Uttalanden om litteratur

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav john-henri » mån 18 maj 2009, 22:32

Vilket låter precis som en James Branch Cabell-titel, det har ju också sagts att Cabell var en inspirationskälla för Heinlein.

Jo, han brukade nämna Cabell och Anatole France som författare han beundrade. Numera noterar jag att var och varannan nyare sf-författare jämförs med honom själv. Inte omotiverat, faktiskt; någon borde gå igenom hur fundamentalt Heinleins sätt att berätta, och röstläge, har influerat senare sf-litteratur.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 18 maj 2009, 22:50

john-henri skrev:
Vilket låter precis som en James Branch Cabell-titel, det har ju också sagts att Cabell var en inspirationskälla för Heinlein.

Jo, han brukade nämna Cabell och Anatole France som författare han beundrade. Numera noterar jag att var och varannan nyare sf-författare jämförs med honom själv. Inte omotiverat, faktiskt; någon borde gå igenom hur fundamentalt Heinleins sätt att berätta, och röstläge, har influerat senare sf-litteratur.

Fast spänner man strängt taget inte vagnen framför hästen lite då? Det här har liksom blivit en nästan självuppfyllande profetia, eller vad man ska kalla det. Jag tycker mig ibland se att man närmast per automatik jämför med Heinlein och så att säga förutsätter det som ska bevisas. Jag vågar gissa att man skulle "hitta" många fler influenser hos många fler författare än vad som egentligen vore befogat, eftersom man inte skulle undersöka *om* de finns utan idogt söka bekräfta det man redan "vet", nämligen *att* de finns.

Därmed inte sagt att Heinlein inte har haft ett enormt inflytande, för det har han förstås. Fast man kan lätt få en känsla av att det överdrivs också.

Och förresten, eftersom den här tråden är till för uttalanden om litteratur så ska jag till radioinspelningen med Virginia Woolf i slutet på trådens förra sida lägga ytterligare ett av hennes uttalanden:

"Odd how the creative power at once brings the whole universe to order."

På sitt sätt faktiskt ett inte alldeles begripligt uttalande från en författarinna som experimenterade så mycket med att frångå realismen och söka sig till det tvetydiga och subjektiva.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 22 maj 2009, 20:05

"This is an important book, the critic assumes, because it deals with war. This is an insignificant book because it deals with the feelings of women in a drawing-room."

-- Virginia Woolf

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 04 jul 2009, 23:20

Där ser man:

"I had rather be called a journalist than an artist."

-- H. G. Wells

Och varför sa han inte "would"?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen lör 04 jul 2009, 23:22, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 04 jul 2009, 23:22

"The only advice, indeed, that one person can give another about reading is to take no advice, to follow your own instincts, to use your own reason, to come to your own conclusions."

-- Virginia Woolf

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 04 jul 2009, 23:25

"I have sometimes dreamt, at least, that when the Day of Judgment dawns and the great conquerors and lawyers and statesmen come to receive their rewards ... the Almighty will turn to Peter and say, not without a certain envy when He sees us coming with our books under our arms, "Look, these need no reward. We have nothing to give them here. They have loved reading."

-- Virginia Woolf

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 24 aug 2009, 02:26

"Authors from whom others steal should not complain, but rejoice. Where there is no game there are no poachers."

--Marie von Ebner-Eschenbach

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 30 aug 2009, 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 30 aug 2009, 20:02

Om hur man skriver böcker:

"I start at the beginning, go to the end, then stop."

-- Anthony Burgess

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 22 jan 2010, 16:27

"Every author really wants to have letters printed in the papers. Unable to make the grade, he drops down a rung of the ladder and writes novels."

P. G. Wodehouse

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Uttalanden om litteratur

Inläggav Johan » fre 01 okt 2010, 12:04

"Genreregler för skrivande är som konstruktionsprinciper för byggnader: om man inte följer reglerna blir resultatet skrattretande och huset faller ihop."
-- Xu Shizeng, kinesisk litteraturteoretiker (och jo, uttalandet har ett antal år på nacken och talar väl inte direkt om genrer på samma sätt som vi vanligtvis gör här, men jag tyckte att det var kul ändå)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » mån 07 mar 2011, 13:59

"Ein Schriftsteller ist ein Mann, dem das Schreiben schwerer fällt als anderen Leuten."

(En författare är en man, för vilken det är svårare att skriva än vad det är för andra människor.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 08 mar 2011, 12:19

"My loathings are simple: stupidity, oppression, crime, cruelty, soft music. My pleasures are the most intense known to man: writing and butterfly hunting."

Vladimir Nabokov
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 01 apr 2012, 22:25

Den 14 januari 1956 recenserade den ojämförliga Nancy Mitford en till engelska översatt utgåva av Madame de Sévignés brev i New Statesman. Boken hette Letters from Madame de Sévigné, var översatt av Violet Hammersley, och utgiven av Secker & Warburg. Recensionen är en sådan elegant slakt att den framstår som berömmande och jag gillar den frätande sista meningen, som är recensionen i ett nötskal:

"It is to be hoped that this new translation, which is a work of art on its own account, will lead an ever increasing public to her letters in their original tongue."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » mån 23 apr 2012, 22:56

"I min ungdom läste jag som andra en del skönlitteratur. Sedan började jag tycka, att den information som sålunda kunde erhållas var både bristfällig och opålitlig och varför skall man lägga ännu ett uppdiktat öde till alla de verkliga som redan finns, alfabetiskt förtecknade, i telefonkatalogen."

Polyfem förvandlad, Willy Kyrklund.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 07 jul 2012, 21:09

Om författare:

"Some Brown, Smith, or Jones comes before them and says in the most seductive and charming way in the world, 'Come and catch me if you can.' And so, led on by this will-o'-the-wisp, they flounder through volume after volume, spending the best years of their lives in the pursuit, and receiving for the most part very little cash in exchange. Few catch the phantom; most have to be content with a scrap of her dress or a wisp of her hair."

-- Virginia Woolf, som dock själv lyckades så spektakulärt, så vidunderligt väl

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten