Metalhelg (Göteborg)

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Metalhelg (Göteborg)

Inläggav Henke » tis 24 jun 2008, 18:11

På fredag invanderas Göteborg av metalfans från alla hörn av Sverige och utanför våra blågulagränser, då startar nämligen Metaltown på Frihamnen, från den 27 t.o.m 28 kan man tex höra Tiamat, Hardcore Superstar, Dark Tranquillity men vad säger man om band som Nightwish eller göteborgsgrabbarna i In Flames...Men redan på torsdag startar rockfesten med punkfestival West Coast Riot på Frihamnen och alla dagar är det rockfest på Gotebar både för och efterfest..Har man biljetter till antingen Metaltown el West Coast Riot är det bara att komma dit och ställa sig i baren och njuta av Göteborgs största metalfest. Tre dagar av Metal och Punk.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 24 jun 2008, 18:37

We are the defenders of the faith

Let's all join forces
Rule with an iron hand
And prove to all the world
That Metal rules the land

We are the defenders of the faith

Heavy Metal Rules!

Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » fre 19 dec 2008, 19:05

japp då va det dax igen för metaltown - 26-27 juni 2009 (Frihamnen) göteborg...och för er som inte var där i år, så avslutade In Flames hela kalaset med en oförglömd show - nästa år kan man bland annat se danskarna i Volbeat, det finska metalbandet Children of Bodom och min önskning gick i uppfyllelse då Pain kommer att spela på metaltown...man kan också få se det japanska rockbandet Dir En Grey...ett antal andra band kommer att presenteras på http://www.metaltown.se..biljetterna släpptes idag....och man kan få det hela två hundra kronor billigare om man köper en två dagars biljett innan den 31 dec...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Henke » tor 05 mar 2009, 19:39

en hel del nya band har tillkommit till årets stora metalhändelse i Göteborg...Först ut kan jag nämna Marilyn Manson (svärmorsdrömmen) han behöver väl ingen större presentation än just att säga att han är en av dem som kommer att dra folket till frihamnen i sommar...ett annat band är Slipknot (är inget fan av detta band) Nu-metal eller ännu värre rap-metal...men bandet kommer att dra mycket folk tillsammans med Manson...Så det kommer att vara mycket folk (metalheads) under dessa två dagar i Juni. Fler svenskaband kommer att spela på metaltown där bland mina stora favoriter - Opeth - progressiv metal kommer att spela. Om man har varit med ett tag inom metalscenen vet man vilka Napalm Death (Grindcore) nu 25 år senare är lika bra nu som då. Och Thrashmetal med festprinsarna i Municipal Waste är nu några band man ska locka folk med för att tillbringa 2 dagar i Göteborg.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 05 mar 2009, 19:46

Jag såg vid ett tillfälle Alice bli intervjuad bland annat om den nutida metalscenen och han började då på fingrarna bocka av vilka nya band som har direkta förlagor bland de något äldre banden, kort sagt vilka band de nyare banden plagierar i stil och image. Det var rätt lustigt när han kom till Marilyn Manson, för då hajade han till och tänkte efter en stund och sa: "Oh, yeah, that's me!" Och så skrattade han. Och han har ju rätt, förstås, för Marilyn (som till och med i likhet med Alice tagit ett kvinnligt förnamn) är ju den lilla bäbispudrade, bleka kopian av skräckmästaren själv.

Den oöverträffade.

Alice.

Cooper.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 29 jul 2009, 13:11

Jag besökte aldrig årets MT (vilket jag nu ångrar) efter lyssnat på vänner och läst bloggar av dem som var där. Dragplåstren var som innan nämnt Marilyn Manson, Slipknot och Disturbed (inga av intresse för egen del) Manson klagade på golvet i hans loge (han ville ha gräs) så det vara bara för arrangörerna att sticka och köpa konstgjort gräs till den numera överskattade rockstjärnan. Slipknot drog mest folk (en ung kvinna skadades) bandet fick bra betyg – vilket inte Herr Manson fick, alls.

MT var utsålt och man klagade på att man under fredagen fick vänta i ca två timmar innan man kom in på området – vilket för många betydde att man massa missade en del uppträdande (så nu frågar sig många) – ska man flytta MT? Men vart? Jag som Göteborgare har ingen aning var någonstans MT ska ligga, om inte på frihamnen. Jag och en hel del andra väntar nu på att de första banden ska presenteras för nästa års upplaga av MT.

Önskemål för MT 2010…Samael (det finns givetvis en massa band jag vill se) men nöjer mig just nu med Samael....
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 30 jul 2009, 06:18

Henke skrev:Jag besökte aldrig årets MT (vilket jag nu ångrar) efter lyssnat på vänner och läst bloggar av dem som var där. Dragplåstren var som innan nämnt Marilyn Manson, Slipknot och Disturbed (inga av intresse för egen del) Manson klagade på golvet i hans loge (han ville ha gräs) så det vara bara för arrangörerna att sticka och köpa konstgjort gräs till den numera överskattade rockstjärnan. Slipknot drog mest folk (en ung kvinna skadades) bandet fick bra betyg – vilket inte Herr Manson fick, alls.

Fascinerande. På min tid ville rockstjärnor som begärde gräs ha något helt annat. Det här bevisar ju bara att Marilyn Manson inte är rock 'n' roll, liksom. Fast det visste vi ju redan. Baby-Alice Cooper har aldrig varit i närheten av förebildens enastående begåvning.

MT var utsålt och man klagade på att man under fredagen fick vänta i ca två timmar innan man kom in på området – vilket för många betydde att man massa missade en del uppträdandel....

Helt otroligt. Jävligt oförskämt. Det ankommer på arrangörerna att se till så att folk som köpt biljetter kommer in och får se det de har betalat för. Det här tycker jag är solklart läge för återbetalning av pengarna. Kan de inte hantera den mängd folk som kom, ska de inte sälja så många biljetter.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tor 30 jul 2009, 16:36

Kan de inte hantera den mängd folk som kom, ska de inte sälja så många biljetter.

Sjukaste var att dom släppte nya biljetter under lördagen, fast på lördagen var det jag har hört inte samma kaos. Man får väl se hur nästa års MT kommer att vara...om man nu flyttar eller inte..

Angående Manson håller jag med dig....Trots att jag inte har varit något jätte fan av Alice Cooper är han klart bättre än Manson...ifall efter att jag har lyssnat på deras senaste plattor...Manson stängde jag av efter tredje spåret...Bara pust, alltså...
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Henke » tor 03 dec 2009, 21:02

Idag var dagen många väntade på över - då de offentliggjordes vilka band som kommer till nästa års MT - Först ut (dragplåstret) är det tyska industrimetalbandet Rammstein (inget intresse för egen del) andra band är det tekniska dödsmetalbandet Nile och det tekniska/fusionmetalbandet Cynic, det finska (med svensk sångare) folkmetalbandet Finntroll och slutligen svenskarna Sabaton, som spelar heavy metal med texter om bland annat Andra värdskriget. Alla bandet kan man lyssna på genom att klicka sig till http://www.metaltown.se Myspace-sidor. Fler band tillkommer.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Johan » fre 04 dec 2009, 09:20

Hoho. Jag såg Finntroll ... uh, 2003, lär det ha varit, på SRF. Fullständigt urusel spelning. :) (Och då gillar jag deras musik. Eller åtminstone de två första skivorna.) Rammstein å andra sidan lär vara ett mycket kompetent liveband.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Henke » fre 04 dec 2009, 18:06

Jag såg Finntroll (första gången) förra året, på MT, inget större intryck på mig, utan hörde nog bara en låt, lyssnar hellre på bandet hemma i soffan än att se dem live. Cynic såg jag också förra året och kan rekommendera bandet, inget röjaband, men skön musik. Nile, har jag aldrig sett live, men efter att har lyssnat sönder deras senaste platta, ser jag verkligen fram emot att få se dem liv, Rammstein som redan nämnt är jag mycket lite intresserad av att se, bandets samtliga spelningar här i Sverige, tycks ta slut löpnade fort.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Återgå till Kulturkvarten