycker jag är fascinerande. Råkar det kinesiska epigrammet vara mycket gammalt, från Kinas tidiga historia? Om så är fallet, kan det vara ytterligare ett av de här numera närmast ogripbara - därför att de är så svåra att verifiera - tecknen på att utbytet mellan mänsklighetens första kulturer var mycket större än vi anar.

Nu var väl förvissa levnadsförhållandena om än radikalt olika även på flera sätt rätt lika i antikens Rom och antikens Kina, men de här ordstäven är ju i princip samma ordstäv. Jag kan inte låta bli att undra om det har färdats i endera riktningen, liksom, och inte uppstått spontant på båda hållen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 16 apr 2009, 11:48

Johan skrev:Naturligtvis är livet mycket större än böckerna. Inte minst eftersom det innehåller böcker.

Fast:

“Literature adds to reality, it does not simply describe it. It enriches the necessary competencies that daily life requires and provides; and in this respect, it irrigates the deserts that our lives have already become.”

C. S. Lewis

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 16 apr 2009, 17:48

Apropå att ta hänsyn till kritiker:

"Man kan inte tänka på vad mormor kommer att tycka, då blir det inget."

Dogge i Latin Kings, citerad ur minnet. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 15 maj 2009, 12:27

"I am neither a man nor a woman but an author."

Charlotte Brontë

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 18 maj 2009, 18:40

http://www.youtube.com/watch?v=GKwQ8kBM ... re=related

Och detta är alltså Virginia Woolf, i den enda kända inspelning som finns med henne. Från BBC, ur ett radioprogram.

Virginia Woolf själv.

Svindlande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten