Allen Ginsberg - 23:00

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Allen Ginsberg - 23:00

Inläggav Henke » tis 06 maj 2008, 07:19

K special. Dokumentär om den radikale amerikanske författaren Allen Ginsberg. Ett underhållande porträtt där känt folk som Joan Baez, Bono, Johnny Depp. Andy Warhol och många andra som träffade honom berättar hur han inspirerat dem.

Från 2/5 i SVT2

Textat sid. 299
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav john-henri » tis 06 maj 2008, 22:15

Vill bara på förekommen anledning rekommendera dem som inte gjort det att rusa iväg och skaffa sig så mycket de kan komma över av Ginsbergs poesi; han var, genuint, en av förra seklets stora poeter, och inte oväntat en av dem den bedrövliga akademien konstant förbisåg när den delade ut sina Nobelpris. Speciellt rekommendabla är förstås den explosiva debuten Howl; The Fall of America; Kaddish; TV Baby Poems; Planet News; många andra fantastiska samlingar inte att förglömma. Ginsberg var en sällsam man och kanske egentligen först och främst estradör; hans poesi ingår i den maniska, berättande lyriska skola som i USA har sin förste store företrädare i Carl Sandburg, och mest suveräna var också Ginsbergs dikter när han framförde dem på caféerna i East Village eller i San Francisco, där jag en gång såg honom i bokhandeln City Lights som också gav ut de flesta av hans böcker.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Kulturkvarten