Uppdrag granskning om Stieg

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Uppdrag granskning om Stieg

Inläggav john-henri » tis 27 maj 2008, 21:40

I morgon, onsdag 28 maj, sänds det avsnitt av TV1-serien Uppdrag granskning som handlar om Stieg Larsson och vad som efter hans död hänt med hans litterära och övriga kvarlåtenskap.

I programmet intervjuas både arvtagarna, Stiegs far och bror, och hans arvlösa sambo, Eva Gabrielsson, samt några av Stiegs vänner, bland dem jag själv. Vad av den två timmar långa inspelningen som finns kvar efter hopklippningen har jag förstås ingen aning om, men gissningsvis pratar jag en del om Stiegs sf- och deckarintresse, om hans verksamhet i fandom och om vad han i mail berättade om sitt författarskap.

I samband med att programmet sänds läggs dessutom på programseriens hemsidor upp en eller ett par av Stiegs fanzinetexter. Jag har försett producenten med fyra stycken, kåseriet "Duellen" som i reviderad form fanns i mitt eget Gafiac nr 47; en artikel om favoritdeckarförfattare som Stieg skrev i sitt Fijagh! samt två tidiga noveller han tryckte i Sfären. I ärlighetens namn hoppas jag att de inte valt att lägga ut novellerna. Det fanns inte mycket i Stiegs fanzinenoveller som tydde på att han en gång skulle bli som det ser ut en av världens mest lästa författare. (Hans böcker är nu tydligen sålda för utgivning i närmare femtio länder och kontraktsskrivandet fortsätter; upplagorna är i de flesta av de länder där någon av titlarna hittills utkommit enorma – i Frankrike ligger just nu båda de två första romanerna på andra respektive tredje plats på bästsäljarlistan, medan Knopf i USA aviserat en första tryckning av den första romanen på över 100 000 exemplar; totalt handlar det här om tre romaner som man nu kan konstatera kommer att ge royaltyinkomster på odisktabelt över hundra miljoner kronor till författarens dödsbo.)

John-Henri

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Uppdrag granskning om Stieg

Inläggav OsloPC » ons 28 maj 2008, 14:20

john-henri skrev:I samband med att programmet sänds läggs dessutom på programseriens hemsidor upp en eller ett par av Stiegs fanzinetexter. Jag har försett producenten med fyra stycken, kåseriet "Duellen" som i reviderad form fanns i mitt eget Gafiac nr 47; en artikel om favoritdeckarförfattare som Stieg skrev i sitt Fijagh! samt två tidiga noveller han tryckte i Sfären. I ärlighetens namn hoppas jag att de inte valt att lägga ut novellerna.

Det som ligger på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=93893&a=1157163&lid=senasteNytt_659277&lpos=rubrik_1157163 er en novelle, "Jensens brott", og en tekst om hardkokt krim, som de imidlertid også kaller for novelle. Hm.

Per
OsloPC
Letterhack

Re: Uppdrag granskning om Stieg

Inläggav pinkunicorn » ons 28 maj 2008, 20:08

john-henri skrev:Vad av den två timmar långa inspelningen som finns kvar efter hopklippningen har jag förstås ingen aning om, men gissningsvis pratar jag en del om Stiegs sf- och deckarintresse, om hans verksamhet i fandom och om vad han i mail berättade om sitt författarskap.

Det blev visst bara lite högläsning ur mejl.

Jag känner ingen av de inblandade och tror inte att jag sett någon av dem uttala sig annat än i tidningar tidigare. Jag har svårt att se programmet på annat sätt än att programmakarna står rätt stadigt på Evas sida. Givet det jag vet om situationen så känns hennes önskemål helt rimliga, även om juridiken inte är på hennes sida.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 29 maj 2008, 00:34

Då var jag väl inte så intressant, antar jag. Fast av diverse skäl har jag inte sett programmet ännu och vet inte riktigt vad jag kan ha sagt; i ett par mail veckorna innan han dog skrev Stieg en del om den fjärde boken i Millenniumserien, som han höll på med, och jag antar att det är det jag läste upp i programmet.

Att Eva har den moraliska rätten på sin sida ser jag som odiskutabelt. Jag kände när allt kommer omkring både Stieg och henne rätt väl från det de flyttade till Stockholm 1977 och därefter; med Stieg brevväxlade jag dessutom sedan vi träffades första gången på SF•72 i Stockholm 1972. Så det var mer än trettio års vänskap som gick i graven när han dog. Dessutom hade vi ovanligt tät kontakt under 2004, eftersom Stieg ville ha synpunkter på sina kontrakt med Norstedt och skickade mig sina romaner som textfiler. Vi pratade om böckerna, epostade, diskuterade kontrakt och talade också en del om filmatiseringar; han och Eva var nere i Skåne i augusti och hälsade på och senare under hösten tipsade jag ett par bekanta i USA om böckerna (åtminstone en, Otto Penzler, var senare med i budgivningen men förlorade till Knopf som bjöd högst).

Mest talande är nog att Stieg under de här mer än trettio åren ytterst sällan nämnde sin far och över huvud taget aldrig sin bror. Hos sin far bodde han bara under en kort period, mellan nio och femton; han växte upp hos sina morföräldrar, tvingades tillbaka till sin far när hans morfar dog och gav sig av hemifrån så snart han kunde, ungefär samtidigt med att han gick ut grundskolan. Därefter träffade han sin far mycket sällan, kanske någon enstaka gång vartannat eller vart tredje år. Medan Eva fanns vid hans sida från 1972.

Att de aldrig gifte sig är inte särskilt konstigt. Från början var både Stieg och Eva trotskister, även om de – kanske i synnerhet Stieg – så småningom blev allt mer anarkistliberala till sin grundinställning. Men ingen av de politiska synsätten har särskilt mycket till övers för det borgerliga samhällets konventioner. Och Stieg led, som kanske alltför många av oss, dessutom av övertygelsen om sin egen odödlighet; jag tror inte ett ögonblick på att han skulle ha avsett att hans litterära rättigheter skulle hamna hos hans far och bror. Däremot vet jag, av de samtal jag hade med honom, att han avsåg att använda de första intäkterna från böckerna till att köpa en skrivarstuga, idealiskt i Skåne (det var bland annat för att titta på sådana möjligheter han och Eva var här nere på sensommaren 2004); skulle böckerna ge stora inkomster avsåg han därefter att skänka merparten av de övriga pengarna till Expo. Han hade bett Norstedts att upprätta ett avtal där royaltyinkomsterna skulle gå till ett företag som Norstedt också skulle hjälpa honom att starta, och där han och Eva skulle vara hälftenägare. Men avtalet blev aldrig skrivet före Stiegs död, och nu är situationen som den är.

Med hänvisning till var Hans skriver på sin blog skulle jag nog mena att den fjärde Millenniumromanen antagligen borde publiceras. Enligt vad han skrev till mig hade Stieg skrivit klart bokens inledning och avslutning; det han höll på med när han dog var mittpartiet. Och eftersom det sista mail jag har från honom är daterat ungefär två veckor innan han dog återstår gissningsvis bara delar av det där mittpartiet att fullborda. Det menar jag nog borde vara fullt rimligt att göra. Däremot är det väl avsevärt mer osäkert om de övriga sex delarna i den tänkta tiodelarsserien borde skrivas. (Av dem finns såvitt jag förstått egentligen bara en övergripande ramhandling samt outlines till de individuella intrigerna; Stieg arbetade mycket medvetet med de här böckerna och skrev relativt detaljerade intrigstolpar till dem, men jag har svårt att tro att någon annan skulle kunna skriva dem som han skulle ha velat.)

Nå. Historien lär inte sluta med Uppdrag gransknings program.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 29 maj 2008, 07:35

Om det bara finns synopsis känns det inte vettigt att skriva de sista sex delarna. Å andra sidan kan man ju se på Beck där det tillkommit ett par dussin filmer utan att det (mig veterligen, i alla fall) fanns ens några synopsis.

Möjligen vore det vettigt att publicera dessa synopsis som bihang till del fyra, om den nu kommer ut någon gång (och det skulle förvåna mig om den inte gjorde det, förr eller senare).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » tor 29 maj 2008, 13:29

Har inte sett TV-programmet, men detta var min själ intressant läsning.

Och "att anse sig odödlig" är som antytts ett vanligt fel. Skriver man inte testamente går ens ägodelar till föräldrarna, tror jag mig veta.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » tor 29 maj 2008, 15:20

Nej, till make/maka och därefter bröstarvingarna. Dvs, i tur och ordning:

1. Efterlevande make/maka
2. Barn
3. Barnbarn
4. Föräldrar
5. Helsyskon
6. Syskonbarn
7. Halvsyskon
8. Halvsyskonbarn
9. Farföräldrar/morföräldrar

Se http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19580637.htm

PS. Jag flyttar diskussionen till baren. Detta forum är avsett för diskussioner om filmer och tv-serier och sådant, och det här är mer en författardiskussion.
Senast redigerad av jophan tor 29 maj 2008, 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tor 29 maj 2008, 15:33

Hur komplicerat är det att skriva ett testamente, om man inte har barn eller andra saker som gör livet komplicerat?

Räcker det med "Hej. Jag vill skänka min kvarlåtenskap till min sambo." med dagens datum och underskrift av två vittnen, eller behöver man gå till en advokatbyrå eller något?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tor 29 maj 2008, 15:41

Jag har för mig att det inte finns några hårda regler bortsett från att det ska vara bevittnat. Det måste bara vara entydigt och klart formulerat, varför det rekommenderas att man använder en mall som förlaga. Är det oklart kan det nämligen ifrågasättas och bli tvist om det. I det exempel du ger skulle jag tillfoga namn och personnummer på sambon, men annars är det nog glasklart.

Men förmodligen vill du även speca vilken del av arvet som ska gå till vem, dvs vilken hälft av dina tillgångar som ska utgöra laglotten, den som går till dina föräldrar utan att du har något att säga till om.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tor 29 maj 2008, 16:01

Det finns ingen laglott som måste gå till föräldrar. Det är bara barn som måste ärva - om man inte har barn kan man testamentera precis allt man äger till Alvarfonden eller till hemlösa libertarianer, om man nu skulle vilja det, utan att ens familj har något att säga till om.

Väl?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tor 29 maj 2008, 16:23

När jag läser det närmare så tror jag att du har rätt, ja. Det är bara avkomma som är bröstarvingar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 29 maj 2008, 19:10

Den som känner för det kan antagligen fortfarande - jag ska inte svära på det - beställa en enkel handledning i hur man skriver ett juridiskt vattentätt testamente från Världsnaturfonden. För oss medlemmar är den gratis; kanske för andra också. Annars är den säkert billig.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Tvång att testamentera något till Världsnaturfonden ingår inte som villkor för att få boken! :-) D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 29 maj 2008, 19:50

john-henri skrev:Mest talande är nog att Stieg under de här mer än trettio åren ytterst sällan nämnde sin far och över huvud taget aldrig sin bror.

Jag kände inte Stieg lika länge eller lika bra som du, men jag kände honom och umgicks med honom rätt ofta under slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet. Jag var bland annat hembjuden till honom, fikade med honom, och framförallt pratade väldigt mycket med honom när vi umgicks. Sedan träffades vi tyvärr bara mycket sporadiskt under de sista tio, femton åren av hans liv. Ibland bara av en händelse ute på stan, men då kunde vi exempelvis gå och fika och sitta och snacka några timmar.

Och det är det här jag ska komma till - jag hade ingen aning om att Stieg hade en bror förrän hans böcker kom ut och hela den här historien rullades upp. Inte en enda gång nämnde han sin bror för mig. När han pratadade minnen berättade han aldrig om sin familj, utan om tiden i Umeå när han utgav fanzines med Rune och var politiskt aktiv och så där.

...skulle böckerna ge stora inkomster avsåg han därefter att skänka merparten av de övriga pengarna till Expo.

Vilket han säkert skulle ha gjort. På både gott och ont var Stieg idealist alldeles på allvar, mer än de allra flesta jag någonsin har träffat. Det här är verkligen synd, för Expo är en bra grej och tänk vad organisationen skulle ha kunnat uträtta med så mycket stålar!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » mån 23 jun 2008, 13:52

Sheriffen skrev:Den som känner för det kan antagligen fortfarande - jag ska inte svära på det - beställa en enkel handledning i hur man skriver ett juridiskt vattentätt testamente från Världsnaturfonden.

Handledningen dök upp i brevlådan i dag. Så ja, det kan man, man behöver inte vara medlem, häftet kostar ingenting och det tar ungefär tre veckor för Världsnaturfonden att skicka den.

(Det är förstås möjligt att man hamnar på deras reklamlista efter detta.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Återgå till Kulturkvarten