Litterär klotterkonst

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Litterär klotterkonst

Inläggav Sheriffen » sön 19 nov 2006, 02:50

Jag läser i tisdagens Svenska Dagbladet - kulturdelen - om en som jag tycker mycket intressant utställning på galleri Index i Stockholm. Det är konstnären Kajsa Dahlberg som har ställt ut (och säljer) 1000 exemplar av en mycket märklig upplaga av den svenska översättningen av Virginia Woolfs föredrag/bok "A Room of One's Own" ("Ett eget rum"). Kajsa Dahlbergs nyutgåva heter "Ett eget rum/Tusen bibliotek" och innehåller förutom Virginia Woolfs text allt det myckna marginalklotter från läsare som Dahlberg hittat i de svenska bibliotekens alla exemplar av boken. Woolfs verk har engagerat så många läsare så till den grad att de inte kunnat låta bli att kommentera och diskutera i biblioteksexemplarens marginaler, och den här utgåvan har med rubbet. Fascinerande. Jag vågar gissa att Virginia Woolf skulle ha varit överförtjust över denna bok, som inte längre är enbart hennes utan även interaktivt många av hennes läsares. "Ett eget rum/Tusen bibliotek" säljs enbart på utställningen och är inte förlagsutgiven.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten